The Portrait of a Lady (1996)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Jane Campion
met Nicole Kidman, John Malkovich en Barbara Hershey

Isabel, een vrijgevochten Amerikaanse schoonheid vertrekt naar familie in Engeland. Daar krijgt ze vele huwelijksaanzoeken, maar ze wil zich nog niet binden. Als haar rijke oom sterft, erft Isabel een fortuin. Nu kan niets haar nog tegen houden om een reis rond de wereld te beginnen... tot ze Madame Merle ontmoet, een geboren intrigante die haar voorstelt aan Osmond, een gemene fortuinjager. Isabel valt voor zijn charmes, maar hun huwelijk wordt heel anders dan ze zich had voorgesteld.

Aardige film, sneu voor Archer dat ze met zo'n vent getrouwd is en sneu ook van de ziekte van neef Ralph.
Je kunt je aardig goed inleven in de personages en het verhaal is ook goed te volgen en aardig vermakelijk.
3,5 ster

avatar van Badalamenti
Onbegrijpelijk 2.89
Sfeervol, sterke cast en bovenal ontroerend mooie regie van Jane Campion. Sommige scenes zijn zo mooi dat je er kippenvel van krijgt !

avatar van grovonion
Ik snap de score ook niet. Deze film heb ik gekeken nadien ik het boek van Henry James had gelezen. Normaal is dan de film pas een echte tegvaller maar in dit geval viel het heel erg mee. Ik vond dat de sfeer van de film heel goed werd overgebracht op pellicule.

Ik had hogere verwachtingen van deze film. Hij duurt echt te lang en kon mijn aandacht er gewoon niet bijhouden. Teveel donkere scenes. Ik had ook mooiere beelden en kostuums verwacht.

avatar van LotteV
Zonde dat zo weinig mensen deze film gezien hebben want het is een hele mooie film. Oke hij duurt lang maar ik vond hem naar het einde toe steeds boeiender worden. Een goede cast en prachtige beelden van onder andere Florence, ik snap net zoals badalamenti echt niet dat deze film gemiddeld maar een 2.85 krijgt, een veel te lage score..

avatar van J.Bell
Wil hem vanavond wel gaan kijken, even geen voetbal... ben erg benieuwd!

avatar van Verhoeven
Van Jane Campion had ik onder andere het Oscarwinnende The Paino gezien, het onevenwichtige Holy Smoke en het teleurstellende In the Cut.

Het eerste uur zat verdomd goed in elkaar. Ik kreeg me ogen niet weg van de sfeervolle beelden in de prachtige kastelen, de manier hoe de camera gebruikt werd. Hoe die de karakters bekeek. Smullen! Plus het intense acteerwerk van John Malkovich en de muziek die zorgde voor een sterk balans in de film. Maar naar een uur kregen we opeens twee subkopjes erin gooit en plots zat ik totaal uit de film. Wat ik ook deed, mijn houding veranderen, pauze nemen, ik kwam gewoon niet meer in de film. Jammer, dat de maakster het moest oplossen met een subkopje om te laten zien dat karakters rijper zijn geworden. Dat wil niet zeggen dat het eerste uur voor een aparte ervaring zorgde alleen jammer van het onevenwichtige tweede uur.

something_else
De film verliep traag, maar bleef boeien mede dankzij de zeer sterke acteerprestaties en vooral intrigerende verhaallijn. Alleen het einde vond ik echt wat onduidelijk want je weet nu niet hoe het precies afloopt.

avatar van carlak
Ben het met vorige recensie eens. Eind is gewoon slecht. Verder ben ik niet zo´n fan van Kidman maar ze acteert hier behoorlijk. Overigens is het thema sterk vergelijkbaar met de recente Duchess en die is stukken beter !!

avatar van notorious_kim
ik hou van nicole kidman films en ik hou van drama's. Dus ik dacht dat dit echt een ideale film ging zijn voor mij. No such luck.
De hele film verliep tergend traag, en na een uur heb ik er dan ook de brui aan gegeven en hem afgezet. Ik was zo geïrriteerd dat ik zelfs geen nieuwe meer heb opgezet.
Ik vond kidman's acteersprestaties in deze film ook niet echt schitterend. En het verhaal kon mij gewoon niet boeien. Mijn net gebuisde score geef ik voor de kostuums en decors.

