• 15.805 nieuwsartikelen
  • 178.334 films
  • 12.225 series
  • 34.005 seizoenen
  • 647.590 acteurs
  • 199.097 gebruikers
  • 9.377.366 stemmen
Avatar
 
banner banner

Silent Hill (2006)

Horror | 126 minuten
3,01 1.722 stemmen

Genre: Horror

Speelduur: 126 minuten

Oorsprong: Canada / Frankrijk

Geregisseerd door: Christophe Gans

Met onder meer: Radha Mitchell, Sean Bean en Laurie Holden

IMDb beoordeling: 6,5 (259.633)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 25 mei 2006

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Silent Hill

"We've been expecting you."

Sharon (Jodelle Ferland), het dochtertje van Rose (Rahda Mitchell), wordt geplaagd door nachtmerries waarbij ze altijd dezelfde naam roept: Silent Hill. Nadat Sharon een bijna-doodervaring heeft tijdens een van haar nachtelijke slaapwandelingen, besluit Rose, ondanks de protesten van haar man (Sean Bean), om met Sharon naar Silent Hill te gaan. Tijdens een nachtelijke dollemansrit, waarbij ze op de hielen worden gezeten door overijverige politieagente Cybil (Laurie Holden), verliest Rose de macht over het stuur en krijgt een ongeluk. Wanneer ze bij haar positieven komt is Sharon verdwenen, en Rose zet alles op alles om haar terug te vinden in het mysterieuze spookstadje.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Rose Da Silva

Christopher Da Silva

Sharon / Alessa

Cybil Bennett

Dahlia Gillespie

Officer Thomas Gucci

Christabella

Distressed Woman

Christabella's Aide

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

BoordAppel schreef:

Nou nee, dat is dus juist helemaal niet logisch .

Je kan natuurlijk ook te veel verwachten van een SH verfilming. De kracht van SH komt hier wel duidelijk naar voren, en dat is de suggestieve horror en sfeer. Ontbreken van wat SH creatures had toch inbreuk gemaakt op de ervaring en begrijp dat er wat elementen van de game lastig zijn te realiseren in live-action.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Ze hadden natuurlijk ook in de geest van de games wat nieuwe monsters kunnen verzinnen. Maar dit is natuurlijk een stuk gemakkelijker.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Had gekunt maar hierdoor wordt het wel een feest van erkenning en met een eigen design verdwijnt het gevoel een beetje dat je naar een echte SH verfilming aan het kijken bent.

Al snap ik je punt al vind ik de keuze voor wat memorabele creatures uit verschillende Silent Hill delen een hele goede.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Ik kan goed begrijpen waarom er voor bekende wezens uit het Silent Hill universum is gekozen. Had men dat niet gedaan, dan had de fanbase juist weer gezegd dat de film niets met Silent Hill te maken heeft.

Een soortgelijke film die zich focust op de psychologische horror van de hoofdpersonages (zoals in de games - die ik niet heb gespeeld - blijkbaar gebeurt) lijkt me overigens ook best tof.


avatar van LimeLou

LimeLou

  • 2048 berichten
  • 777 stemmen

Ik had liever gewild dat de film wat meer abstracter en arthouse achtig was in plaats van de meer Hollywood-achtige manier zoals hier het geval is. Ik ben zelf groot fan van de games en die zijn ook erg apart in de game-industrie. Maar deze film wist in vele scenes goed de sfeer van de game te verfilmen


