Knock Off (1998)

Verenigde Staten / Aruba / Hongkong
Actie / Thriller

geregisseerd door Hark Tsui
met Jean-Claude Van Damme, Rob Schneider en Paul Sorvino

Marcus Ray is vertegenwoordiger voor een jeansfabrikant in Hong Kong. Hij krijgt lucht van een complot van de Russische maffia, die microbommen in nagemaakte merk spijkerbroeken verstopt, om vervolgens de verfijnde technologieën te verkopen aan terroristische groeperingen over de hele wereld. Marcus is de enige die echte jeans van nep kan onderscheiden en alle hoop is dan ook op hem gericht.

avatar van Metalfist
What? There are knock-off artists? In Hong Kong? I'm shocked!

Er waren eigenlijk 3 redenen waardoor ik geïnteresseerd was in Knock Off. Een script geschreven door Steven E. de Souza (die met Street Fighter één van mijn favoriete game verfilmingen op zijn naam heeft staan), Hark Tsui in de registoel (die vooral in zijn Hongkong periode een aantal vermakelijke films heeft gemaakt) en natuurlijk Jean-Claude Van Damme. Knock Off had echter voor wat verdeeldheid gezorgd in het kamp van de Van Damme fans (sommigen noemen het één van zijn beste films terwijl er anderen zijn die er niet bij kunnen dat de actie ster hier zijn medewerking aan heeft verleend) dus ik was wel benieuwd.

Ik zit zowat tussenin. Het is sowieso niet één van zijn beste films te noemen, maar Van Damme heeft best wel in ergere producties meegespeeld. Het is vooral de regie van Tsui die hier nog de meubelen redt. Weliswaar niet overal, de groene vlammen zien er niet uit, maar het eindgevecht op de boot met een glijdende Van Damme zit best wel vernuftig in elkaar. Een aantal leuke shots (de man die wordt gespietst op een buis tegen de muur onder andere) en het is dan ook jammer dat de film blijkbaar nogal heeft geleden onder editing van buitenaf. Zo was de immer geweldige Sammo Hung betrokken als action choreographer, maar zijn er veel van de gevechten waarvoor hij verantwoordelijk was verknipt tot een aantal nietszeggende scènes. Zonde, want je blijft met het gevoel zitten dat dit wel eens een lekker hyperkinetisch filmpje had kunnen worden. Al had het plot dan wel iets meer om handen mogen hebben. Nu blijf je zitten met een ietwat vreemd verhaal rond explosieven die verstopt zitten in namaakjeans. Naar het einde toe komt er nog even een corrupte CIA agent op de proppen en dan loopt de aftiteling over het scherm. Nogal standaard, al zou ik er niet van verschieten als er ook hier het nodige aan gesleuteld is.

Van Damme zou ooit eens in een interview gezegd hebben dat hij tijdens het filmen van Knock Off zo onder de coke zat dat hij het maken van de film zelfs niet meer kan herinneren. Ik heb het interview nooit gevonden, maar het zou best wel eens kunnen als je bekijkt hoe houterig en vreemd Van Damme hier acteert. De scène waarin hij ligt mee te zingen in de auto is voor mijn part nu al het meest legendarische dat ik ooit zal tegenkomen in zijn oeuvre. Het is echter vooral de rest van de cast die me tegensteekt. Wat Rob Schneider hier heeft te zoeken is me helemaal een raadsel, maar ook die huppelkut van een Lela Rochon is de naam actrice niet waardig.

Je ziet de hand van Tsui hier wel in, maar ze komt er overduidelijk niet helemaal uit. Van Damme blijft toch een guilty pleausure, met of zonder coke, en het is jammer dat Knock Off te hard te lijden heeft onder een pover verhaal en vervelende bijrollen. Moet Double Team maar eens gaan herzien, is alweer van 2007 geleden.

avatar van Beertje45
Hebben de negatieve stemmers, het verwijt dat Van Damme enorm slecht zou acteren in deze prent, uberhaupt de film wel gezien? Vergeleken bij zijn eerdere films, daar zijn:Bloodsport, Wrong bet, double impact = verschrikkelijk houterig, lompe houding en totaal geen verstand van de juiste lichaamstaal, daarbij vergeleken acteert Van Damme in Knock Off sterk. Maar dat maakt van deze prent echter geen sterke actiefilm. Rob Schneider forceert zijn rol dusdanig, dat ik hem vaak irritant vond overkomen. Met de aktie zit het gelukkig wel snor, al hou ik niet van het tempo van flitsende beeldmontage, bied de film genoeg sterke scene's, vooral het laatste kwartier vond ik sterk. Verder mooie locatie's en die Oosterse dames mochten er ook wel zijn.

