Le Mouton à Cinq Pattes (1954)

Alternatieve titels: The Sheep Has Five Legs | Le Mouton a 5 Pattes

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Henri Verneuil
met Fernandel, Edouard Delmont en Louis de Funès

De burgemeester van Trézignan wil graag zijn dorp uit de vergeethoek halen en allure geven, zodat er hordes toeristen op af komen. Hij wil aandacht trekken door de vijfling van wijnboer Edouard Saint-Forget ter gelegenheid van hun veertigste verjaardag terug naar het dorp halen. Er is echter één probleem; de vijf broers praten al twintig jaar niet meer met hun vader en niemand weet waar ze zich bevinden. Hun peter, dokter Bollène gaat naar hen op zoek en vindt ten terug. Het dagelijkse leven van de vijf mannen ziet er echter geheel verschillend uit. Alain, de meest pretentieuze van de vijf, runt een schoonheidssalon; Bernard is verantwoordelijk voor de hartsrubiriek bij een magazine; Charles, die als pater door het leven gaat, heeft het enorm moeilijk met het feit dat hij op Don Camillo lijkt; Désiré is ruitenwasser en Etienne is schipper. Het feest brengt hen allen tezamen. Voor Désiré wordt het allemaal een beetje teveel wanneer hij verneemt dat hij vader is geworden van een zesling.

Het verhaal over de oude vader en de vijf volwassen zonen dient in deze film eigenlijk alleen maar als kapstok om Fernandel zoveel mogelijk typetjes te laten spelen. Zowel de vader als de zonen worden stuk voor stuk door hem vertolkt, wat de ene keer beter werkt dan de andere keer.

Wat mij vooral een beetje stoorde was de lange speelduur. Nergens wordt maar enige moeite gedaan om wat vaart in het verhaal te brengen, waardoor de verschillende scènes maar blijven voortsukkelen.

Uiteindelijk bestaat de film gewoon uit vijf verschillende verhalen die op het einde enigszins geforceerd bij elkaar komen. De verhaallijn met Fernandel als Désiré sprong er uit, mede door een prachtige rol van Louis de Funès. De andere verhaallijnen zijn een beetje van hetzelfde laken een pak: wel vermakelijk, maar nogal langdradig. Alleen de laatste scène waarin Fernandel een kwinkslag maakt richting zijn eigen optreden als pater Don Camillo duurt gelukkig niet zo lang.

Vermakelijk terugzien van die enige acteur die Fernandel was.
Ge kunt alleen maar geamuseerd toekijken op het veelzijdig talent van deze man.
De 5 verhalen zijn vlot en best grappig en een scène als met de vlieg eigenlijk onvergetelijk.
In mijn ogen een zeer goede komedie.

avatar van Tiany
Leuke film met 5 aparte verhalen verwerkt tot 1 geheel, het èèn al wat grappiger dan het andere. Fernandel doet het super in zijn 6 rollen. Louis de Funes was spijtig genoeg niet lang in beeld.