Fast Food Nation (2006)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Richard Linklater
met Catalina Sandino Moreno, Greg Kinnear en Ashley Johnson

Don Henderson; één van de bazen van een grote fast food keten heeft een probleem. Er zit besmet vlees in de best verkopende burger van de keten en Don vraagt zich af waarom. Hij verlaat het fijne leventje op kantoor en gaat op zoek in de slachthuizen, waar het vlees precies vandaan komt. Don komt erachter dat deze 'Fast Food Nation' een land is vol met consumenten die er nog niet achter zijn gekomen dat zij het zijn die geconsumeerd worden door een industrie die grote milieu, gezondheids en sociale problematiek met zich meebrengt.

avatar van RickZ
Drama rondom werknemers van een grote hamburgerfabriek, een verzonnen en doelloos verhaal waarin alles negatief benaderd wordt.

Aardige film waarin we een aantal verschillende verhaallijntjes voorgeschoteld krijgen die allemaal betrekking hebben of een fastfood-keten. En hierbij komen verschillende aspecten van de fastfood-industrie naar voren die nou niet bepaald positifief zijn, ook al valt er van een aanklacht tegen deze industrie niet te spreken. Daar is de film toch 'te luchtig voor' (op de één na laatste scene en het troosteloze einde na). De verschillende verhaallijntjes zijn helaas niet even goed uitgewerkt.

(verwijderd)
Aardig inkijkje in de keuken van de Amerikaanse vleesverwerkingsindustrie en enkele zijsporen, dat af en toe teveel meewaait met de bekende cliché-beelden. Desalniettemin een boeiend docu-drama.

avatar van Inland Rabbit
"Vanaf 3 november te huur" ? Er komt een dvd?

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal volgen...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Greg Kinnear speelt goed...
Makkelijk illegaal mensen voor een vleesindustriebedrijf werken...
Mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond muziek (Dolby Digital)...

avatar van Ste*
Nou ik weet niet hoor. Het leek me een leuk gegeven, maar de uitwerking vind ik eigenlijk helemaal niks.

Het plot met de marketingman leek ergens heen te gaan, maar die verdween ineens helemaal uit beeld. Het hangt aan elkaar van zeer irrelevante scenes en personages. Het plotje van dat tienermeisje spande de kroon, het duurde echt eeuwen voordat dat ergens heenging. Leuk om Ethan Hawke voorbij te zien komen hoor, maar waar het goed voor was is me een raadsel.

Ook het Mexicanenplotje erdoorheen komt slecht en rommelig over, en het hele punt is op een gegeven moment ook allang gemaakt.

Nee, een gemiste kans. Had een stuk scherper gekund wat mij betreft. Nu moet ik wel zeggen dat ik al aardig bekend was met de materie. Voor mij was het allemaal niet echt een eye-opener.

avatar van 93.9
inZanity schreef:
Avril Lavigne speelt hier ook in..

Ik herkende dat typische irritante highschool toontje... Brrrr

Verder ontzettende #%%}{< film.

Zit niets in om van te genieten.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en 'k vond hem niet mis. 'k vond het wel eens een interessant verhaal hoe het er in zo'n vleesverwerkend bedrijf aan toe gaat.
Heel wat bekend volk passeerde de revue, ondanks dat er haast niemand op de doos vermeld stond.
Ondanks dat de film redelijk lang duurde, verveelde het me niet. De film eindigde redelijk open, maar storend vond 'k het niet.
'k vond het wel eens de moeite om gezien te hebben.

Ik dacht al dat ik deze film eerder gezien had, maar ik kon me daar niets van herinneren. Nu weet ik weer waarom: er gebeurt in deze aanklacht tegen de Amerikaanse fast foodindustrie weinig dat het onthouden waard is. Het is een verzameling min of meer losstaande verhaaltjes, die noch qua inhoud, noch qua acteerwerk indruk maken.
Regisseur Linklater blijft ver verwijderd van zijn mooie “Before...”-trilogie.

avatar van royals
Goede film die een beetje een documentaire achtig verhaallijn heeft. Genoeg afwisseling om boeiend te blijven. Ik vind dat het gemiddelde cijfer wel wat omhoog zou mogen.

avatar van john mcclane 2
Ongelofelijk dat de fastfood promoters schaamteloos alles ontkennen.
Heel erg sterke documentaire .
Ik vind zowiezo programma's als keurings dienst van waarde en wilde keuken enzo top tv want het laat je altijd verbazen .
Deze documentaire heeft een veel groter publiek ,,en budget .
En dat werkt zeker ! Macht kan een heel lelijk ding zijn .
Maar ik moet ook spijtig toegeven ,,,vlees is Een de aller lekkerste voedzame producten die er is.

Tip: op npo vleesverlangen ,,,van Marijn frank .