avatar van ASman

ASman

  • 1715 berichten
  • 929 stemmen

Sterke horrorfilm die één fout maakt die hem weerhoudt van een erg hoge score.
De sfeer, designs, cinematografie,soundtrack,... het is allemaal fantastisch en ook het acteerwerk is zeer degelijk. Qua gore bestaan er betere films dan deze, maar bon... de stukjes die we krijgen zijn sterk. Is ook niet het hoofdpunt van silent hill. Maar de grote fout ( buiten misschien het ietwat uitleggerige karakter dat de film tegen het einde begint te krijgen- dat ik dit gevoel kreeg ,had misschien ook wat te maken met het sterke en mysterieuze eerste deel van de film ) is dat het in mijn ogen de figuur Pyramid Head - op een brute scène na- eerder weinig eer aandoet. Het personage is zowat de bruutste, griezeligste en vetste sinds Pinhead en heeft in mijn ogen een groot potentieel om uit te groeien tot een echte cultfiguur zoals Jason, Michael Myers,enz... zijn. Geniaal bedacht creatuur ! Maar het probleem is dat er nogal weinig gebruik van hem wordt gemaakt. Jammer, ik had graag meer van hem gezien.
Voor de rest wel dus een erg goede horrorfilm.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Juist een goede keuze om Pyramid Head niet te veel screen-time te geven. Zo blijft ie mystiek. Overigens is ie in de game ook niet dominant aanwezig qua screen-time.


avatar van ASman

ASman

  • 1715 berichten
  • 929 stemmen

Maar hij was in de game toch nadrukkelijker aanwezig dan in de film. De figuur blijft inderdaad mystiek, maar hij lijkt in de film weinig punt te hebben. Of in ieder geval toch minder dan in de game. In mijn ogen hadden ze hem tijdens die behoorlijk lange speelduur toch voor een scène of 2 meer kunnen gebruiken.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Daar heb je gelijk in, ben ik ook met je eens. Hij verdwijnt wel erg abrupt uit de film.


avatar van Lui

Lui (crew films)

  • 3492 berichten
  • 11900 stemmen

Ik weet nog wel dat deze film mij destijds de kriebels bezorgde. Morgen zal ik hem herzien!


avatar van Cinemaniak

Cinemaniak

  • 566 berichten
  • 513 stemmen

Prima horror film. Beter dan The Dark (2005) waar Sean Bean ook in speelde.


avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

  • 1268 berichten
  • 1222 stemmen

Cinemaniak schreef:

Prima horror film. Beter dan The Dark (2005) waar Sean Bean ook in speelde.

The Dark vond ik iets beter, geloofwaardiger. Qua sfeer vind ik beide films behoorlijk vergelijkbaar.


avatar van Layla!

Layla!

  • 175 berichten
  • 276 stemmen

Lexcoaster schreef:

(quote)

The Dark vond ik iets beter, geloofwaardiger. Qua sfeer vind ik beide films behoorlijk vergelijkbaar.

Jaa, ik ook.. Ik denk ook omdat allebeide meisjes verdwijnen in beide films en de moeders op zoek gaan.

Had deze film gekeken, jaartje terug volgens mij.. Ik had buikgriep en lag plat in bed. Deze uit de kast getrokken en vond het een aardig gelukte horror film. Ik denk dat als ik de games had gespeeld dat ik hem minder goed had gevonden zoals een aantal mensen die ik ken.


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

Mad Man Mundt schreef:

De stijl en stylering zijn gewoon erg goed gedaan, visueel is de film super. En als game verfilming de meest geslaagde tot nu toe imo.

Helemaal mee eens Hopelijk schieten ze een beetje op met deeltje 2. Wel vreemd dat er van de Resident Evil franchise alweer een vijfde film verschijnt dit jaar en we maar mogen hopen dat het eerste vervolg op Silent Hill ook daadwerkelijk uit komt in 2011. Op IMDB zie ik dat ze nog geen eens een regisseur hebben gevonden. Dat schiet lekker op


avatar van Tonypulp

Tonypulp

  • 21231 berichten
  • 4608 stemmen

Herziening

Kan me best nog wel vinden in m'n oude score van 3*, tegen het einde aan met al die religieuze onzin werkt het me echt tegen, dat mens was bijna zo irritant als die teef uit The mist

Maar goed, het begin is gewoonweg geniaal, het regent as en de stad is gevult met een dikke laag mist die alles (net als in de game) zo geheimzinnig en creepy houdt dat het echt de perfecte manier is om een film als deze mee te beginnen.

