Silent Hill (2006)
Genre: Horror
Speelduur: 126 minuten
Oorsprong:
Canada / Frankrijk
Geregisseerd door: Christophe Gans
Met onder meer: Radha Mitchell, Sean Bean en Laurie Holden
IMDb beoordeling:
6,5 (259.948)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 25 mei 2006
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Silent Hill
"We've been expecting you."
Sharon (Jodelle Ferland), het dochtertje van Rose (Rahda Mitchell), wordt geplaagd door nachtmerries waarbij ze altijd dezelfde naam roept: Silent Hill. Nadat Sharon een bijna-doodervaring heeft tijdens een van haar nachtelijke slaapwandelingen, besluit Rose, ondanks de protesten van haar man (Sean Bean), om met Sharon naar Silent Hill te gaan. Tijdens een nachtelijke dollemansrit, waarbij ze op de hielen worden gezeten door overijverige politieagente Cybil (Laurie Holden), verliest Rose de macht over het stuur en krijgt een ongeluk. Wanneer ze bij haar positieven komt is Sharon verdwenen, en Rose zet alles op alles om haar terug te vinden in het mysterieuze spookstadje.
Externe links
Acteurs en actrices
Rose Da Silva
Christopher Da Silva
Sharon / Alessa
Cybil Bennett
Dahlia Gillespie
Officer Thomas Gucci
Anna
Christabella
Distressed Woman
Christabella's Aide
Video's en trailers
Reviews & comments
danijel
-
- 120 berichten
- 1077 stemmen
Niet iedereen begrijpt what er in een film gebeurt. Dus daarom vragen ze aan andere, waarom geen antwoord daarop geven als ze iets niet begrijpen van een film?. 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Een film die visueel snor zit......... die een volslagen onnavolgbaar scenario heeft, is nog steeds een mislukking!
Wat is dit voor onzin? Een film die mij op audiovisueel gebied precies geeft waar ik naar verlang is allesbehalve een mislukking. Er zijn al veel te weinig films tegenwoordig die zich eens concentreren op het audiovisuele. Op dat gebied was Silent Hill een absolute verademing.
Klopt. Vond ik dus het mindere aan deze film (hoewel het vaak genoeg in de games wordt gedaan). Maar om hier de rest van de film ook op af te schrijven vind IK weer verwerpelijk. Zie je dan elke visuele schoonheid over het hoofd? Ben je zo verblind door je woede op het mislukte scenario dat je niets meer om je heen ziet?
Dient?? Bepaal jij dat??
danijel
-
- 120 berichten
- 1077 stemmen
Waarom geven mensen eigenlijk een 0,5* ??. Dan kan je net zo goed GEEN stem uitbrengen.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Waarom geven mensen eigenlijk een 0,5* ??. Dan kan je net zo goed GEEN stem uitbrengen.
Om aan te tonen dat dit brol is misschien?
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Wat is dit voor onzin? Een film die mij op audiovisueel gebied precies geeft waar ik naar verlang is allesbehalve een mislukking. Er zijn al veel te weinig films tegenwoordig die zich eens concentreren op het audiovisuele. Op dat gebied was Silent Hill een absolute verademing.
Wel bij mij dus niet. Ik verlang meer van een film dan een aantal mooie cadrages of dolly-shots. Wat ik overigens niet gezien heb in 'silent hill' dat vooral lijkt op een slecht spelletje. Verwonderlijk?
Zeer zeker. Een film die vragen opwerpt maar er zelf in verwikkeld raakt zodat het een algehele warboel wordt: dat diént vermijd te worden. Zeg dat ik het gezegd heb!
SSeagal
-
- 1866 berichten
- 659 stemmen
Voor zo een film? Ik dacht het wel. By the way, kijk eens naar die prachtige special effects van die affiche. Om neer te vallen... van het lachen.
Die affiche slaat ook nergens op vind ik, maar dat zegt helemaal niks over de special effects in de film, die zijn perfect.
SSeagal
-
- 1866 berichten
- 659 stemmen
P.s. = FIlm nog eens in de bios gezien, verhoog mijn stem naar 5*, waarom? Simpel, ik beleef Silent Hill gewoon zo goed, het is voor mij de eerste gameverfilming die mij niet teleurgesteld achterlaat, en dat ook nog eens met mijn favoriete game allertijden! Nee echt, met alle plezier een dikke 5 sterren. En zeker weten dat ik de dvd ga inlijsten, hahaha 
jasha
-
- 1540 berichten
- 1087 stemmen
P.s. = FIlm nog eens in de bios gezien, verhoog mijn stem naar 5*, waarom? Simpel, ik beleef Silent Hill gewoon zo goed, het is voor mij de eerste gameverfilming die mij niet teleurgesteld achterlaat, en dat ook nog eens met mijn favoriete game allertijden! Nee echt, met alle plezier een dikke 5 sterren. En zeker weten dat ik de dvd ga inlijsten, hahaha 
Ben héél blij voor u. Koop die dvd zo snel mogelijk maar. Het is de moeite waard. Ik ben ook hopeloos op zoek naar alle dvd's van Ed Wood. Aangezien jij zo een grote bent van dat genre kan jij mij misschien vertellen waar ik deze terug kan vinden. 
danijel
-
- 120 berichten
- 1077 stemmen
P.s. = FIlm nog eens in de bios gezien, verhoog mijn stem naar 5*, waarom? Simpel, ik beleef Silent Hill gewoon zo goed, het is voor mij de eerste gameverfilming die mij niet teleurgesteld achterlaat, en dat ook nog eens met mijn favoriete game allertijden! Nee echt, met alle plezier een dikke 5 sterren. En zeker weten dat ik de dvd ga inlijsten, hahaha 
Helemaal mee eens. Duidelijk de gameverfilming die wel goed is. Als je nou kijkt naar mortal kombat of andere rotzooi, slaan gewoon nergens op. Deze verdient wel een 5*, van mij dan. En vooral in de bios was hij zeker heel goed! 
