menu

Margaret (2011)

mijn stem
3,08 (137)
137 stemmen

Verenigde Staten
Drama
150 minuten (theatrical cut) / 186 minuten (extended cut)

geregisseerd door Kenneth Lonergan
met Anna Paquin, J. Smith-Cameron en Mark Ruffalo

Lisa Cohen is een 17-jarige middelbare scholiere uit New York die er zeker van is dat ze - onbedoeld - een rol heeft gespeeld bij een verkeersongeluk, waarbij een vrouw om het leven kwam. In haar pogingen om dit recht te willen zetten, vindt ze echter overal tegenwerking. Verscheurd door frustraties, begint ze haar familie, vrienden, leraren en bovenal haarzelf emotioneel aan te vallen.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=FCqLhB9NzbY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van tbouwh
4,0
arno74 schreef:
tbouwh, extended, 100%. Ik zag de "korte" versie van 150 minuten en daar zaten gaten in. Wat ook weer terugkomt in mijn waardering voor deze film.
top, dank (aan beiden), ga de lange even opzoeken:)

avatar van tbouwh
4,0
Verrassend goed.

Margaret gaat over een meisje van jongvolwassen leeftijd (Lisa, niet Margaret ) dat worstelt met haar ontluikende seksualiteit en moet zien om te gaan met de gevolgen van een traumatische ervaring. Een knappe rol van Anna Paquin in een drama dat soms bewust de grens lijkt op te zoeken, maar daardoor juist indruk maakt. De behoorlijke verteltijd is geen struikelblok; het acteerwerk en het script zijn beiden uitmuntend. Ook Kenneth Lonergans stijl valt in positieve zin op. Closure blijft soms bewust uit om meer realiteitszin te genereren. Vertraagde beelden worden begeleid door een prachtige klassieke score. Een gesprek in een café waarbij de hoofdpersoon is betrokken wordt overstemd door een ander (onbeduidend) gesprek. Bij een andere dialoog kijken we van buitenaf door het raam naar binnen. Het zijn onconventionele keuzes voor conventionele scènes, en dat intrigeert.

De eerste 135 minuten zijn doorgaans op het scherpst van de snede. Enkel in de laatste drie kwartier gooit de matige en ongeloofwaardige uit-en afwerking van Lisa's rechtszaak roet in het eten.

In de montage is duidelijk zichtbaar dat een en ander later is toegevoegd (de overgangen zijn dan wat abrupt). Het maken van Margaret was geen probleemloze exercitie, maar het resultaat mag er zijn. Niet per se beter dan Manchester by the Sea, wel eigenzinniger. Op deze site (en überhaupt) mijns inziens zwaar onderschat.

Extended Cut: 4*

avatar van tbouwh
4,0
arno74 schreef:
(quote)
In de versie die ik zag spreekt Margaret haar docent op straat aan om te zeggen dat ze zwanger is of abortus heeft gepleegd, ik weet het niet meer zo goed, maar dat onderwerp komt uit de lucht vallen en er wordt verder niets mee gedaan (opeens blijkt dat ze zwanger is geweest en abortus heeft gepleegd dacht ik, een scene van 1 minuut die los van de film lijkt te staan ), een beetje bizar. Wat Ramon betreft... geen idee... te lang geleden (was dat de buschauffeur? Volgens mij ging die niet dood), maar zoals gezegd, te lang geleden.