Dit blijft op een hoog niveau tot het lokale volk zich ermee bemoeit, dat blijft even leuk maar weet daarna m'n aandacht maar moeilijk vast te houden, compleet persoonsgebonden dit want wie weet werkt dit voor sommige wel, ik heb er alleen niets mee.

Visueel echt een lust voor het oog, de CGI werkt erg goed en weet de game goed te verfilmen, echt zoals het hoort, de omgevingen zijn sowieso ontzettend geslaagd en zullen regelmatig bekend voorkomen als je de games kent (heb 1 deel ooit een stuk gespeeld en het leek me toch behoorlijk!)

Silent hill wou ik op basis van de eerste helft een dikke 4.5 geven maar helaas weet het, ondanks de behoorlijk spectaculaire en bloederige einde toch niet tot het lijstje geniale werkjes te behoren.

Toch van 3* naar 4*


avatar van JustMike

JustMike

  • 3218 berichten
  • 751 stemmen

Lauw in 2011 komt 2 uit


avatar van DjFrankie

DjFrankie

  • 3422 berichten
  • 3505 stemmen

Ik ken de hele game niet, maar vond deze film niet echt bijzonder.

In het begin moest ik sowieso zorgen dat ik wakker bleef.

De mooiste scenes in het middenstuk met pyramid head.


avatar van Psolitsa

Psolitsa

  • 361 berichten
  • 140 stemmen

Deze film had zoveel meer kunnen zijn . Ik had er echt verwachtingen van, aangezien ik ook fan ben van de geweldige spellen.

Maar de film was matig zeg! Bah... Ik vond het allemaal niet goed neergezet en veel te donker. Ik stoorde me ook onwijs aan die moeder.

Bah. Enige lichtpuntje is Jodelle Ferland en enkele 'monsters'.


avatar van erik1677

erik1677

  • 1787 berichten
  • 0 stemmen

Ik vond het een heerlijke duistere horrorfilm, met fantasie-elementen.

Kan hem keer op keer kijken.


avatar van 606

606

  • 23876 berichten
  • 12267 stemmen

Heerlijke duistere en creepy film tevens de 3de film van gans die ik gezien heb.

Deze is me goed bevallen.

Monsters waren erg goed gedaan en heel de donkere sfeer was spannend

Alleen het einde snapte ik niet helemaal.

4 sterren


avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Een aantal lovende verhalen en een paar sfeervolle stills wisten me aardig nieuwsgierig te maken. Maar wat een bijzondere teleurstelling was dit. De film opent met een standaard opzetje voor de gebruikelijke horrorfilm, maar blijft gek genoeg ook hangen in die sfeer. Want ook eenmaal in het spookstadje worden de meest suffe momenten en karakters naar je hoofd geslingerd. Ik bedoel; die o zo foute politieagente of, nog erger, zo'n beste oude dame, die zich schijnbaar alleen in afgezaagde en zogenaamd diepgaande, poëtische spreuken kan uitdrukken, is dat nou echt nodig? Overigens heb ik geen enkel fatsoenlijk karakter weten te tellen en ook het acteerwerk was van verbazingwekkend laag niveau. Want het zijn toch niet eens de minste namen waar we het hier over hebben.

Mede dankzij deze punten kon het hele scenario me ook na twintig minuten al gestolen worden. Heel leuk dat een film tegen het einde zo zijn best doet om alles haarfijn uit te leggen, maar ik was ze al redelijk snel kwijt met al dat gezever. Zelden werd een backstory zo oninteressant uit de doeken gedaan als hier, wat een hoop gewauwel om niks. Wat dat betreft lag mijn hoop enkel nog bij de creaturen. Nu hoopte ik stiekem op taferelen à la Clive Barker's Hellraiser. Ik kreeg echter taferelen à la Rick Bota's Hellraiser. Spuuglelijke CGI- creaties, die gewoon geen moment serieus te nemen zijn. Enige écht gave creatie was twee scènes even de ster, maar verdween daarna als sneeuw voor de zon en heb ik nooit meer iets van vernomen. Mocht men dan ook ooit een complete film rond Mr. Red Pyramid gaan maken, hoor ik het zeer graag.

