Greedy (1994)

geregisseerd door Jonathan Lynn
met Michael J. Fox, Kirk Douglas en Nancy Travis

Maak kennis met de McTeagues - een gewone, hardwerkende familie die nog op de ouderwetse manier rijk wil worden. Vleien. Uitsloven. Slijmen. Stuk voor stuk zijn ze tot alles bereid om hun geraffineerde - uh, geliefde oom Joe ervan te overtuigen dat juist zij meer recht hebben op zijn miljoenen dan de rest van de familie. En oom Joe vindt het heerlijk om te zich te laten overtuigen.

avatar van Bacchero
Naar aanleiding van de vrij goede kritieken hier besloot ik om deze film ook eens te bekijken en... is idd een leuke komedie. Douglas zichzelf hier niet al te serieus nemend speelt zijn rol geniaal. Ook Michael J. Fox zet hier een leuke rol neer. Van bij het begin van de film had ik al een vermoeden hoe de film zou eindigen maar dit deed niets af van het kijkplezier. Een topfilm kun je het bezwaarlijk niet noemen maar het is een leuke komedie met heel wat plotwendingen die goed te volgen zijn en geschikt voor alle leeftijden.

avatar van missl
Niet grappig, Michael J. Fox speelt wel leuk en daardoor is de film niet helemaal vervelend.

avatar van Left4Dead
Was, ben en zal nooit een fan worden van Michael J. Fox, dat is mij dit keer weer duidelijk geworden. Waar de film heerlijk begint (veel sarcasme en cynisme), het dan toch weer moet uitlopen op een Amerikaanse tearjerker. Ozó jammer te noemen, de kleffe Amerikaanse style moest toch weer de overhand krijgen.

Toch een aantal leuke personages zijn er neergezet door een paar geweldige acteurs. Daarnaast mag je genieten van het talent van Olivia d'Abo, wat had zij destijds toch een goddelijk lichaam zeg. De ouwe Douglas is een genot om naar te kijken, zo gemakkelijk het allemaal gaat bij de man. En wat lijkt Michael toch veel op zijn vader, een appel valt niet ver van de boom.

Verder valt er weinig te zeggen over de film, het verhaal is niet erg origineel en de uitvoering zeker ook niet. De regisseur heeft leuke prentjes gemaakt maar een topper is hij niet voor mij.

Matige film over een familie die alles doen voor de grote erfenis van hun nog levende oom. Voor een komedie valt er maar weinig te lachen. De film duurt ook te lang en het verhaal blijft een beetje rondhangen omtrent de hebzucht van de familie zonder dat er veel progressie in zit. De oude Kirk Douglas weet nog wel voor een glimlach te zorgen hier en daar.