The Frogmen (1951)

Oorlog / Avontuur

geregisseerd door Lloyd Bacon
met Richard Widmark, Dana Andrews en Gary Merrill

Het marineteam dat gespecialiseerd is om aanvallen onder water uit te voeren krijgt een nieuwe commandant. De teamleden, bijgenaamd 'de kikvorsmannen', zijn echter nog steeds woedend over de dood van hun oude commandant en zitten nog niet op een nieuwe leider te wachten. De nieuwe commandant moet er van alles aan doen om het respect en de vriendschap van zijn mannen te winnen.

Prima oorlogsfilm met werkelijk een sterren cast naast boven genoemde ook nog rollen van Jeffrey Hunter ,Robert Wagner en Jack Warden.

avatar van mrklm
Nee, een Frogman is geen monsterlijke mutatie van mens en amfibie maar een niet al te glamoureuze bijnaam voor de leden van de Underwater Demolition Team, een afdeling van de marine dat in WOII werd ingezet om de fortificaties te verkennen en te vernielen om zo een amfibische invasie mogelijk te maken. Richard Widmark is - zoals altijd - prima als John Lawrence, de nieuwe commandant van zo'n UDT-éénheid die moeite heeft om het vertrouwen te winnen van zijn soldaten. Uiteraard is dit een eerbetoon aan het Amerikaanse leger, dus is er aardig wat actie. Het afzetten en oppikken van de soldaten is spectaculair en de onderwaterfotografie van Norbert Brodine is prachtig. Dana Andrews en Jeffrey Hunter voeren een sterke ondersteunende cast aan als de twee soldaten die hun nieuwe commandant het meest op de proef stellen in deze propagandistische, maar onderhoudende oorlogsthriller.