1,5 sterren.


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

Gisteravond opnieuw bekeken vlak na 'The Mist'. Toevallig was het Playstation spel 'Silent Hill' ook geinspireerd door o.a. de novel 'The Mist' van Stephen King, en de film 'Silent Hill' is weer gebasseerd op het spel. Ook leuk om Laurie Holden in beide films tegen te komen. Any way, Wat betreft stijl en sfeer wint SH het absoluut van Mist. Qua acteerwerk doet Mist het dan weer beter. Maar ook op dit gebied is SH goed weg te kijken. Daarom snap ik Chainsaw's commentaar niet echt goed want er zijn zat horrorfilms die om te janken zijn vanwege 't acteerwerk.

Denk bijvoorbeeld aan Diary of the Dead en de remake van Day of the Dead. Een 1,5 vind ik wel erg laag voor een film als 'Silent Hill'. En spuuglelijke CGI? Is dat niet wat overdreven? Check de CGI in 'The Mist': die tentakels in 't begin van de film zien er niet uit Bloed, roest en andere ranzigheid zijn zeer goed uitgewerkt en ook de uitwerking van het in mist gehulde stadje is top. Jammer dat je hier niet naar kijkt meneer Chainsaw. Voor een gamefilm is SH ook uitzonderlijk goed vergeleken met het campy 'Resident Evil' en knullige 'Doom'. Vooral die laatste zou dan eigenlijk een 1,5 moeten krijgen lijkt me


avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat al die bovenstaande titels met deze film te maken hebben. En dan nog, heb je mijn reacties/stemmen bij de films die je noemt ook gezien? Want je punt op dat gebied ontgaat me echt volkomen.


avatar van Elineloves

Elineloves

  • 24071 berichten
  • 3631 stemmen

Ook bij de herziening kwam ik er nauwelijks doorheen, ik weet weer waarom ik de eerste keer telkens in slaap viel en er uiteindelijk 4 keer over heb gedaan om hem af te kijken. Not my cup of tea.


avatar van megaman

megaman

  • 1484 berichten
  • 229 stemmen

Chainsaw schreef:

Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat al die bovenstaande titels met deze film te maken hebben.

Ik noemde voorbeelden van horrorfilms waarin slechter wordt geacteerd dan bij Silent Hill. Maar dat leek me vrij duidelijk

En dan nog, heb je mijn reacties/stemmen bij de films die je noemt ook gezien? Want je punt op dat gebied ontgaat me echt volkomen.

Veel lager dan een 1,5 kun je ook niet geven en volgens mij zit er toch wel echt een groot verschil tussen een prul als Diary of the Dead of een geslaagde game-film als Silent Hill. Vergelijk SH eens met het commerciele Resident Evil met z'n kick-ass houding. Maar goed, het kan zijn dat zowel SH als RE als game niet bekend zijn bij jouw en je een andere kijk hebt op deze films. Maar dan nog vind ik een 1,5 overdreven laag. SH zou toch op z'n minst een krappe voldoende moeten scoren of zie ik dat verkeerd? Ik geef zelf alleen zware onvoldoendes aan films die op alle fronten knudde zijn. En SH is qua sfeer en verhaal toch echt geen wanproduct.


avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

  • 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Dat zie je verkeerd. Elke film kan je zowel goed of slecht vinden natuurlijk.


avatar van 606

606

  • 23876 berichten
  • 12267 stemmen

megaman schreef:

En SH is qua sfeer en verhaal toch echt geen wanproduct.

Klopt helemaal.

