Bosque de Sombras (2006)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Spanje
Thriller / Drama

geregisseerd door Koldo Serra
met Gary Oldman, Paddy Considine en Aitana Sánchez-Gijón

Zomer van 1978, de heetste zomer sinds lange tijd. Norman (Paddy Considine) en Lucy (Virginie Ledoyen) maken een moeilijke periode door in hun relatie en besluiten hun vakantie door te brengen in het vakantiehuis dat door hun vrienden Paul (Gary Oldman) en Isabel (Aitana Sánchez Gijón), is gekocht in Noord-Spanje. Ver van Londen af hoopten zij hier midden in het bos in Baskenland op een heerlijke rustige vakantie, waar het huis dan ook ideaal voor is. Maar deze vrede en kalmte wordt plotseling verbroken wanneer zij een meisje met verschrikkelijk misvormde handen ontdekken, verborgen in een houten huisje in het bos. Het bovenmatig angstige meisje is echter te bang om te praten en daarom besluit het paar om haar naar de politie te brengen. Maar hun pogingen om het meisje te helpen worden voortdurend belemmerd door de dichtheid van het bos, evenals door een groep plaatselijke dorpsbewoners die zich blijkbaar voorgenomen hebben de wrede toestand waarin het meisje zich bevindt, onveranderd te laten.

avatar van blurp194
Een mooie opbouw van de spanning, een duistere sfeer, maar een nogal onbevredigende uitwerking en een wat slap einde. Slordigjes geacteerd door Considine en Oldman, het komt in ieder geval echt niet op me over alsof ze nou heel diep in hun method acting boekje hebben gestudeerd om zich deze characters eigen te maken. Dan doen de dames het misschien nog net marginaal beter, maar ook daar moet je je niet te veel van voorstellen.

Het verhaal valt daarbij dan van de ene ongeloofwaardigheid in de andere. Echt zo'n film waar je maar niet over moet gaan nadenken - daar wordt het echt niet beter van. Het moet eigenlijk vooral komen van de sfeer. En kennelijk was het regeneffect in de bonusaanbieding, want daar zit de tweede helft nogal erg vol mee.

Ik kan het weinig meer dan tweederangs kijkvoer vinden. Terwijl er op zich van het gegeven toch wel wat te maken geweest was, denk ik dan. Jammer. De omschrijving zag er best veelbelovend uit.

avatar van Insignificance
Straw Dogs met wat Deliverance. Een ultralight versie van de eerste. Binnen het op zich eenvoudige plot is het iets van plan met zijn personages, elk hebben ze zo hun trekjes, idem voor de locals en dat liedje van Cohen zal er niet voor niks zijn. Toch komt er niet bijster veel van terecht. Het speelt zich niet alleen af in de zeventiger jaren, Serra probeert die stijl ook nadrukkelijk in z'n film te proppen, maar het komt vooral geforceerd en hoekig over. Beide dames bakken er zo ook niet veel van.

Of het nu die accenten zijn of de vierkante dialogen, daar is het harken. Oldman en Considine doen het gelukkig wat beter. Ik hou meestal wel van filmpjes waar stadsjongens verzuipen in dorp en natuur, wat dat betreft hulde voor de opening in het barretje en dat natte t-shirt. De vondst van het meisje geeft het ook al snel een extra dimensie, maar het blijft allemaal te onbeholpen en houterig om er een serieuze thriller met iets meer van te maken. Laat dit maar aan de zeventiger jaren over.

Wat een gezeur hier over die acteerprestaties. Waar het hier om gaat is of het een spannende film is die ook nog een beetje geloofwaardig blijft. Daar is wat mij betreft niks mis mee. Al is Virginie Ledoyen als Engels meisje niet echt geloofwaardig, maar ze is altijd leuk om naar te kijken. Heb me best mee laten slepen met deze film. Lekker creepy sfeertje, al vanaf het begin in dat café en zeker als het ook nog gaat regenen. Een echte slasher is dit natuurlijk niet, maar die worden toch al snel ongeloofwaardig. Heb me prima vermaakt met deze film.

avatar van knusse stoel
De trailer van deze film op de volgende link:

Bosque de sombras - Trailer - YouTube

avatar van knusse stoel
Fransman schreef:

Fransman, alsof ik het zelf geschreven heb. Een leuke film met gelukkig niet te veel "slasher", net als jij aanhaalde; "die worden al snel ongeloofwaardig". En dat heerlijke creepy/suspence sfeertje!!
Ook van ons een mooie 7+ als waardering!

Ter verduidelijking, hier beneden had ik een trailer geplaatst omdat deze ontbrak tijdens mijn eerste bezoek aan de filmbeschrijving op deze site.