The Wings of the Dove (1997)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Iain Softley
met Helena Bonham Carter, Linus Roache en Alison Elliott

Londen, begin 20e eeuw. De jonge Kate, die zonder middelen van bestaan bij haar tante woont, is verliefd op een eenvoudige journalist. Het is een uiterst beladen en verboden romance, want haar tante is er fel op tegen. Ze staat dan ook voor een moeilijke keuze: trouwen met de man van wie ze houdt óf hem opgeven om door middel van een verstandshuwelijk haar voorbestemde plaats in te nemen in de betere kringen van de maatschappij. Dan leert Kate een rijke Amerikaanse erfgename kennen...

neo (crew)
mooie locaties vooral.het probleem is alleen,net als bij sommige andere kostuumdrama's,dat de film op veel momenten erg saai is.desondanks toch nog 3 sterren

Ik vind deze film verre van saai. In tegendeel: elke scene staat zo bol van conflict dat ik bij het herkijken gister (ik nam ´m op van Belgie 2) gewoon het lef niet meer had voor de laatste drie kwartier. Het was TE pijnlijk, TE noodlottig en tegelijk TE begrijpelijk.
Ik ben echt ongelooflijk onder de indruk van deze film. Over het algemeen ben ik niet zo geinteresseerd in kostuumdrama. Het kan zo snel een soort plaatjesboek worden. Maar hier was het zo verdomd functioneel. Niet alleen om de tijd te laten zien waarin het zich afspeelt (rond 1910) maar hier bijvoorbeeld zag ik zelfs het verschil tussen de jurk van Kate (die rijk is) en Millie (die rijkisimo is) en snap je wat zulke constante verschillen en de bijkomende afhankelijkheid met mensen doen.
Ook cinematografisch is het een juweeltje. Bijvoorbeeld de overgang tussen Millie bij de radioloog en Millie in het park. In een enkel shot snap je haar lot.
Bonham Carter had voor deze film de oscar verdiend, boven Helen Hunt. Natuurlijk, Bonham Carter heeft een ijzersterk script mee. Dat is toch fijner acteren dan een dramaloze kletsfilm (ik refereer in het algemeen, niet zozeer naar As Good as it Gets). Maar wat zij in een enkele beweging, een enkele blik, een enkele stembuiging laat zien.. wow. Linus Roach speelt ook de sterren van de hemel.
Hoe alle belangen van de personages met elkaar verweven zijn, waarom ze liegen, wanneer ze hun angst prevaleren boven hun geduld... Oh, mensen, als je een script als dit schrijft mag je heel voldaan zijn.
Gaat deze film zien.

avatar van grovonion
Dit is mijn soort film. Remains of the day, Shadowlands, Room with a view. Helena is ook een prachtige actrice. Zo een zeldzame actrice die geen kompromissen schijnt te sluiten tussen artistieke vrijheid en commericieel succes. Ze lijkt altijd precies te passen in de films die ze meespeelt.

avatar van nachtvlinder
Saai ?? Ja het is geen actiefilm , maar een top drama film. Het einde vond ik wat kort, genoeg om te evalueren tijdens de aftiteling. Prachtige film weer van helena bonham carter, ik heb net ook a merry war en the heart of me van haar gezien. the laatste was hartverscheurend. Dat mensen en zeker helena zoveel gevoel in een film kunnen stoppen met zo prachtig stil spel.

avatar van catweasel
Na herziening moet ik tot de conclusie komen dat dit een van de beste films is, die ik ooit heb gezien.

De hele cast is geweldig, mooie locaties, prachtige muziek en ik ben zeker benieuwd of het boek ook zo goed is!

Ook het oog voor kleine details en prachtige close-ups maken de film tot een topper. Ik heb veel kostuumdrama's gezien, maar dit is een van de beste!

Zwaar ondergewaardeerd....

avatar van Fran
Hele mooie film. Mooie sfeer, mooi verhaal. Heel tragisch. En geen duizend in een dozijn - einde. Eén minpuntje is dat je midden in het liefdesverhaal valt. Ik had ook willen zien hoe hun liefde is ontstaan, waar ze elkaar hebben ontmoet etc. Maar verder is het echt een schitterende film.

avatar van carlak
een van de reacties op The wings of a dove beschrijft dat het geen doorsnee-einde is. Misschien ben ik wel het veel gewend aan simpele einden, maar ik vatte deze niet helemaal. Het echte eindshot gaat hij terug naar Venetie omdat hij de liefde die verloren ging daar het best voelt, of is het een terugblik naar betere tijden. Het had voor mij wel wat explicieter gemogen. Gaat iemand het mij uitleggen ?..... Bedankt

Zeer pover romantisch drama.

Film weet bijna nimmer te boeien. Verhaal an sich is redelijk, maar de uitwerking ervan is bij tijd en wijle ontzettend saai. Verhaal doet heel stijfjes aan, en vervalt iets te vaak in quasi-emotioneel geneuzel met nietszeggende dialogen.

Film kent wel hele mooie plaatjes (vooral van Venetië), maar daarmee is de positieve kant van deze film zo ongeveer wel belicht.

1*.

avatar van KijkopFilm
Mooie film, ik snapte alleen het eind niet helemaal.

Gevoelig drama over een af en toe wat cynische driehoeksverhouding. Een boeiend verhaal en fraai camerawerk, al is het niet zo moeilijk om in Venetië mooie plaatjes te schieten.

Helena Bonham Carter speelt naar mijn mening haar beste rol tot nu toe. Sinds het zien van The Spitfire Grill (1996) heb ik een beetje een zwak voor Alison Elliott.

avatar van 93.9
carlak schreef:

Laatste scene als hij uit de gondel stapt is nu. Hij heeft het gemaakt...voor zo ver hij daar nog gelukkig onder kan zijn..