Echt geen wanproduct


avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8845 berichten
  • 3576 stemmen

megaman schreef:

(quote)

Ik noemde voorbeelden van horrorfilms waarin slechter wordt geacteerd dan bij Silent Hill. Maar dat leek me vrij duidelijk

Het is duidelijk zat dát je ze noemt, maar de reden waarom snap ik niet. Puur omdat acteerwerk in een andere film slechter is, ga ik deze film niet meer waarderen. Zo redeneer ik in ieder geval niet.

Vergelijk SH eens met het commerciele Resident Evil met z'n kick-ass houding. Maar goed, het kan zijn dat zowel SH als RE als game niet bekend zijn bij jouw en je een andere kijk hebt op deze films. Maar dan nog vind ik een 1,5 overdreven laag. SH zou toch op z'n minst een krappe voldoende moeten scoren of zie ik dat verkeerd? Ik geef zelf alleen zware onvoldoendes aan films die op alle fronten knudde zijn. En SH is qua sfeer en verhaal toch echt geen wanproduct.

Het klopt dat ik de games niet ken. Maar als dat een vereiste is om deze film te kunnen waarderen, vind is het product als film imo niet echt geslaagd. En tja, over cijfers toekennen en sfeer en verhaal wel of niet geslaagd vinden, kunnen we lang en breed discussiëren; ik vond het filmpje in ieder geval tamelijk sfeerloos en het verhaal echt alles behalve interessant.


avatar van Near_Dark

Near_Dark

  • 754 berichten
  • 424 stemmen

Deze film is gebaseerd op het gelijknamige Playstation 1 videogame “Silent Hill (1999)”. Aangezien zulke game-verfilmingen meestal desastreus uitpakken heb ik héél lang gewacht om deze een kans te geven. Gelukkig werd hij me overlaatst nog eens aangeraden door een goeie maat, want ik was hem intussen helemaal uit het oog verloren. Dit, in combinatie met de regisseur, was voor mij reden genoeg om hem te kopen op DVD.

Vanaf het begin zit de sfeer er goed in. Er wordt geen tijd verspilt met het uitgebreid leren kennen van de familie,zoals in de meeste films het geval is, maar meteen overgegaan tot actie. Na verloop van tijd kom je meer te weten over de achtergrond van de personages.

Meestal blijft het beperkt tot sfeervolle plaatjes van Rose die ronddwaalt in het verlaten mijnstadje “Silent Hill”. Er komen een vijftal expliciet “gore” Horrorscènes in voor die ik uitzonderlijk goed vond. Het was weer véél te lang geleden dat ik nog eens aangenaam werd verrast door zulke gruwelscènes. Volgens mij kwam het allemaal uit de Special Effects Computers, maar dit stoorde deze keer eens niet omdat het zo uitstekend was getrukeerd !

Vooral de groteske finale vond ik ongehoord gruwelijk en meesterlijk in beeld gebracht. Deze riep herinneringen op aan de eerste twee Hellraiser films uit 1987 & 1988, als dat geen goeie referenties zijn dan weet ik het ook niet meer

7/10.

Ondanks zijn lange speelduur en meestal rustig voortkabbelende plot komen er genoeg choquerende scènes in voor om deze Horror-Thriller boven de middenmoot te tillen.

Die wil ik zeker herbekijken !

Filmsite: http://www.sonypictures.com...


avatar van Psolitsa

Psolitsa

  • 361 berichten
  • 140 stemmen

Ik snap niet waarom de mensen hier zo lovend over zijn. Ik vond het echt maar een matig filmpje die het qua sfeer en engheid echt niet haalde bij de spellen ...

Bij de spellen zit ik echt te freaken, hier irriteerde ik me alleen maar aan de acteurs (behalve Jodelle) en vond ik het vaag en niet eng.

Sterker nog, ik vond het een belediging voor die fantastische spellen..

Vond de eindscene ook niet sterk....5/10