The Flock (2007)

Thriller / Drama

geregisseerd door Wai-Keung Lau
met Richard Gere, Claire Danes en Avril Lavigne

De gewelddadige FBI-agent Erroll krijgt een protegé, Allison, die hij de kneepjes van het vak moet bijbrengen. Ondertussen is hij op zoek naar een vermist meisje dat een essentieel puzzelstuk is in de zaak van een gestoorde verkrachter en moordenaar.

avatar van helleke
Flauw en redelijk onsamenhangend filmke.
Ik had er veel meer van verwacht.
Meer dan 2,5 kan ik dan ook niet geven.

avatar van prutnek
verhaal vonk wel aardig en gere acteerde prima
montage en muziek verpestten de boel

ten 1e= Vergelijk nooit films met elkaar dat word hier gedaan

ten 2e= VOlgens mij gaat het bijna elke filmliefhebber dat die boeit enzo of niet ?

Ik vind het een goede film, houd wel van dat cynische, sacarsistische zinnen! Richard Gere speelt een zeer goede rol= erg goede film (boeiend, spannend op z`n tijd) Prima voor eigen rechter! En ik dacht al: ,,SPeelde zij niet in ROmeo and Julia.... Ik weet al waarom omdat je niet veel lijken, bloed en moord zie ik denk daarom dat bijna alle mannen deze film niks vinden!

Iemand boeten..... klopt!

Handsome Bill
Waardeloze film waarin Gere probeert een door de wol geverfde FBI agent te spelen die meent een nieuwkomer te kunnen afzeiken op een manier zoals alleen Dirty Harry dat kan.
Gere heeft echter meer weg van een uitgerangeerde kantooklerk dan van een agent.
Zonde van de tijd dit prul.

avatar van aburex
Zo heft ieder zijn eigen mening (gelukkig maa). Ik vond dit een spannend en goed uitgewerkte misdaad-thriller. Gere is goed in zijn rol

avatar van Near_Dark
Dit is naar mijn weten Wai-keung Lau's enige Amerikaanse film...?

Na een vrij langdradige, 25 minuten durende intro, komt er eindelijk schot in de zaak als Erroll - gemaskerd en bewapend met een baseball bat - een man in elkaar slaat. Die kerel was overduidelijk van plan om een tienermeisje dat net uit de cinema kwam aan te randen. Helaas zakt deze film dan terug af naar het middelmatige niveau dat hij hiervoor had.

Toen ze die SM-Club bezochten ging het weer even de goede richting uit en werd het zelfs beklemmend sfeervol, vanaf dan bleef hij best genietbaar.

De finale confrontatie in het trailerpark waar het ontvoerde meisje werd mishandeld was héél intens. Spijtig dat de rest van de film niet meer in die stijl was begonnen. Het kleffe einde was dan weer typisch Amerikaans, een toegift aan de geldschieters om het bioscooppubliek toch nog met een goed gevoel naar huis te sturen, tsja...

Een nipte 6/10 waard.
Ik vond het een standaard Thriller die enkele heftige scènes bevat maar geen tweede kijkbeurt waard is.

avatar van lau12345
Vond de film op zicht best aardig.
3* daarom .
Had bijv Morgan Freeman de rol gespeeld ipv Gere had ik hem zeker hoger gewaardeerd
Vind Gere te softy voor dit soort personages ..
Kijkt verder lekker weg .

avatar van schram101
Film doet het op momenten vrij aardig, maar is over het geheel gezien gewoon ondermaats. Het verhaal met een ouwe ervaren rot die er mee stopt en een rookie is vrij standaard, maar hoeft daarom niet vervelend te zijn. Dat was in The Flock niet, maar goed was het niet.

Volgens mij was dit de eerste film die ik zie van Richard Gere maar echt overtuigen kon hij mij niet. Eén van de grootste minpunten aan de film vond ik het houterige acteerwerk. Juist in een film als deze, waar de personages worden geconfronteerd met gruwelijke daden wil ik de emotie/het onbegrip/de woede en de wraak van hun gezichten af zien spatten. Maar de reactie bleef veel te koel. Alsof het om een bankovervalletje draaide. Zonde.

Het verhaal is op zich vrij aardig, maar er had veel meer ingezeten naar mijn mening. Plotseling blijken alle badguys onder één hoedje te spelen, wat ik ook wat vreemd vond.

