Breakout (1975)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Tom Gries
met Charles Bronson, Robert Duvall en Jill Ireland

Jay Wagner is ten onrechte door zijn grootvader voor moord aangegeven en veroordeeld tot 28 jaar in een zwaar bewaakte gevangenis. De vrouw van Wagner vertelt de grootvader in goed vertrouwen dat ze Nick Colton ingehuurd heeft om Jay te helpen met de ontsnapping. Als een poging mislukt vermoedt Nick een lek en realiseert zich dat alle verdere plannen geheim moeten worden gehouden.

avatar van Captain Pervert
Tsja, hij was net op TV.

Steeds als ik dacht dat ik spektakel ging zien, kwam het niet, en steeds als ik dacht dat ik een ingenieus plot ging zien, kwam het ook niet.

En toen was het ineens afgelopen.

En Bronson, die weliswaar geen groot acteur is maar toch altijd leuke rollen neerzet, vond ik vrij matig acteren. Jammer, jammer... 2 sterren met moeite.

Captain Pervert schreef:

In het begin wat beter opletten dan merk je precies wat er aan de hand is en wat je van de film kan verwachten.
De film is gewoon weg erg vermakkelijk kijkt goed weg en er wordt redelijk geacteerd. Bronson die een grote loser speelt doet het erg goed Vond de korte rol van John Huston ook erg goed gedaan.

avatar van sinterklaas
Heb deze gekocht in de Charles Bronson box, samen met Death Wish 1 & 2.

Ik vond het persoonlijk best wel een vermakelijk film. Charles Bronson speelde goed. Maar soms zit je wel te wachten waneer het nou eens begint want echt veel vaart zat er niet in. Maargoed, een leuke film was het wel.
Maar waarom moest die dikke man op het eind nou van die helicopter storten?

Popeye Doyle
Prima rol van Bronson, maar de film zelf is niets bijzonders. Er zat bijna geen vaart in en ik had moeite om mijn aandacht erbij te houden. Maar wat het doel nou was van de opa van Wagner is mij een raadsel..

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gemiddelde actie. Niet de minste Bronson maar zeker niet de beste. Gemiddeld.

avatar van simonvinkie
Ach ja, goed is het natuurlijk niet en hoogstaand wordt het ook nergens, maar toch zijn dit soort ''slechte'' films altijd wel vermakelijk en onderhoudend. Charles Bronson is prima en ook de andere acteurs doen hun werk. Het verhaal is wat rommelig, maar aan de andere kant toch ook wel weer vermakelijk. Verder zitten er wel een aardig avonturensfeertje aan de film. De rol van de prima acterende John Huston was inderdaad vrij vaag, maar toch heb ik me heel aardig vermaakt met dit filmpje.

2,5 sterretjes kan ik hier zeker wel aan kwijt.

avatar van mrklm
De helicopterscènes doen weer terugverlangen naar een tijd waarin CGI nog niet bestond en stuntmensen dus werkelijk de gekste capriolen uithaalden met hun vervoersmiddelen. Bronson laat zien dat hij echt wel wat kan acteren: hij speelt Nick Colton, die op verzoek van een vriendin [Jill Ireland] verschillende pogingen onderneemt om haar echtgenoot Jay Wagner [Robert Duvall] uit een Mexicaanse gevangenis te bevrijden, waar hij terecht is gekomen doordat zijn schoonvader [John Huston] hem heeft laten opdraaien voor een moord. Randy Quaid is zeer amusant als Nicks vriend en partner Hawk en Sheree North steelt iedere scène als de sexy vriendin van de sheriff die dolgraag onderdeel uit wil maken van het avontuur. Komt wat langzaam op gang, maar de luchtige toon en de finale - met een spectaculaire achtervolging - maken dit de moeite waard.

avatar van clubsport
doorsnee actiefilmpje met wat leuke scenes maar verder niet veel byzonders , bronson speelt matig
en het verhaal word verder niet echt uitgediept aan het eind .