Camilla (1994)

Canada / Verenigd Koninkrijk
Roadmovie / Drama

geregisseerd door Deepa Mehta
met Jessica Tandy, Bridget Fonda en Elias Koteas

Als Freda Lopez en haar man Vince met vakantie gaan naar Georgia, gaat het alleen maar slechter met hun toch al ongelukkige huwelijk. Zij is een onbekende muzikante die haar muzikale dromen niet op wil geven; hij is een gefrustreerde artiest die als adviseur werkt in de softpornobranche. Dan doet de buurvrouw haar intrede, violiste Camilla Cara. Camilla heeft genoeg van de buien van haar koppige zoon en sluit een inspirerende vriendschap met Freda. De twee besluiten samen weg te lopen.

gimli f
Na The Big Tease kwam dit op de BBC.

Twee kleinere films dus.
Dit was ook wel aardig soms, hoor. Een op papier interessant verhaal, serieus en ontzettend niet-Hollywood (is ook een Canadees/ Brits filmpje), met enige mooie momenten. Het wordt echter nergens echt intrigerend.
Wel met interessante gesprekken over de muziek en de Kunsten in het algemeen (de vier hoofdpersonen zijn allemaal op hun manier kunstenaar), wat ik niet vaak zie in films.
Het is trouwens ook de laatste film met Tandy, die ik ken van Driving Ms. Daisy.
Een 2,5, bijna een 3.

avatar van nightbreed
Grappig, ontroerend en vermakelijk, dat waren de woorden waaraan ik dacht toen ik deze film aan het kijken was.
Dit lijkt op een truttige of saaie film als je naar het hoesje kijkt en het verhaal leest maar het is verre van truttig of saai.
De humor is deze film is erg origineel en je ziet de grappen niet aankomen waardoor de verrassing steeds erg groot is.
Voor dit filmpje moet je wel in de stemming zijn, als je de drang hebt om explosies en tieten te zien dan kun je beter deze film nog even in het hoesje laten zitten, heb je zin in een leuk en ontroerend verhaaltje zonder tieten en explosies dan zul je deze film wel kunnen waarderen.

Cijfer: 3,5

avatar van Boenga
Camilla staat op 2,45* net voor ik zelf m'n stem ga plaatsen, en dat is echt wel heel jammer; ik heb hier echt wel van genoten.

De film is zeer rustig, en komt wel iets traag op gang. Wanneer na een minuut of 15 de dames er op uit trekken, is het een bijzonder sfeervol geheel, met twee uitstekende actrices (vooral Tandy), mooie beelden, een warm gevoel, en een behoorlijk dosis humor - vooral de sheriff is wat dat betreft een geniale zet om een dramatische ondertoon nooit echt de bovenhand te geven.
Bovendien zorgen, rond een film over viool en Brahms, de timing om Steppenwolf en Canned Heat ter ore te brengen, voor een geniale komische zet.

Een kwartier voor het einde is de 'roadmovie' weer voorbij, en dat is jammer, want het haalt de sfeer en het tempo weer een beetje uit het verhaal.

Desalniettemin: 4* voor Camilla, echt wel een heerlijke film; met in de aftiteling een 'In Memory' voor Jessica Tandy, 84 jaar oud bij de opnames, en kort daarna overleden.