Mocca
Een aardige thriller die meer weg heeft van een aflevering van een Amerikaanse politieserie dan film. Leuk om een keer te kijken!

avatar van macrobody
De hoofdlijn van het verhaal is duidelijk: man heeft teveel meegemaakt en moet gedwongen vervroegd met pensioen, maar hij heeft nog 1 laatste zaak waarbij hij weer eens denkt deze te kunnen oplossen. Dan wordt hij ook nog eens opgescheept met een stagiaire die er eigenlijk op moet toezien dat hij zijn laatste dagen rustig uitzit en geen gekke dingen gaat doen. Natuurlijk laat zij zich snel meeslepen in zijn onderzoek en gaat alles mis. Duidelijk verhaal zou je zo zeggen ware het niet dat in deze film er allerlei mensen worden ingebracht om het geheel juist heel onduidelijk te maken. Zo bezoekt Richard Gere in het begin een donkere man in een woonwagen waarvan je denkt die komt later weer terug in het verhaal wanneer je weer beelden krijgt te zien van allerlei woonwagens later in het verhaal. Dan wordt er iemand geïntroduceerd die uit een andere stad is verhuisd waarvan je denkt wat heeft die er nou weer mee te maken en zo gaat het nog ff door. Als je niets begrijpt van deze uitleg dan is dat precies hoe ik de film vond. Ik snapte niks van het verband tussen al die mensen, maar misschien moet ik 'm nogmaals gaan bekijken. Maar dat is ie zeker de moeite niet waard dus laat maar.

Gillend naar Huis, eehhhhhhh Hong Kong: 1.50 (1.30)
Haast afstotelijke prent die zichzelf nauwelijks in bedwang weet te houden. Het zeer onevenwichtige script hangt als los zand in elkaar, overtuigt vrijwel geen moment en wekt met name in het eerste uur nauwelijks interesse op. De hoogtepunten zijn dan ook op de vingers van één hand te tellen, en daar hoort de cast duidelijk niet bij. Gere heeft het vizier op oneindig staan, Danes is onthutsend zwak, en ook het gros van de bijrollen voegt maar bitter weinig aan het geheel toe. De dialogen zijn totaal niet boeiend en is het me de gehele speelduur onduidelijk gebleven waarom een sociaal ambtenaar in de rol van rechercheur kruipt, maar goed, het zal zo zijn redenen hebben gehad. Cinematografisch en regietechnisch maakt Lau er eveneens een puinhoop van, dus laat ik dat verder maar achterwege. Kortom, één-grote-teleurstelling.

avatar van erik1677
Toch een hlaf puntje eraf.
Qua opname is ie eigenlijk wel wat minder.
veel te schokkerig en soms semi artistiek.
Maar is ie nog steeds ok.
Alleen wel jammer dat je niet ziet wat er gebeurt met richard gere, na hij de boel heeft opgerold.
Had graag gezien dat hij zn baas een gigantische ram voor zn kop had verkocht.

Nomak
Richard Gere is het beste wat de film te bieden heeft, hij draagt deze film. Ik ben dit soort groffe rollen niet van hem gewend, maar hij overtuigt hier wel. Duidelijk te zien dat zijn personage echt leeft voor het werk en weigert los te laten als hij zich in een zaak vastbijt. Hierbij gaat hij regelmatig al eens over de schreef, en verliest hij zijn zelfbeheersing. Ik vind het wel ongelooflijk jammer dat zo een gedreven man wordt ontslagen.
Het is ook jammer dat de film voor de rest niet al te best is. Het is overduidelijk dat de regisseur heel wat inspiratie heeft gehaald bij een meesterwerk als Se7en. Helaas weet The Flock dat niveau niet te halen. Maar het is absoluut ook geen slechte film. Het verhaal zit best goed in elkaar en er is duidelijk te zien dat de daders best wel zieke mensen zijn.

avatar van Filmkriebel
Visueel een echte hutsepot. Tsjonge zeg, wat was dat crappy in beeld gebracht allemaal.

