The Navigators (2001)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Spanje

geregisseerd door Ken Loach
met Dean Andrews, Thomas Craig en Joe Duttine

Paul, Mick, Len en Gerry werken in het depot van de spoorwegen in Sheffield. Ze werken er al jaren. Maar op een dag krijgen ze te horen dat de spoorwegen worden geprivatiseerd en het werk vooral verdeeld wordt onder concurrerende bedrijven. Er wordt een bedrijfsfilm getoond waarin wordt beweerd dat niemand zijn baan zal verliezen door de privatisering. Maar Paul, Mick, Len en Gerry zijn daar niet van overtuigd. Ze worden door de nieuwe directie dan ook al snel als oproerkraaiers beschouwd.

avatar van petey
Goede, maatschappij kritische film. Ook geschikt als je niets van Engeland onder Thatcher afweet.

neo (crew)
de manier waarop ken loach de gevolgen van privatisering voor een stel mensen werkzaam aan het spoor laat zien, is uniek te noemen. als eenmaal de groep werkers uit elkaar valt, besteed loach meer aandacht aan personen apart.na de eerst 40-50 minuten vol goeie humor, gaat het de film richting drama en wordt het leven van een paar spoorwerkers apart laten zien. en nog even over het begin: dat is echt hilarisch. 4 sterren

avatar van zombie
Vond 't begin echt te gek, maar in de tweede helft kakt 't behoorlijk in........

Ik had al niet verwacht dat het mijn soort film was, maar toch maar proberen...begon leuk, maar op den duur werd het gelul mij een beetje te veel. Realistisch misschien, maar voor mij niet echt interessant. Behoorlijk acteerwerk van voor mij onbekende acteurs. 2.5

groeten Marcore

FisherKing
Geen best begin, veel los zand, slechte film van Loach, hij moet beter kunnen. 2,5

FisherKing
Deze film laat mooi de gevolgen zien wat er kan gebeuren bij het privatiseren van het rail-onderhoud.

Niet gek om vandaag te lezen dat de Britse regering besloten heeft om de privatisering ongedaan te maken. Het railonderhoud wordt weer gecentraliseerd.

3* want de film blijft me goed bij.

kappeuter (moderator)
Het verhaal van de film is geschreven door een slachtoffer van vrijkomende asbest bij spoorwerkzaamheden, een werknemer van de spoorwegen. Hij heeft alleen een roughcut van de film kunnen zien, want hij is voor de premiere overleden aan kanker.
E.e.a. is te zien in de indrukwekkende docu die op de dvd staat.

Wist niet goed wat ik van deze film moest verwachten maar vond het een prima "docu"film

Eigenlijk is het acteren super want het lijkt gewoon net alsof je meezit te kijken in het dagelijks leven van de navigators

zo, nu een lekker sardientje eten..

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Aardige film over wat er gebeurt als commerciele jongens en management zich gaan bemoeien met zaken waar ze geen verstand van hebben (eigenlijk alles dus). Sommig werk moet je nu eenmaal aan professionals overlaten en vraagt om een investering zonder dat het nu eenmaal direct geld in het laatje brengt, niet alles is een kant-en-klaar product wat zo aan het eind van de band rolt. We verworden steeds meer en meer tot een economie waarin iedereen alleen nog maar slap kan ouwehoeren en diegene die het hardste lult krijgt de sjiekste baan. Tijd dat de macht weer terug komt bij de mensen waar het hoort! Lang leve de spoorwegwerker, de brandweerman, de verpleger, de onderwijzer, de politie-agent en de vuilnisman! Tijd voor een regelrechte staatsgreep.

Nou goed, na de deze propaganda zal het wel duidelijk zijn dat ik best een zwak heb voor de boodschap van de film
Nu de film zelf. Grappig is dat je vooral het eerste half uur het idee hebt naar een documentaire te zitten kijken, het acteerwerk is erg naturel en er wordt gefilmd zonder al te veel poespas. Uiteindelijk blijft de film hangen bij enkele collega's van de spoorwegen en worden hun (prive)levens ook wat meer onder de loep genomen. Was het hiervoor vooral komisch allemaal nu sluipt ook langzaam het drama-element in de film. En dit is goed gedaan met een rustige opbouw en zonder al te veel nadruk. Je voelt natuurlijk al wel ruim van te voren aan waar de film dramatisch gezien gaat eindigen, dat was niet echt een verrassing dus. Film weet ook niet over de hele linie altijd evenveel te boeien (okay, het was wel laat zo op het einde van de werkweek) en is cinematografisch toch wat flets en matig indrukwekkend. Ook moest ik denken dat we het hier in de lage landen nog niet zo slecht getroffen hebben met het weer want ook in deze engelse film regent het werkelijk weer in iedere scene.

