The Hi-Lo Country (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Drama / Western

geregisseerd door Stephen Frears
met Woody Harrelson, Billy Crudup en Patricia Arquette

Cowboy-maatjes Pete en Big Boy vervoeren hun vee op de vooroorlogse manier. Dat blijkt moeilijk genoeg want Jim Ed Love en Big Boys broertje Little Boy zijn hier geen voorstanders van. En tot overmaat van ramp drijft femme fatale Mona een wig tussen de vrienden.

Redelijk relatiedrama, verpakt in een western. Alleen jammer dat sommige plotontwikkelingen niet wat verder uitgediept zijn. Het verhaal was erg voorspelbaar, maar dit werd grotendeels goed gemaakt door de goeie (en soms ook lekkere) cast. 3*

Ik vond het wel een lekker filmpie...
3 ster. Dat poker-gedoe is wel sterk uitgebeeld...

avatar van BoordAppel
Het verhaal was erg voorspelbaar...

Het verhaal is idd niet erg bijzonder, maar dat Big Boy doodgeschoten werd kwam voor mij toch als een verrassing. Vond het verder een aardige film met een leuke cast. En dat poker-gedoe was idd wel geinig. 3,5*

avatar van wendyvortex
Klassieke laatste western-roman, maar de verfilming wil maar niet echt overtuigen.
Zitten een paar hele mooie scenes in, camerawerk is schitterend genoeg, maar het glijdt soms wat af naar een soort van western-soap en dit had natuurlijk een film moeten zijn in de contreien van "The Misfits" en "Hud".
Niet echt slecht, maar er had zoveel meer in gezeten.

avatar van trebremmit
Aardige western wel, dit verhaal zou verfilmd worden door Peckinpah, maar die overleed zonder het van de grond te krijgen, lees ik op een ander site. Toch deed er hier een bekende regisseur mee, maar dan als co-producent, namelijk Scorsese.
Ik vind dit een mooie hommage aan het cowboywerk en de loyaliteit die daarbij hoort, vooral Woody Harrelson springt er hier bovenuit, geweldige rol speelt hij. Toch komt de film niet boven het gemiddelde uit, mede door de wat soapachtige dialogen en de onbegrijpelijke obsessie van de twee heren voor Arquette, die vrouw straalt weinig uit hier, dan liever Penélope Cruz, die hier ook een klein rolletje heeft. Maar voor de rest is dit wel een aanrader voor liefhebbers van westerns, met prachtige beelden van New Mexico.

avatar van trebremmit
Was ik nog vergeten, maar Katy Jurado (High Noon, Broken Lance) is hier ook nog te zien, als waarzegster heeft ze een heel klein rolletje. Leuke ode aan een actrice uit de glorietijd van de western.