The Man in the Iron Mask (1998)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Randall Wallace
met Leonardo DiCaprio, John Malkovich en Gérard Depardieu

In 1638 geeft Koningin Anne van Frankrijk geboorte aan een jongen die de troon zal erven. Maar wat maar een paar mensen weten is dat er 20 minuten later een tweelingbroer geboren werd. 22 jaar later regeert Koning Lodewijk de 14e Frankrijk met harde hand. Het volk werkt hard en hij profiteert daar van. De koning wordt verliefd op de jonge Christine die echter al uitgehuwelijkt is aan Raoul, de zoon van één van de Musketiers. De koning stuurt Raoul naar het front om te vechten zodat hij daarna alle tijd heeft om Christine het hof te maken. Raoul sneuvelt tijdens de oorlog en de Musketiers willen wraak. En dan komt de man die al een hele lange tijd in de koningskerkers zit met een ijzeren masker op goed van pas.

ik heb hem weer even gekeken.
heb net zo genoten als anders.
ik heb de film echt vaak gezien.
hij blijft gewoon goed.
hij is een dikke 5 waard.

Nogal gewoontjes.

Film wil niet meteen een puur geromantiseerd verhaal zijn, maar wanneer de film overschakelt op actiescenes valt er eigenlijk ook niks te beleven. Qua kostuumdrama is het ook niet bepaald de beste film in het genre, dus blijft er eigenlijk een bij momenteen ietwat lomp grappige film over, met dank aan Depardieu.

De 3 musketiers lijken wel drie zwervers in deze film, die voor z'n glamour volledig op DiCaprio moet rekenen. Die vervult z'n rol op zich nog best goed als nichterige tiran, maar echt dragen kan hij de film ook niet.

Visueel soms nogal nep, de actiescenes zijn erg houterig en ook de muziek was niet altijd even effectief. De film is echter wel best vlot en hoewel het toch een dikke 2 uur duurt wordt het nergens echt traag of saai. Da's zowat het positieve nieuws.

Mooie film met een paar top acteurs. Goed verhaal, alleen een beetje jammer van het einde. Dat vond ik een beetje zwak. Maar je kan ook niet alles hebben

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film begint nogal mager moet ik zeggen. De dialogen zijn echt wel houterig en de musketiers zien er niet uit. Wie daar de styling van heeft gedaan, mocht evengoed helpen bij de catering om kartonnen bordjes af te wassen. Maar stilaan wordt de sfeer wel beter, een verschil met The Three Musketeers van Disney, waar na een tijd de fun wel wat over was. Hier gaat de stijl over van onozel gedoe naar echt avontuur en spanning. Het wordt nooit echt een topfilm, maar de drie musketiers samen zijn niet slecht. Als is het blijkbaar moeilijker om deze literaire helden deftig te verfilmen (The Three Musketeers uit 1948 was geen slechte poging) in tegen stelling tot literaire collega's als Zorro en Robin Hood.

Niemand blinkt echt uit in deze film, misschien is d'Artangan nog een van de betere. Al is hij niet de persoon die de film moet dragen hier. Gelukkig is er het verhaal nog en is de kwaliteit van de film in stijgende lijn, in plaats van andersom. Wat je toch doet blijven kijken. Ben benieuwd naar de The Three Musketeers die dit jaar zal uitkomen in de bioscoop. Gezien de aanpak van verschillende films (Robin Hood, James Bond, Batman) van de laatste jaren, zal de humor minder slapstick zijn en de sfeer iets harder. Wat van mij zeker mag, zolang het maar een kostuumfilm blijft.

avatar van DragQueen
Toch wel een genietbare film. Het verhaal steekt goed in elkaar, maar de uitwerking van de film in het algemeen, deed soms wat goedkoop aan. Op zich zagen de sets en kostuums en dergelijke er wel aardig uit. Het acteerwerk is gelukkig ook van niveau. Maar er is dan ook een prima cast aanwezig. Hoewel ik denk dat er meer uitgehaald had kunnen worden, is de film toch vrij onderhoudend. 3 Sterren.

Prima mantel & degen-film, met een uitstekende cast.
Goede verhaal, mooie locaties en voldoende actie en humor, dit alles samen zorgt voor een geslaagde film geschikt voor jong en oud.

avatar van Spetie
Redelijke film, die dankzij een paar goede rollen nog goed kijkbaar is.