Het verhaal kon me wat meer boeien. Het is geen typische hollywood-thriller. Het dagelijks geconfronteerd worden met die perverten begint Gere mentaal onderuit te halen. De onmacht van die ambtenaren om hen op het rechte pad te krijgen geeft stof tot denken. De zoektocht naar Harriet krijgt een secundaire rol en wordt rommelig gebracht. Ik herinnerde me op het einde niet zo goed meer hoe ze haar gevonden hadden. Het gevoel van een echte goed in elkaar gestoken enquête is er helemaal niet. Half zo interessant dan het kon zijn.

avatar van Cleanshot
Huiveringwekkende film.
Redelijk bruut.

avatar van Gang_Star
Meer drama dan thriller. Vond het nogal een moeilijke zit, en nauwelijks spannend. Weinig pluspuntjes te melden bij deze film. Echter de grootste pluspunt is de rol van Richard Gere.

avatar van zicht
Aardige Se7en kloon, maar dan een stuk minder. Komt mij te gemaakt over die Gere. Heb hem wel uitgekeken zonder al te veel moeite, maar erg boeiend vond ik het allemaal niet. 2*

avatar van Tweetie
Redelijk verhaal, goed acteerwerk van de hoofdpersonen.
Waar ik echter niet goed van werd is de overdosis 'moderne' en 'orignele' filmeffecten waar de hele film mee vol zit. Overbelichte en uitgevreten stukken, ouderwetse kleurtjes, Stop-Zoom-Stop effecten, overlays enzovoorts. Indien met mate en op smaakvolle wijze verwerkt kan dat best mooi zijn, maar niet in deze film.
Einde was erg goed, maakte wel veel goed.

Vond dit een zeer goede thriller. Van een paranoïde gast die het niet kan laten van Pedo's in elkaar te slaan. goede film

avatar van sinterklaas
Behoorlijke sterke film en inderdaad wel een verdachte kruising tussen Se7en en 8 MM. De regie ligt in handen van niemand minder dan Wai-Keung Law, die uiteraard bekend staat met Infernal Affairs. Ook hij lijkt in Amerika wel brood te hebben gezien en maakt toch nog wel een erg geslaagde film neer die continu weer een tikje gas neemt.

Om te beginnen vond ik de kleuren en het hele Amerikaanse woestijn-regio shots meer dan geweldig en uiteindelijk weer iets anders dan groezelige wijken of industrie terreinen. Waar dit soort thema's vaak plaats vinden. Lau heeft alles gewoon zorgvuldig en knap geschoten en pent hier ook weer op zijn eigen wijze zo'n verhaal neer. Richard Gere is ook weer heerlijk op dreef als een cynische en eigenwijze cop Errol die alles op zijn eigen roekeloze manier oplost waardoor hij niet veel vriendjes maakt. Ook zijn collega Allison gaat maar met tegenzin met hem mee. Errol is behoorlijk geobserdeert door het ontucht-wereldje en houd zich daar ook meer mee bezig door een onopgeloste operatie die 20 jaar geduurd heeft en er een serieverkrachter maar niet te pakken valt. Totdat er een 17 jarig meisje word ontvoerd en Errol er nog obsessiever mee aan de gang gaat en zijn roekeloosheid toch nog wel eens een reden kan hebben. Wat we krijgen is eerst een simpel speurwerkje wat met de 10 minuten boeiender en beklemmender word. Het hele Sm, fetish en snuff gehalte komt ook weer veelvuldig aan bod en iedereen lijkt wel verdacht te zijn. Ook erg sterk om te zien als Errol uiteindelijk zelf gek aan het worden is en het recht in eigen hand gaat nemen.

En zo is The Flock zeker geen teleurstelling maar gewoon weer een prima misdaadfilm, die het laatste halfuur nog best behoorlijk ziek kan zijn en de verkrachtigscene's weer de Irreversible-gehalte halen, of misschien zelfs nog erger. En oh oh, wat waren die daders gestoord (dat stelletje)The Flock is wel voor mensen met sterke zenuwen want het weet echt alles intens uit te brengen. Maar hij is toch zeker wel aan te raden.

avatar van nightbreed
Matig werkje met een nogal irritante regiestijl en een zwak script.

avatar van lucdecoster
Wat een zooitje is me dit. Irritante beelden en irritante acteurs.

avatar van filmfreak 101
Best aardige film!Inderdaad er zit niet veel actie in maar dat was niet echt storen...een goede misdaadthriller.Sommige acteurs speelden niet zo goed maar de meesten speelden nog best aardig,heb met plezier gekeken tot het einde,is wel niet echt een film voor 2maal te zien....3*

avatar van cor1946
Werd een beetje ziek van die opnames in de film, verder een matige film. Gere kan me nog steeds niet boeien als acteur. Een rommelig zooitje.

