Qian Li Zou Dan Qi (2005)

Alternatieve titel: Riding Alone for Thousands of Miles

China / Japan

geregisseerd door Yimou Zhang
met Ken Takakura, Shinobu Terajima en Lin Qiu

De Japanse dorpsvisser Gou-ichi Takada wordt op een dag door zijn schoondochter Rie dringend verzocht naar Tokio te komen. Zijn zoon Kenichi, die hij al tien jaar niet meer heeft gezien, is namelijk opgenomen in het ziekenhuis met leverkanker. Rie ziet deze gebeurtenis als een manier om vader en zoon weer in contact met elkaar te brengen. Kenichi wil echter niets van een verzoening weten. Voordat Gou-ichi weer richting platteland trekt, geeft Rie hem een videoband. Eenmaal thuisgekomen bekijkt Gou-ichi de videoband, die door zijn zoon gemaakt is in de zuidelijke Chinese provincie Yunnan als onderdeel van een onderzoeksproject over Chinese volkskunsten. Op de videoband staat een mislukte poging van Kenichi om de beste zanger uit de regio te verleiden tot het ten gehore brengen van het klassieke operettenummer "Riding Alone for Thousands of Miles". De zanger Li Jiamin beweert door een zware griep te zijn getroffen waardoor hij niet kan zingen. Hij belooft Kenichi echter dat hij hem bij zijn eerstvolgende bezoek mag filmen. Aangegrepen door het feit dat zijn aan het bed gekluisterde zoon waarschijnlijk nooit meer zal terugkeren naar Yunnan, besluit Gou-ichi om naar China te gaan om Li's optreden zelf te filmen. Dit ondanks het feit dat hij geen Mandarijn spreekt en geen kennis heeft van Chinese muziek.

avatar van Black Math
Mooie film met een warm verhaaltje, waarbij voor mij de schoen niet zozeer wringt omdat het propagandistisch zou zijn, eerder omdat de problemen die de hoofdpersoon ondervindt toch iets te makkelijk overwonnen worden. Geen toestemming om te filmen? Gewoon hetzelfde verzoek indienen maar nu op een wat emotionelere wijze, en het lukt wel. Zelfs met de dood van zoonlief voordat hij het filmproject heeft afgesloten kan je vrede hebben gezien de inhoud van de brief. Wel een mooie rol van Takakura, die me ergens aan Kitano doet denken.

Wat de beelden betreft kan ik kort zijn: de natuur is schitterend opgenomen, maar binnen vind ik het allemaal een stuk minder. Muziek is mooi, maar op een gegeven moment gaat die Chinese fluit me toch de keel uithangen. 3,5*

Altijd obessed met die chinezen, en hun sterke prestaties, maar deze sloeg alles. Heb nog nooit zo lang zitten huilen sinds the green mile...mede ook doordat ik stoned was en verder niet nadacht kwam alles als een klap aan haha, top! 5

avatar van maxcomthrilla
Misleidend!

Naar aanleiding van de titel en na even kort over de plotomschrijving van de dvd hoes te hebben gelezen dacht ik dat dit deels een soort avonturenfilm zou zijn. Helaas niets van dit alles, want alhoewel er wel gereisd wordt is het allemaal minimaal en zijn de personages vaak zo op hun plaats van bestemming. En dat de titel van de film verwees naar een operastuk had ik natuurlijk niet kunnen bevroeden vantevoren.

Bovendien laat Yimou Zhang zich veel te gemakkelijk China propaganda opleggen. Wat een geweldig land is China en wat een geweldige inwoners heeft China, ze zijn nooit te beroerd om op te staan als ze midden in de nacht wakker gebeld worden om iemand onbetaald bij te staan en wat een voorbeeldige gevangenen, echt schattig hoe ze allemaal beginnen te janken als een al even barmhartige Japanner beelden van Yang Yang laat zien!

Is er dan helemaal niets goed? Jawel hoor! Af en toe schotelt Yimou Zhang zijn kijker prachtige plaatjes van China voor en de film is vrij onderhoudend en soms best grappig. Met name als de Japanner en zijn vertaler 'die geen Japans spreekt' het stenen dorp aandoen en de vertaler er niet uitkomt met de lokale bevolking: hij wil een snel en simpel ja of nee, zij willen dat ze begrepen worden.

De muziek en de traditionele setting helpen ook allemaal niet mee om van deze film een overdonderend succes te maken. Het was alweer een hele tijd geleden dat ik een Yimou Zhang film zag, zelfs zijn Curse of the Golden Flower heb ik compleet gemist. Hij is echt bij mij in de versukkeling geraakt en dit helpt allemaal niet echt mee om bij mij weer volledig in de picture te geraken. Een magere 3*

Ik ben een liefhebber van Yimou Zhang films, maar deze stelt toch enigszins teleur. Het verhaal is tamelijk langdradig en mist een echt plot. Daar staat tegenover dat Zhang de kijker met enige regelmaat trakteert op prachtige beelden van het Chinese binnenland. En die dorpsmaaltijd ter begroting van de vreemdeling, vond ik schitterend.

In sommige commentaren hierboven klinkt door de Chinezen niet zo hulpvaardig zouden zijn als in de film wordt gesuggereerd. Dat strookt niet met mijn ervaringen. Ik vond de Chinezen op het platteland erg vriendelijk en gastvrij. De stedelingen zijn inderdaad heel anders, maar dat verschil qua mentaliteit tref je overal in de wereld aan. Zelfs hier in Nederland...

avatar van Moddermonster
Ik had hier meer van verwacht. Hero en House of the flying daggers vond ik geweldig, vooral visueel. Maar deze film heeft in geen enkel opzicht indruk op me gemaakt. Het verhaal niet, maar jammergenoeg ook de beelden niet.