Die rollen zijn dan vooral weggelegd voor Gabriel Byrne, die sterk de rol van D'Artagnan neerzet en Gérard Depardieu, die als Porthos regelmatig voor frisse en leuke humor zorgt. DiCaprio is daarentegen de grootste tegenvaller. Hij probeert het wel, maar faalt hier opzichtig en slaagt er geen moment in om de film maar enigszins te kunnen dragen.

Script is redelijk, maar soms ook wat vergezocht. Vooral de manier waarop men DiCaprio op een gegeven moment probeert te bevrijden is behoorlijk ongeloofwaardig. Verder zijn de actiescènes nogal tam en mist het script op sommige momenten duidelijk scherpte. De muzikale bijdrage is dan weer niet zo slecht, al is deze soms wat te luidruchtig aanwezig.

Al met al niet heel slecht, maar typisch zo’n film waarbij je achteraf het gevoel hebt, dat er veel meer had kunnen worden uitgehaald.

In het begin voelde ik me enthousiast, want de inleiding sprak over franse revolutie. Ik heb er boeken over gelezen, maar nooit in een film gezien. Nou, ik ben diep teleurgesteld, het had geen enkele toevoeging en de film was beter als ze het eruit hadden gelaten of ze hadden er meer aandacht moeten besteden door bijvoorbeeld meer het beeld te laten zien van Parijs toen destijds. Twee of drie korte scenes dat betrokken is met de franse revolutie.. zwak.

Aardige film, maar behoorlijk voorspelbaar. Ik wist dat de persoon in de masker de tweelingbroer was, ik wist dat d'artagnan een affaire had met de konigin en dat de koning zijn zoon was, etc etc. Jammer!
Ik noemde Christine direct een slet toen ze de king toeliet. Op de dag dat ze gehoord heeft dat haar verloofde dood is, wat een slet!

Pluspunt is dat de film mijn aandacht erbij hield. De musketeers acteerden aardig, d'artagnan het best. Ik vond de acteurs die christine en raoul speelden zwak.
Het verhaal is, over the man in the iron mask, origineel.
De film is al fictie (zoals een zwaard gooien om iemand te doden), dus ze hadden het lekker bij fantasie moeten houden. Het eind viel me ook tegen, vooral de laatste zin.
Ik denk dat ik mijn 3* sterren verander naar 2,5*. Ik vind de film slordig.

Ik ben eens met Spetie, ze hadden veel meer uit de film kunnen halen.

avatar van Lay190
Wat een geweldige film!

avatar van John Lee Hooker
Een behoorlijke tijd geleden al gezien. Ik was zojuist Will Smith aan het luisteren op Spotify en toen verscheen per ongeluk het nummer All Will Be Well van Nick-Glennie Smith in de lijst. Toen ik naar de cover keek bleek het om het album The Man in Iron Mask te gaan en zo bedacht ik dat ik hier nog niet op gestemd had. In mijn herinneringen was dit een sfeervol en enigszins spannend avontuur met goed samenspel van de musketiers. De finale met het zwaardgevecht bij een afgelegen chateau mocht er ook wezen.

avatar van mar007
misschien tijd voor een herziening?
zeker de moeite waard.

avatar van Gang_Star
Degelijk. Een redelijke avonturenfilm met een heuse sterrencast die er regelmatig veel plezier in lijkt te hebben. Het resultaat zorgt voor aardige actiescene's en van tijd tot tijd leuke humor, maar wordt eigenlijk nergens echt goed.

Gemiddeld.

avatar van Sacre Bleu
Heb hem echt puur voor de kostuums nog anderhalve ster gegeven verder kan ik enkel zeggen 'wat een draak van een film'.
Zelden zulk slecht acteerwerk gecombineerd gezien met zo'n leeg script.
Nooit weer.

avatar van Beertje45
Goed verteerbaar, maar de film komt traag op gang. Leonardo deCaprio's rol als de egoistische vorst is wel erg karikaturaal en brengt het er beter vanaf als de tweelingbroer. Op de andere acteurs is niets tot weinig aan te merken. Persoonlijk hou ik meer van de Stephen Herek Musketiers versie met Charlie Sheen en Kiefer Sutherland.