avatar van Norma
Jammer dat deze fraaie ingetogen film zo laag scoort. Ik zou denken dat het een absolute must-see is voor de kostuumdrama-liefhebbers, want de aankleding in Portrait of a Lady is prachtig, tot in de puntjes verzorgd. Maar de kneep zit 'em denk ik meer in het trage, enigzins deprimerende verhaal dat beslist niet tot in detail voor de kijker wordt voorgekauwd. Er is veel ruimte voor eigen interpretatie en dat zal niet iedereen aanstaan. Toch lees ik vaak bij andere kostuumdrama's de klacht dat de finesse van de roman niet in de film terug te zien is. Nou lees ik zelf dergelijke boeken nooit, maar ik stel me zo voor dat dit nou net een film is die wél aandacht heeft voor subtiliteiten in de diverse karakters. Verrassend dat de film dan toch zo laag scoort, of hij wordt door menigeen met de verkeerde verwachting bekeken. Opgewekte romantische tafereeltjes zoals bijvoorbeeld in een Pride of Prejudice vindt je hier nauwelijks tot niet terug. De sfeer is stemmig, zelfs kil te noemen, de personages zijn weinig innemend en de ontwikkelingen stemmen niet vrolijk. Kidman is uitstekend als de jonge, naar vrijheid hunkerende vrouw die gaandeweg het slachtoffer wordt van haar eigen besluiteloosheid en de intriges in haar omgeving. Malkovich is perfect als de koele, berekenende heer des huizes , waarvan je als kijker nooit helemaal zeker bent van zijn bedoelingen.

Portrait of a Lady is qua verhaal niets meer of minder dan de titel al aangeeft. Een kijkje in het leven van een dame, zonder een duidelijk begin of einde. Geen hapklare brokken, maar een intiem portret. Zeker een (her)ziening waard wat mij betreft!

avatar van Stephan
De mooie plaatjes en de interessante cast kan de pretentieuze bagger niet verhullen.

Het begon redelijk met haar 3-mans-fantasie, maar daarna zakte het weg in eindeloos ingewikkelde dialogen. Haar doel en dat van alle anderen stonden op papier waarschijnlijk helder op de kaart. In beeld was de pijn niet voelbaar, de hunkering en de weggedrongen verlangens evenmin. Campion voelde zich waarschijnlijk (opnieuw) te veel feminist om dat ook mooi in beeld te brengen.

avatar van bellaatje
Mooie film. Ik ben gek op kostuumdrama's.
Helaas vond ik het verhaal niet diep genoeg gaan. Het bleef aan de oppervlakte hangen.

avatar van AC1
AC1
Zo, dank zij mij zit de film nu op 2,98.

avatar van 93.9
Best aardig kostuumdrama, bij vlagen deed het me denken aan die prachtige kostuumfilms uit de jaren 70 van de grote Italianen.
Helaas zitten er ook afschuwelijk lelijke stukken in, vooral die animatie achtige en die zwart wit beelden tussendoor.
Verhaal is ook wat karig. Het einde vond ik wel mooi.

avatar van eRCee
Sommige boeken staan bekend als onverfilmbaar, maar voor de klassieker van Henry James geldt eerder het omgekeerde; The portrait of a lady lijkt wel geschreven om verfilmd te worden. De film kent een iets andere opbouw, omdat de nadruk ook in lengte meer ligt op het tweede deel van het verhaal, waarin Isabel valt voor Osmond. Dit is qua drama trouwens veruit het sterkste deel van het boek maar het nadeel is wel dat je de persoon Isabel nog wat minder leert kennen, terwijl dat op papier al niet het sterkste punt was. De casting is wel heel sterk. Kidman is geknipt voor deze rol (wat is ze hier nog jong, en wat te denken van de babyface van Christian Bale) maar het is vooral Malkovich die overtuigt, met zijn ijzingwekkende kalmte. De cinematografie is prima op orde, aan de klassieke kant maar zeker niet saai, er zijn zelfs een paar slomo's, kantelende shots en freezes te bespeuren, met mate ingezet overigens dus het blijft allemaal wel passend. Voor de muziek geldt hetzelfde. Al met al dus zeer verdienstelijk werk van Campion, en zeker binnen het genre echt wel een goede film.

Door deze film kreeg ik een ontzettende hekel aan John Malkovich. Natuurlijk speelt hij hier een rol en dat doet hij met verve. Maar toch. Ik denk dat hij in wezen, in welke rol dan ook, altijd zichzelf speelt. En het is ook niet de eerste keer dat ik deze film zie. En het is ook niet de enige rol van John Malkovich die ik gezien heb. Ik haat die man.

Los daarvan is dit een prachtige film, die ik nu voor de tweede of derde keer zie. Cinematografisch is het een juweel en Jane Campion kan natuurlijk wel een film maken. En als je dan ook nog een verhaal van Henry james hebt en een cast met Nicole Kidman, John Malkovich en Barbara Hershey, ja dan krijg je vijf sterren. Twee en een half uur op het puntje van m'n stoel gezeten. Heb maar even een pauze ingelast voor de popcorn, en toen weer verder. Naar zo'n film moet je kijken op een regenachtige avond. Hier kan niets tegen op. Vond Kidman de sterren van de hemel spelen en Barbara Hershey is aan haar gewaagd.

Al weer twintig jaar oud, deze film. In feite een heel modern verhaal van James en dat heeft Jane Campion nog eens extra benadrukt. Want de boodschap is natuurlijk dat een vrouw in de eerste plaats zichzelf moet vinden voordat ze zich aan een man bindt. En mannen zijn geen garantie voor geluk. Mooi toch?