The Hobbit (1977)

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Jules Bass en Arthur Rankin Jr.
met de stemmen van John Huston, Otto Preminger en Orson Bean

De hobbit Bilbo Baggins houdt er van om met rust gelaten te worden. Dit gebeurt ook, tot op een dag zijn vriend, de tovenaar Gandalf, langs komt. Na zijn bezoek komt er één voor één een groep dwergen binnen en voor hij het weet raakt Bilbo betrokken bij hun missie om hun koninkrijk terug te winnen. Hiervoor moeten ze echter wel de slechte draak Smaug verslaan. Onderweg vindt Bilbo een ring, waar hij veel profijt van zal hebben. Gebaseerd op het kinderboek "The Hobbit" van J.R.R. Tolkien, dat als voorloper van de beroemde Lord of the Rings trilogie zou gaan dienen.

avatar van Lennert
Sympathieke tekenfilm die ondanks dat er een hoop belangrijke passages weggelaten worden door de mooie soundtrack en interessante creature design weldegelijk de moeite waard is. De animaties zelf deden me denken aan een combinatie van The Last Unicorn en de Scandinavische trollenkunstwerken. Ondanks de voor kinderen soms wat angstaanjagende monsters blijft de film echter uitzonderlijk braaf en gooit men vreemde trippy effecten tevoorschijn als er bloed zou moeten vloeien. Leuk voor een keertje in ieder geval.