avatar van tbouwh
Heel leuke film. Houd sowieso wel van films over the Three Musketeers ( de een is beter dan de ander ) en deze voldoet ook wel. Hier zien we een andere versie van het verhaal, waarbij de Musketiers ouder zijn en het verhaal van Lodewijk's tweelingbroer om de hoek kom t kijken. De film begint erg traag, en duurt over hetgeheel wel een kwartiertje te lang. Toch vermaakte ik me wel, mede dankzij het goede acteerwerk en vooral de WEERGALOZE soundtrack... Kan ik die ergens op cd krijgen ? Een paar zeer onlogische scenes halen mn score nog iets omlaag, waardoor ik het op een ruime voldoende houd. 3.5 *

avatar van Geno
Ben toch echt een fan van dit soort films, en ik ging er helemaal voor zitten, maar dit was echt geen topper. Sowieso was er sprake van over-acting waaraan ik me toch ging ergeren, maar het was niet of ze er zelf ook nauwelijks in geloofden. En toch waren alle ingrediënten aanwezig om er iets fantastisch (in dit genre) van te maken. Op een of andere manier voegde er iets niet. Ik kan er de vinger niet opleggen, maar vermoed o.a. dat de regisseur te veel heeft vertrouwd op de kwaliteiten van de cast... (?), en er waren vele onnodige slordigheden te ontdekken... Nou ja... een 2.5 *

Wij geven de film een 6 op 10 want we vonden de film wat saai, misschien komt dit wel een beetje doordat we niet graag dit genre qua film zien, maar hij was wel zeer waarheidsgetrouw. Het was ook wel nog een boeiend onderwerp maar hij duurde wel wat lang om voortdurend de concentratie erbij te houden. Al bij al was het wel een meevaller.

De film begint wat traag en komt maar moeilijk op gang. De drie musketiers zien er niet echt afgewerkt uit maar kunnen hun rol wel goed bijhouden. De rol van D’Artagnan komt het best naar boven, terwijl dit eigenlijk niet de bedoeling is. Persoonlijk ben ik teleurgesteld in het spel van Di Caprio, hij speelt zeer ongeloofwaardig. Hoe verder in de film hoe spannender het wordt, en doet zorgt er wel voor dat je hem wilt uitkijken. Ook zitten er behoorlijk goede scenes in waar de humor een stap naar voren zet. De film geeft je een ietwat vertekend beeld t.o.v. die tijd, maar dat is juist wat ik er leuk aan vind. We geven deze film een 3,8 op 5.

avatar van Vinokourov
Aardige historische film, al spettert het nooit echt. Leonardo DiCaprio vond ik nog wat tam overkomen. Het is duidelijk dat ie in de loop van de jaren steeds meer gegroeid is in het acteersvak, maar hier viel ie nog wat tegen. Drie musketiers proberen het samen met d'Artagnan wel, maar ook daar ontbrak het vuur, maar dat zal wel door de leeftijd komen . Ach ja, het verhaal is an sich wel aardig, einde wel wat dubieus maar vooruit.

avatar van Lana*
Ik snap oprecht niet waar iedereen zo slecht vind aan dicaprio. Ik mag dan een zwak voor hem hebben, maar buiten dat vond ik hem erg geschikt voor de rol. Het irritante Koninkje uithangen ligt hem prima. Vond 't een geslaagde film, hou ook wel van het genre. Ruim voldoende

avatar van Antonev
Zeer vermakelijk en met een fantastisch mooie aankleding en met prachtige kostuums. Het verhaal is solide, met vlagen spannend en er wordt prima geacteerd. Prima om eens in de zoveel tijd uit de kast te halen!

een geweldige film.heb hem al zo vaak gezien maar hij blijft geweldig.een superfilm.

avatar van IH88
“I wear the mask. It does not wear me.”

Sterke film. De drie musketiers (en D’Artagnan) worden gespeeld door Malkovich, Depardieu, Irons en Byrne, en eigenlijk hoef je al niet veel meer te weten om van deze film te kunnen genieten. En DiCaprio in een dubbel rol doet het ook goed.

Het is een soort buddymusketier film, gesitueerd in het Frankrijk van de 17de eeuw. Het samenspel tussen de acteurs is geweldig om naar te kijken en de film heeft flair, humor, actie, wat drama en romantiek. Het inruilen van de ene koning (Louis) voor zijn tweelingbroer Phillippe is natuurlijk een belachelijke verhaallijn, maar regisseur Wallace kiest voor een luchtige aanpak en ook de acteurs benaderen het materiaal met een knipoog. Het levert een erg fijne film op.