Le Casse (1971)

Frankrijk / Italië
Thriller / Actie

geregisseerd door Henri Verneuil
met Omar Sharif, Jean-Paul Belmondo en Robert Hossein

Een bende, onder leiding van Azad, steelt diamanten van een steenrijke Griek. De corrupte politie-inspecteur Abel Zacharia moet het zaakje zien op te lossen.

avatar van Ravenstein
Jaren geleden gezien.
Weet enkel nog dat het een leuke film was met één van de beste auto-achtervolgingen ooit op film vastgelegd.

avatar van v2000
Zéér lang geleden gezien. Het enige dat ik me kan herinneren is dat Omar Sharif een mooie rol speelt als fijnproever mr. Zacharia. Met een leuke scène waarin hij een restaurant bezoekt.

avatar van Quentin
Is er een fatsoenlijke dvd?

Zoek ik ook al een tijdje.

Zag ik. Ik weet dat er wide screen bootlegs bestaan, maar een officiele release zag ik nog niet.

avatar van Quentin
Die Alpha Digital is gedubd, heb nu een widescreen bootleg met originele audio gevondne.

avatar van lucdecoster
Alweer zo'n mooie oude Franse actiefilm en een fantastisch einde met muziek van E.Morricone. Omar Sharif steelt de show als corrupte flik.

avatar van Quentin
Minste van Verneuil tot nu toe, de eerder genoemde autoachtervolgingen zijn inderdaad spectaculair maar het verhaal heeft weinig om het lijf. Helaas kunnen de fijne acteurs - de charmes van Belmondo zijn al goed voor een volle ster - en het prima camerawerk niet verhullen dat de film zeker een half uur te lang is. Het bovengenoemd 'fantastisch einde' stelde ook behoorlijk teleur.

Zag overigens de Franse versie, heb de Engelstalige hier ook nog ergens liggen maar daar ben ik eerder na 10 minuten bij afgehaakt.

avatar van thunderball
Deze voor mijn verjaardag gekregen.

Lekker oude jaren '70 Franse actie thriller met Belmondo op zijn bekende toer.
Sharif is aan hem gewaagd en gaat er feitelijk met de beste rol van door.
Rol van Dyan Cannon is er met de haren bij gesleept en stelt niet veel voor, maar -zoals gewoonlijk- is ze een plaatje om te zien.

Hoogtepunt is uiteraard de minutenlang durende autoachtervolging, waarbij -in tegenstelling tot meeste andere films- er geen gebruik gemaakt wordt van tussenshots van de hoofdrolspelers, maar louter gefocust wordt op de auto's.

Einde van film is vrij moralistisch (misdaad loont niet).

Een acht, ofwel vier sterren.

U-77
Een soort Bassie en Adriaan aflevering maar dan in het Frans en voor volwassenen. De auto achtervolging was dan weer wel bijzonder en lang! Niettemin blijft dit genre mij nog altijd intrigeren. Het zal de combinatie van de Franse film en het jaren zeventig tijdsbeeld zijn. Ik geef hem 3 sterren.

avatar van thunderball
Ik ben wel benieuwd wat er Bassie en Adriaan aan deze film is volgens jou?

avatar van thunderball
Overigens vorig jaar de Franse blu ray aangeschaft met veel bonus stuff (o.a. de Engels talige Amerikaanse ietwat anders gemonteerde versie) alles zich bevindend in een digiboekwerkje, wat in stripvorm de hele film bevat. Erg mooie release.

thunderball schreef:

Ook al vaker in mijn handen gehad, maar geen ondertiteling, toch?

avatar van thunderball
Geen Nederlandse ondertiteling, maar je kunt hem dus wel in het Engels bekijken in een speciale internationale alternatieve versie.