In de EC die ik zag zit een scène waarin Paquin Damon bij hem thuis een aantal keer zoent (ze heeft overduidelijk een crush op de man, en hij laat dat gebeuren, alhoewel hij zich duidelijk wat geneert), waarna het beeld overgaat naar het moment dat Paquin Damons huis weer verlaat. Hij zegt dan dat hij niet verwacht had dat 'dit zou gebeuren'. Waarna Paquin iets zegt in de trend van 'het is maar seks'. Maw er is dus sprake van seks geweest, al zit de seksscène niet in de film. Maar het verklaart wel het stukje uit de film waarin Lisa op straat aan Damon vertelt over de abortus. Je ziet hoe zij duidelijk hint naar de mogelijke vader (Damon), terwijl Damon uit schaamte voor zijn collega doet of zijn naam haas is. Tenminste, dat was mijn interpretatie. Maar zoals je het hier omschrijft, lijkt het of de eerste scène tussen Paquin en Damon niet in de reguliere versie is opgenomen? Anders zou je Lisa's onthulling over de abortus toch niet zo bizar/schijnbaar willekeurig noemen makes perfect sense als je het mij vraagt.

avatar van arno74
2,0
tbouwh schreef:
Maar zoals je het hier omschrijft, lijkt het of de eerste scène tussen Paquin en Damon niet in de reguliere versie is opgenomen?
Ik vermoed dat dat er inderdaad niet in de film zit, die scene die je beschrijft zegt me in ieder geval niets. Het is wel heel lang geleden dat ik het zag dus 100% zeker weet ik het ook niet.

Misschien moet ik deze ook maar een keer herzien, en dan voor de lange versie kiezen. Na Manchester zag ik gisteren de debuutfilm van deze regisseur en die is ook prima te doen en heel degelijk.

avatar van tbouwh
4,0
arno74 schreef:
(quote)
Ik vermoed dat dat er inderdaad niet in de film zit, die scene die je beschrijft zegt me in ieder geval niets. Het is wel heel lang geleden dat ik het zag dus 100% zeker weet ik het ook niet.

Misschien moet ik deze ook maar een keer herzien, en dan voor de lange versie kiezen. Na Manchester zag ik gisteren de debuutfilm van deze regisseur en die is ook prima te doen en heel degelijk.


Als dat het geval is, is die bewuste scène die jij beschreef inderdaad nogal random Debuutfilm staat hier ook op stapel, maar kans is groot dat dat 'em voor zondag niet meer wordt. Ik raad je de EC zeker aan, al garandeert dat (ik las je oude stukje even door) niets voor een eventuele herwaardering. Maar ik ben enthousiast, dus ik juich iedere kijkbeurt toe

5,0
Fantastische film met geweldig acteerwerk. Lisa is een puber met soms irrationele reacties en onverwachte driftbuien en dat speelt Anna Paquin geweldig. Ook mooi hoe de film laat zien, dat het leven verder gaat, ook na een traumatische ervaring. En dat haar oorspronkelijke plan om de chauffeur te ontzien later plaats maakt voor rechtvaardigheid. Maar die komt er niet en het gaat alleen maar om geld en ook nog eens voor iemand, die alleen maar in naam familie was. Zoals zo vaak in het leven ontsporen goede bedoelingen in een machtstrijd en in een jacht op geld.
Het slot met moeder en dochter, die elkaar terug vinden, is me weer te Amerikaans en had niet gehoeven.
De ontmoeting met Damon over de abortus lijkt me meer een onbezonnen wraakactie en beschrijft niet , dat ze werkelijk een abortus heeft gehad. Meer een puberprotest tegen de gevestigde macht.

avatar van Tarkus
3,5
Goede film met prima acteerprestaties.
Anne Paquin speelt de pannen van het dak, zelden zo'n goede vertolking gezien van haar.
Ze draagt de ganse film op haar schouders en doet dat met verve.
Ook de andere leden van de cast doen het prima, zodat de film vlot verloopt en je je nooit verveelt, ondanks de tijdsduur van de film, 2 uur en 30 minuten in mijn geval.
Puik scenario is het ook, dus wel aanbevolen deze film !!

avatar van turnkey
5,0
(Scorsese cut.) Een onerkend modern meesterwerk. Maar zeer weinig post-2000 Amerikaanse films komen in aanmerking voor een plek in de transcendentale canon. Dit is er ongetwijfeld één van.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:56 uur

geplaatst: vandaag om 12:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.