Rare Lau.

Geen idee waarom hij dit filmpje gemaakt heeft. Niet z'n eerste "buitenlandse" film natuurlijk (hij ging voor Daisy ook al een keertje naar Korea), maar waarom hij nu zo nodig naar Amerika moest om daar een wat doorsnee thrillertje te draaien?

Ook geen idee waar mensen veel visuele eigenheid gezien hebben. Zag er nogal wat commentaar op, maar vond het er wat teleurstellend gewoontjes (Amerikaans) uitzien. Meestal wel leuk als een buitenlandse regisseur zijn visie kan geven op een land, maar daar is bitter weinig van te herkennen hier. Enkel de soundtrack sprong er positief uit wat mij betreft.

Verder zijn Gere en Danes redelijk zwak en is het verhaaltje wat flauw. Gewoon een doorsnee straight-to-DVD thrillertje met misschien een wat gewaagder onderwerp, waarom Lau net daaraan z'n handen daaraan wou branden (hij heeft al in veel genres gewerkt, maar dit is hem niet echt eigen) blijft een raadsel.

Boeiend als rariteit (voor de mensen die Lau een beetje kennen dan), maar verder eentje om links te laten liggen.

Een film die ik goed genoeg vond om 3,5 sterren te geven. Hoewel de film moeizaam op gang kwam laat ze een diepe indruk na.
Richard Gere heeft een compliment verdiend: hoewel ik hem bij aanvang verschrikkelijk miscast vond, heeft hij zich echt bewezen in deze rol. Ik vind jammer dat hij zoveel flauwe popcorn komedies heeft gedaan, want in deze rauwe rol van antiheld overtuigt hij veel beter.
Plot van de film zal vooral fans van criminal minds aanspreken; een met gedwongen pensioen geconfronteerdee sociaal werker sectie zeden waant zichzelf FBI agent/politie detective en onderzoekt een missing persons case die volgens hem gerelateerd is aan een oudere zaak die hij nog behandelde. Veel harde scenes vol verkrachters, fetisjisme en SM geven de film een nare atmosfeer. Ondanks de belofte op het doosje niet zo briljant als klassieker 8MM, wel gewoon goed!

avatar van wihu61
...een vermist meisje die een essentieel puzzelstuk is...

Begint het hier nu ook al?

avatar van mikey
Inmiddels tergend gedateerde en lelijke film over een pedojager die leeft in een seksueel apocalyptische landschap vol enge motelletjes, vrachtwagens, spoorwegen, schuurtjes en nog meer creepy stuff. Behalve het overdreven sexgedoe (a la 8MM) is de film, naast het extreem kile/lelijke camerawerk, doorspekt met vervelende editingtruukjes, cameratruukjes, geluidseffectjes uit de oude doos.

avatar van SmackItUp
mikey schreef:

Mee eens. Gooi daarbij een erg vervelende Gere, en het plaatje is compleet.

avatar van missl
Rommelig opsoringsdrama. Kreeg me niet mee en de acteurs lijken op de automatische piloot te spelen.

avatar van jippie2010
Ik vond dit echt een lekkere film. Zit lekker in elkaar, meeslepend verhaal en op het puntje van mijn stoel. Een dikke voldoende van mijn kant, maar een half punt aftrek voor de stereotyperende karakters. *3.5

Tarkus schreef:
Goede film met een goed verhaal.
Maar het is niet bijster goed gebracht, te veel flash-backs die het hele verhaal alleen maar storen en niet echt duidelijkheid brengen.
Ook Richard Gere is niet echt op zijn plaats hier, Claire Danes is dat dan weer wel.
Leuk gastrolletje voor Avril Lavigne, maar de fans zullen wellicht teleurgesteld zijn, want het is ook niet echt de moiete dat ze erin optreed dat je de DVD er voor zou kopen.
En de tekst op de hoes vermeld 'Se7en' meets '8 mm', en dat is wel zeer fel overdreven.
Gewoon een goede misdaadfilm, meer is dit niet.

Tweede maal dat ik de film heb bekeken, en is me heel wat beter bevallen dan de eerste maal.
Prima Richard Gere, dus niet zo slecht als ik eerder had beweerd.
Claire Danes is zoals eerder gezegd uitstekend.
Puike film dus en mijn score verhoogd !!