Die dikke met die sardientjes .

Jammer dat ik maar een klein stukje gezien heb, leek me wel een aardige film.

avatar van boerenpummel
Fantastische film.
De tweede die ik zie van Loach en deze is nog wat beter dan Land and Freedom.
Vooral omdat het allemaal zo herkenbaar is en het verhaal zo "simpel" is, is deze film zo sterk.

avatar van brucecampbell
Loach, the master of real life cinema!
Elke film van hem weet je te raken door alledaagse dingen te laten zien door gewone mensen.
Zo ook in deze film, prachtige acteurs die zo naturel spelen alsof je naar een documentaire aan het zien bent.
Een 4,5

avatar van BenicioDelToro
Aardige film, maar een van de mindere van Ken Loach. Waar hij in bijvoorbeeld Ladybird Ladybird op subtiele wijze de misstanden in het sociale beleid van de Britse overheid aankaart, ligt het er nu allemaal wel erg dik bovenop. Bovendien leer je de hoofdrolspelers te weinig persoonlijk kennen, de film draait louter en alleen om de boodschap die Loach wil overbrengen. Daardoor kun je je maar moeilijk inleven in de situatie waarin deze mannen verkeren. De gortdroge Britse humor, de overtuigende niet-professionele acteurs met hun platte accenten en de documentaireachtige beelden zijn echter wel weer van het niveau dat we van Loach gewend zijn.

avatar van jordybeukeboom
Eens met Benicio, Loach heeft het wel eens veel beter gedaan (My Name Is Joe, Sweet Sixteen)

2,5 ster

avatar van xenne
realistische & interessante film die me toch wat op m'n honger liet zitten. ik miste toch een band met de personages waarvan ik graag meer te weten was gekomen. dat is blijkbaar maar bijzaak bij deze film, daarom als geheel iets minder boeiend dan andere films die ik van Loach zag

Niet Ken Loach's beste film. Er was veel meer mee te doen, met dit sociaal onderwerp dat Ken Loach zeker moet liggen. Hier wordt de ganse britse nationale spoorwegmaatschappij vereenzelfigd door enkele spoorarbeiders. Dit is toch wel een beetje te kleinschalig. Bij een privatisering komt er veel meer bij kijken dat dit. De film toont wel aan dat veiligheid wordt opgeofferd voor het kostenplaatje maar eindigt dan wel bruusk zonder meer argumentatie aan te voeren.

avatar van Co Jackso
Ken Loach doet waar hij goed in is. Helaas vormt deze film geen hoogtepunt in zijn oeuvre, maar slecht is het allerminst. Het is opvallend hoe dit soort zaken in het Verenigd Koninkrijk geregeld zijn en hopelijk heeft deze film daar iets aan kunnen veranderen. Toch blijft het een film en is het niet zeker in welke mate de gebeurtenissen wat zijn aangedikt.

Vermaakt heb ik mij wel met deze film. De film bevat een aantal komische momenten die geslaagd zijn en niet te overdreven aanwezig zijn, het drama gedeelte was wat mij betreft iets te standaard net als het acteerwerk. Toch blijft er een degelijke film over, over een onderwerp dat de aandacht verdiend.

avatar van Roodkapje
Ik kan me perfect in de mening van Madecineman vinden. Deze film was op technisch vlak niet veel waard maar de boodschap is hetgeen dat telt. Ik weet niet hoe het met jullie zit; maar in zulke maatschappij wil ik niet leven. Het geluk dat de personages omzwermt in het begin van de film is op het einde verandert in een grauw donker wantrouwen en ontmenselijking.

Mogen ze gerust als verplichte kost op school meegeven...

avatar van 93.9
Doeltreffende film, zou iedere werknemer (zeker in de bouw etc.) verplicht moeten zien.

avatar van Movie-Addicted
Outstanding!