School for Scoundrels (2006)

100 minuten / 108 minuten (unrated version)

geregisseerd door Todd Phillips
met Jon Heder, Billy Bob Thornton en Jacinda Barrett

Arme Roger kampt met een groot minderwaardigheidscomplex. Om zijn zelfbeeld op te vijzelen, besluit hij een zelfhulpcursus te volgen. Onder begeleiding van de onorthodoxe Dr. P. hoopt hij ooit Amanda, het meisje van zijn dromen, te kunnen aanspreken. Vervelend voor Roger is dat Dr. P. ook zijn zinnen heeft gezet op Amanda.

avatar van brabusRUS
Ik vond 'm erg vermakkelijk. Ook erg leuke rol van Ben.

Gemiste kans.

Heder herhaalt zijn rol uit Dynamite (waar ik niet bepaald een fan van was), Thornton doet eigenlijk niet veel anders als in Woodcock (toegegeven, die film komt later). De combinatie werkt soms, al moet de humor toch steeds van Thornton of bijrollen komen.

Verhaaltje is qua opzet eigenlijk al "overkom je eigen tekortkomen", die wie hoopt op nog een minimum aan originaliteit op dat gebied komt bedrogen uit. Vind dat het uiteindelijk toch altijd weegt op films als deze. De humor is uiteindelijk entertaining, het verhaaltje dat er te pas en te onpas doorheen gegooid wordt is dat niet.

Verder nog een geinige cameo van Stiller, die Moby kerel is tof en ook die zwarte gast uit The Green Mile.

Blijven verder over enkele erg geslaagde grappen, waar ik best af en toe luidop om kon lachen. Jammer dat het tussen die grappen door niet altijd even interessant is. Sowieso zie ik Heder liever niet meer, bakt er niet veel van.

avatar van Aapje81
Erg geforceerde film. Alleen het kleine bijrolletje van Ben Stiller was wel leuk. Op zich deden de acteurs het niet onaardig maar de film vond ik gewoon niet boeiend genoeg.

avatar van Tommeh
Matige film met een standaard verhaaltje en personages die niet uit de verf komen (behalve Stiller dan). Tegenvallende humor ook, de enige écht goede grap (She still thinks he's Moby) kwam nota bene helemaal aan het einde. 2*

Fijne film, met een goede sfeer, een flink aantal droogkomische scènes, af en toe iets te traag, maar ach ... jammer alleen van dat debiele einde, gelukkig herbergt de DVD een alternatief einde dat een stuk beter werkt - hoewel ook daar wel iets op aan te merken valt. Desalniettemin een lekker tussendoortje.

avatar van rep_robert
Een film die zijn gemiddelde eer aan doet, het concept is vermakelijk en de film levert her en der ook een lachtertje. De transformatie van uberloser naar zelfverzekerde man is leuk in beeld gebracht en die workshops leveren ook een aantal aardige situaties op met al die losers bij elkaar.
Toch bekruipt me het gevoel dat het allemaal wel ietsjes grappiger/onzinniger had gemogen. Het werd me soms iets te serieus, ondanks de leuke en onnozele bijrollen van o.a. Stiller.

avatar van DonOswaldo
Aardig vermaak.

Genoeg meegaand en her en der wel wat grappige momentjes. Ook het einde is wel leuk gedaan.

Billy Bob Thornton is geniaal overtuigend in z'n rol. Jon Heder heeft een opvallende en wel geinige stem (deed me haast denken aan de stem van Butt-Head uit Beavis & Butt-Head) en past ook wel bij dit rolletje, alleen erg jammer dat hij zo uitdrukkingsloos acteert en gebrekkig is aan uitstraling. Verder wel redelijk gedaan allemaal.

Jon Heder en Billy Bob Thronton bewijzen zich in deze film: het spelplezier straalt van hen af, maar helaas mist het script de verwachte vinnigheid/de bitsheid om echt te kunnen lachen. Wat resteert zijn enige grappige scènes en vermakelijke momenten. Op zichzelf een leuke film, echter er had meer ingezeten.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken zonder echt te weten waarover hij ging en hij viel beter mee dan gedacht. De film was minder voorspelbaar dan gedacht. De film is wel niet supergrappig, maar af en toe kwam er toch een glimlach op m'n gezicht.
Billy Bob Thornton speelt weer de klootzak en er was nog een klein rolletje weggelegd voor Ben Stiller (met snor ).
Een leuk filmpje als je eens een ontspannende filmavond wil.