The Great Gatsby (1974)

2,77

Drama / Romantiek

geregisseerd door Jack Clayton
met Robert Redford, Mia Farrow en Bruce Dern

Nick Carraway, een jongeman, is verhuisd naar Long Island en begint gefascineerd te raken door de mysterieuze en luxe levensstijl van zijn landheer Jay Gatsby. Hij wordt door Gatsby in zijn wereld getrokken en wordt getuige van obsessie en tragedie.

11 BERICHTEN 2 MENINGEN
neo (crew)
grote delen van de film zijn enorm slaapverwekkend.veel irrant acteerwerk van de cast,vooral bv die rol van mia farrow.op zich wel een goed script dat door francis ford copolla is geschreven.ik vond het boek toch veel beter.2 sterren

FisherKing
weer zo'n vehikel met de die redford ( die er zoveel waren in dat tijdperk )!naar het boek van F Scott Fitzgerald; inderdaad is het boek beter.. zelfs Coppola die aan het script werkte kon het niet echt verbeteren en die Farrow is ronduit irritant!!

Vond Robert hier wel heel charming, hmm, ik klink wel zo'n huisvrouwtje uit die tijd, hihi. Maarre, helemaal mee eens, Mia was vond ik ronduit een *****. Boek was beter ja, maar toch altijd weer leuk op het witte doek te zien.

avatar van predator
boek is stukken beter.

avatar van NarcissusBladsp.
Een film die qua produktie heel wat pretendeert mislukt op vele fronten. Het spel is niet geloofwaardig. De liefde van het koppel komt niet over. Sommige shot's zijn gewoon effectbejag. Farrow speelt een verwend hysterisch nest....maar aan Mia lag het niet, zie b.v "The purple rose of Caïro"...2*

avatar van matthijs_013
Misschien had het geen boodschap, maar het was wel een smaakvolle film, met mooie acteerprestaties en een geweldige sfeer! Soms was het wat soapy en het verhaal was ook niet daverend, maar ik neem genoegen met 2 uur naar de aantrekkelijke Mia Farrow kijken (en degene die Jordan speelde kon er ook wat van!)

avatar van arnodw
Ik heb deze zomer het boek gelezen, en ik was er toch lichtjes ondersteboven van. Een majestueuze beschrijving van de leegte van het rijkeluisleven. De film doet mij echter veel minder. Vaak nogal langdradig en bovendien matig acteerwerk, vooral dan van Mia Farrow.

ipman-99
"I was raised in America but educated in Oxford. That's a family tradition." ... " !!!

Drama-Romantiek film !!! Regisseur Jack Clayton levert prima werk met het scenario
van Francis Ford Coppola. Uiteraard is deze gebaseerd op de roman van F. Scott Fitzgerald.
Deze film won ondermeer 2 Oscars. Aparte sfeer en uitstekende acteerprestaties van o.a
Robert Redford en Mia Farrow. De film kende vele dialogen maar verveelde in mijn ogen geen seconde. Genieten in zijn zijn genre als algemene filmliefhebber/verzamelaar.

avatar van Mac Hammer Fan
Een mooie ouderwetse prent met een prachtige fotografie, oogstrelende settings en een intelligent scenario van Francis Ford Coppola dat de essentie van F. Scott Fitzgerald's roman weergeeft over de man die zijn droom nastreeft. Robert Redford is overtuigend als de enigmatische protagonist Gatsby, die af te rekenen heeft met de vooroordelen van de buitenwereld. Sam Waterston portretteert een geloofwaardige Nick Carraway, Fitzgerald's verteller en empathische waarnemer. En ook Mia Farrow is perfect als de verwende jonge vrouw op wie Gatsby al lang verliefd was.
Jack Clayton zorgde voor een uitstekende regie en maakt geen fouten in zijn evocatie van een oppervlakkige wereld van mensen, die alleen maar aan zichzelf denken.
Een romantisch drama dat ik warm aanbeveel.

avatar van Zwolle84
Poeh, deze film kijken ná het meesterwerk van Luhrmann was duidelijk de verkeerde volgorde, wat een ongelooflijk saaie, nikserige verfilming is dit. Wel des te fascinerender om door rechtstreeks vergelijkingsmateriaal te zien hoe grandioos Luhrmann een verhaal tot leven weet te brengen. Zelfs de meest epische dialogen en scènes uit die versie passeren hier volledig anoniem de revue.

