The Reaping (2007)

Thriller / Horror

geregisseerd door Stephen Hopkins
met Hilary Swank, David Morrissey en Idris Elba

De voormalige missionaris Katherine Winter is volledig van haar geloof afgestapt sinds haar familie op tragische wijze door moord om het leven kwam. Vanaf dat moment staat haar leven in teken van het ontkrachten van het christelijke geloof. Wanneer zij echter een reeks mysterieuze gebeurtenissen in een kleine stad in Louisiana gaat onderzoeken, komt ze tot de conclusie dat de wetenschap niet overal een antwoord op heeft ...

Teleurgesteld in deze film. Het is geen thriller/horror maar thriller/science fiction' zeker aan het einde van de film.

avatar van LOTR-lover
Bij de openingsscène kreeg ik direct het gevoel naar een B-film te kijken. Op zich vind ik dat op z'n tijd geen probleem maar nu had ik daar even geen zin in. Gelukkig ontstijgt The Reaping het B-film niveau uiteindelijk wel. Tot de film aan het eind ietwat uit de bocht vliegt, maar dat was wel te verwachten.

Qua spanning en schrikmomenten valt het allemaal wel mee, het is zeker geen film waar je niet van gaat kunnen slapen. Wat de film redt, in mijn ogen, is het verhaal en de setting. Ik hou van die Bible belt locaties: afgelegen, kleine dorpjes, ouderwets en altijd een beetje vreemd. Voeg daar een mix van Bijbelse plagen, een Satanische sekte en een hoofdrolspeelster met een heftig verleden (in de film) aan toe en je hebt alsnog een vermakelijke thriller. De plotwending op het einde had van mij niet gehoeven. Been there, done that....

6/10 (IMDB)

avatar van 6-6-6
Ik vond het iig wel een goede film, iedereen zijn eigen smaak.

avatar van alexspyforever
Deze film had een interessant verhaal. De uitwerking had eigenlijk wat beter gemogen. Vooral dat hele sektegedoe had best wat meer aandacht mogen krijgen. Naar het einde toe misschien een beetje overdreven spectaculair en speciale effecten, maar het leek toch allemaal te kloppen op het einde. De setting, de sfeer en de uitwerking van de Bijbelse plagen waren prima. Ik had de film best meer willen geven als de uitwerking van bepaalde dingen nog beter was geweest en niet zo snel over heen was gegaan.

avatar van Insignificance
Kut met plagen en dat voor veel geld. Ronduit treurig wat hier uit het budget is voortgekomen. Neem alleen al de muziek. Het doet denken aan een avonturenfilm. Een prachtige locatie, dit moerasland, maar er wordt nauwelijks iets mee gedaan. Ja, een rode rivier, maar broeierig, dreigend of wat dan ook? Vergeet het maar.

Er is iets met maden, maar die scène wordt zo snel weggeknipt dat het totaal geen effect sorteert. Zo zijn er meer van dat soort pogingen tot scares die niet overkomen. Warrige regie waarbij de indruk ontstaat dat er op de snijtafel iemand met een bijl tekeer is gegaan. Via het meisje is er nog iets van horror te bespeuren.

Maar het is vooral al hortend en stotend een suf verhaaltje vertellen rondom Swank, terwijl er af en toe wat bijbels geweld wordt ingezet. Dat gaat dan nog, maar dan komt de priester ineens van alles uitleggen. Met flashbacks, want stel je voor dat iemand het niet snapt. En dat drie keer. Niet te harden, dit broddelwerkje.

avatar van knusse stoel
Deze film durf ik redelijk goed te noemen, de spanning is van begin tot eind aanwezig en het verhaal loopt in tegenstelling tot vele andere griezelfilms goed en straf door van begin tot einde.
Hier kan men tenminste even bij rillen en ook de scenes zijn prima gemaakt.
Misschien had er iets meer geril in gekund?

Tarkus schreef:
Hilary Swank heeft in betere films gespeeld de laatste jaren.
Maar toch kon deze prent me wel boeien, al is het verhaal hier en daar wat zwak.
Toch enkele spannende momenten erin en goede special effects.
En ook een verrassend einde.....

Blijf bij mijn eerste mening, Hilary Swank heeft betere films dan deze.
Het boeide me wel opnieuw maar toch blijft het geen topper.

avatar van dvdfreak123
Toch minder of ik hem herinnerde deze the reaping. Bevat vele cliches, verhaal stelt niet veel voor. Hier en daar wel eens een goed schrikmoment maar helaas wat te weinig. Effecten waren wel ok maar heb ook al veel beter gezien. Einde was verrassend, wist niet meer hoe het in elkaar zat dat is wel een pluspunt. Swank speelt ook goed, maar heb haar al beter zien doen. Goed op je eens mee te vermaken maar meer niet 6/10

avatar van woeler82
The reaping is een redelijke horror film die een redelijke opbouw heeft, een science fiction is het helemaal niet wat miltu beweerd op het einde van de film.

Het is meer een horror /thriller eigenlijk met een paar leuke schrikmomenten

avatar van n00r
Hele saaie film die nergens spannend word. Had allang kunnen slapen op het moment maar goed.

avatar van Daan258
Na ongeveer 5 jaartjes weer is opnieuw bekeken en dit keer iets beter vermaakt dan de eerste kijkbeurt.

Als eerst vind ik de film echt niet passen onder het genre horror. Het is absoluut meer een mysterie/thriller.
De film moet het dan ook vooral hebben van de mysterie.
Ik kon me niks meer herinneren van het verhaal dus door het mysterieuze verhaal en vooral sfeer wist de film me nog enigszins te boeien en was het acteerwerk ook nog best prima, maar echt goed vond ik hem dit keer ook niet echt. Je mist gewoon echt de spanning in de film, had er hier wat mee van ingezeten was het gelijk allemaal al een stuk beter. Het verhaal viel me uiteindelijk dit keer ook toch best wat tegen. Ik had echt iets veel leukers verwacht maar vond het nog vooral rommelig en wat zwakjes.

Toch gaat mijn stem van 1,5* naar een 2,5* omdat de sfeer en de mysterie wel goed word gebracht en dit ook zeker tot het eind weet vast te houden maar het verhaal is dan toch een tegenvaller.

avatar van Shadowed
Niet verkeerd.

Gekeken vanwege de cast. Swank is meestal wel prima in haar rollen maar ook Robb had best een interessante rol hier. Al is elke rol wat matig uitgewerkt en vaak wat standaard geschreven, ze worden echt wel keurig uitgevoerd.

Het idee, Bijbelse plagen, ligt me wel. De gebeurtenissen zoals de krekels of luizen zijn echt wel interessant om te volgen, al is de film zelf nergens heel spannend. Daar faalt het ook een beetje mee, maar het interessante concept houdt de film staande.

Cast doet het prima, maar totaal geen dreiging en naar het einde toe met de vuurballen werden de effecten zelfs matig. Voor de rest is deze film best uit te kijken, met meer spanning was dit ongetwijfeld geslaagd geweest.