Hoewel dit zeker een actiefilm is, bevat de film ook de nodige humor en is zeker het begin van het verhaal luchtig met o.a. de leuke riksja wedstrijd waar Jean-Claude Van Damme de drager is van de riksja lopend op nep Puma schoenen (Pumma's ). Het eerste gedeelte draait ook vooral om nep artikelen waarin Jean-Claude Van Damme (in de rol Marcus Ray) en Rob Schneider (in de rol van Tommy Hendricks) handelaren zijn en tevens elkaars partner zijn (op zakelijk gebied dan wel te verstaan).

Het flut verhaal (draait om microbommen in combinatie met Russische maffia en spijkerbroeken) speelt zich af in Hong Kong in 1997, vlak voordat Hong Kong wordt overgedragen aan China na 150 jaar Brits bewind. Hoewel het verhaal best flauw en onnozel is, valt de uitvoering ervan nog wel mee (mede door de humor en de wendingen) en kijkt de film zich ook wel lekker weg en en zit er ook de nodige actie (vooral na circa 30 minuten) in. Soms is de actie best hard en spectaculair en met name de scene waarbij Jean-Claude Van Damme het opneemt tegen veel bewapende (met een soort van machete) Aziaten mocht er wel wezen. Visueel zag het er door de gekozen locaties in Hong Kong niet slecht uit, maar sommige special effecten waren wel lachwekkend slecht (zoals de groene explosies/vlammen die de microbommen veroorzaken). Wat wel leuk gedaan was waren de vele close-ups in het begin van het verhaal van voornamelijk voorwerpen zoals o.a. de nep Puma schoenen. Het laatste gedeelte op en rond het vrachtschip was best aardig en spectaculair.

Hoewel de cast misschien niet hoogstaand is, vond ik ze het wel verdienstelijk doen en Jean-Claude Van Damme en Rob Schneider vormen opzicht een leuk duo, hoewel de laatste soms wat irritant is. Hij voegde wel de nodige humor in het verhaal, die soms wel wat flauw was. Wie ik overigens een fraaie verschijning in deze film vond, was Lela Rochon (mooie benen en decolleté) in de rol van CIA agente Karen Lee en ze stond ook haar mannetje door o.a. te vechten tegen Jean-Claude Van Damme. Hier en daar zijn er ook wat mooie Aziatische vrouwen te bewonderen, hoewel ze allemaal geen rol van betekenis hebben in het verhaal. Paul Sorvino die regelmatig in maffia films te zien is, speelt in deze film de rol van slechterik.

Ondanks dat dit misschien één van de mindere films is van Jean-Claude Van Damme, is hij wel nog vermakelijk om eens gezien te hebben. En met iets van 80 minuten duurt hij ook niet lang.

avatar van Alexander1900
'Are you fucking kidding me?''

Nee, dit is geen quote uit de film maar dit dacht ik tijdens het kijken van deze film. Knock Off is zo'n film die je totaal niet serieus moet nemen.
Een van de pot gerukte film die vermakelijk is, mooier kan ik het niet verpakken.

avatar van xxERWINxx
Beetje aparte film, het verhaal is vrij apart over explosieven in spijkerbroeken.
Veel humor in de film en ook actie, vooral op het eind kwam de vaart er goed in met veel gevechten en schietpartijen.
Helaas is dit niet de beste van Van Damme, beetje flauwe humor en te weinig actie.
Films zoals Double team en Enemies Closer zijn beter!

avatar van Brabants
Als ware Jean-Claude Van Damme fan die is opgegroeid met zijn actie-oeuvre is dit echt de meest belabberde film die ik van hem ooit gezien heb. Verhaal, actie en martial arts het is niet wat we gewend zijn. Out of the box denken kan slagen, maar hier zeker niet, althans mijn mening.

avatar van Movie Jim
Heb deze film al regelmatig gekeken,
mede als reden dat ik een fan ben van
Jean-Claude van Damme zijn films.
Moet eerlijk zeggen dat ik wel
stiekem genoten heb ja
van de actie dan
het verhaal slaat echt nergens
op.
Rob Schneider werkt me
niet op de zenuwen
nee ik vind hem best grappig

De reden daarom ik een 3,5 als cijfer geef,
heeft mede door de goed gechoreografeerde
actie te maken, echt in Hong Kong style
vond ik