De twee sterren zijn dan ook volledig voor het sterke verhaal zelf, want audiovisueel en qua acteerwerk is dit grijze middelmaat van de saaiste soort.

avatar van Metalfist
Rich girls don't marry poor boys

Vreemd eigenlijk hoe ik altijd aangetrokken word tot The Great Gatsby. De verfilming van Baz Luhrmann was mijn eerste kennismaking. Goed voor 3.5*, maar in vergelijking met Romeo + Juliet en Moulin Rouge was het een ietwat teleurstellende film. Fast forward naar twee jaar later waar F. Scott Fitzgerald in een aantal werken van mijn persoonlijke helden (Bob Dylan, Ernest Hemingway en Woody Allen) kwam opdraven en toen besloot ik het boek eens te lezen. Een erg vlot geschreven boek, ook beloond met 3.5*, maar waar opnieuw de klassiekerstatus me wat van ontgaat. Nog eens twee jaar later opnieuw een verfilming aangeschaft.

En je raadt het al, ik heb opnieuw een score uitgedeeld van 3.5*... Het is me een (grote) brug te ver om te zeggen dat het verhaal niets waard is, maar ik blijf het een ietwat standaard plot vinden waar ik de genialiteit niet van kan inzien. Een gevoel dat me ook niet ontsnapt bij deze verfilming. Het is nu al wel even geleden dat ik het originele boek las, maar naar mijn gevoel volgt Jack Clayton het verhaal wel vrij goed. Minder kitscherig dan de verfilming van Luhrmann (en ook niet zo'n abominabele soundtrack als Beyonce die Amy Winehouse covert) maar ook op zijn eigen manier een stijlvolle film. De jaren '20 sfeer komt geweldig goed tot zijn recht en de feestjes in Gatsby's landhuis voelen bruisend aan. Alleen hier ook hetzelfde hekelpunt dat de film te lang lijkt door te gaan. Twee uur en 20 minuten is echt wel te lang voor het plot van The Great Gatsby en het is eigenlijk pas in de hotelkamer dat je echt het gevoel hebt dat er iets staat te gebeuren. De hitte, de spanning, ... Heerlijk broeierige sfeer in ieder geval.

Waar ik me altijd irriteerde aan het "old sport" gedeelte in de zinnen van Gatsby, is dat deze keer geen probleem. Misschien omdat Robert Redford één van mijn favoriete acteurs is? Zou kunnen, maar duidelijk is wel dat hij echt geweldig op zijn plaats is als Gatsby. Mia Farrow doet het ook wel degelijk als Daisy. Niet altijd even evenwichtig, zo kennen we Farrow ondertussen al wel, maar over het algemeen goed op haar niveau. Sam Waterston is trouwens ook wel een uitstekende Nick Carraway en ook Bruce Dern is goed op zijn plaats als Tom Buchanon. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voor versie Truman Capote hier van gemaakt zou hebben. Zo maakte hij van Nick een homo en van Jordan een lesbische, maar de (toch ook wel legendarische) schrijver werd gaandeweg ontslagen en vervangen door (een al even legendarische) Francis Ford Coppola.

Vermakelijk, net zoals alles anders dat ik al heb gezien/gelezen van The Great Gatsby, maar meer ook niet. De cast trekt hier de film naar omhoog, maar ik mistte de gelaagdheid een beetje. Neemt niet weg dat dit op zich een sfeervolle verfilming van een sfeervol boek is. Andere verfilmingen ga ik echter wel links laten liggen. Deze old sport is wel wat Gatsby-moe ondertussen