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Zeer zeker.
Maar gelukkig niet voor mij. Ik bepaal voor mezelf welke film ik waarom hoe waardeer, en SH waardeer ik hoog, omdat het twee uurtjes lekkere sfeer bood.
prospero
-
- 57 berichten
- 101 stemmen
Voor zo een film? Ik dacht het wel. By the way, kijk eens naar die prachtige special effects van die affiche. Om neer te vallen... van het lachen.
Dat is nou juist datgeen wat een hoop mensen niet bevatten. Het absurde aan het affiche is juist wat het weer zo goed maakt. Het is surrealistische horror ten top, wat ik persoonlijk ubercreepy vind... Ik was erg onder indruk van deze film, de manier van filmen was erg "believable" en dat is nou juist de manier om onder mijn huid te komen!
3,5*
jasha
-
- 1540 berichten
- 1087 stemmen
Dat is nou juist datgeen wat een hoop mensen niet bevatten. Het absurde aan het affiche is juist wat het weer zo goed maakt. Het is surrealistische horror ten top, wat ik persoonlijk ubercreepy vind... Ik was erg onder indruk van deze film, de manier van filmen was erg "believable" en dat is nou juist de manier om onder mijn huid te komen!
3,5*
Je gaat ons nu toch niet proberen wijsmaken dat het de bedoeling was van de regisseur. Zijn bedoeling (of de bedoeling van de ongediplomeerde grafici) is meer dan duidelijk, namelijk die lippen onzichtbaar maken. En extreem slecht is niet goed, zeker niet wanneer het de bedoeling is. Om een voorbeeldje te geven in de realiteit; het is niet de bedoeling om een verfoeilijk slecht rijexamen te doen om een grote onderscheiding met felicitaties van de jury te krijgen.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Precies wat recensies vertelden. Het 1e uur is prima, daarna wordt het wazig en wordt een sterk verhaal te niet gedaan met allerlei vage scenes. Heel jammer, want hier had je echt een hele sterke horrorfilm van kunnen maken. 2,5 Ster geef ik, vooral voor het 1e uur.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Je gaat ons nu toch niet proberen wijsmaken dat het de bedoeling was van de regisseur.
En waarom niet? Het hele Silent Hill gebeuren straalt surrealisme uit. De setting is surrealistisch, de dialogen zijn surrealistisch, het spel is surrealistisch, dus waarom is dat zo vreemd?
prospero
-
- 57 berichten
- 101 stemmen
En waarom niet? Het hele Silent Hill gebeuren straalt surrealisme uit. De setting is surrealistisch, de dialogen zijn surrealistisch, het spel is surrealistisch, dus waarom is dat zo vreemd?
Precies, my point exactly...
jasha
-
- 1540 berichten
- 1087 stemmen
Omdat er een wereld van verschil is tussen surrealisme en een compleet verkeerde liptrucage
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Omdat er een wereld van verschil is tussen surealisme en een compleet verkeerde liptrucage
Wat maakt die poster nou uit? Die is, compleet verkeerde liptrucage of niet, gewoon lelijk.
Er zijn wel meer goede films met lelijke posters, en helaas nog meer lelijke films met goede posters.
jasha
-
- 1540 berichten
- 1087 stemmen
Dat geeft alleen maar aan dat het een film is die in een twee drie moest klaar zijn en dat daaruit bijna nooit iets goeds is gekomen. Deze dure "film" met een low budget cast en medewerkers wat betreft professionalisme bevestigt deze regel.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Dat geeft alleen maar aan dat het een film is die in een twee drie moest klaar zijn
Nog meer onzin, of laat je het voor vandaag hierbij?
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Volslagen gelijk. 'Silent Hill' is immers de prestigefilm van de amerikaanse cinema, de heropleving van de auteurscinema, de ultieme uiting van het individu en het droomproject van regisseur Gans *kwaakkwaak*, in feite is 'Silent Hill' een beetje wat '2001' was voor kubrick. Snap echt niet dat hier serieus over gediscutteerd dient te worden; vond het inferieure aan deze film ZO frappant. Hilàrisch om hierover te zitten spreken en argumenteren. "Een film van het surrealisme", komààn: get a life! Zoiets heeft het effect als in een michael bay-film spreken over "de intelligente reflexies over geweld". Het surrealistische karakter van 'silent hill' komt voort uit onkunde. Vind surrealistisch trouwens een érg goede omschrijving voor het scenario van deze film, alleen doelt surrealisme dan niet bepaald op de kunststroming!
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Blijf je nou zo denigrerend en arrogant doen? Hoezo hilarisch om hier over te spreken? Als je er niet over wil spreken, als de film je zo heeft doen walgen, schrijf er dan lekker niets bij man. JIJ opent hier de discussie en gaat er vrolijk op door met je vaak stupide uitlatingen.
En over overdrijven gesproken zeg. Heb ik het hier ooit over een tijdloos meesterwerk gehad ofzo? Heb zeer genoten van deze film. Klaar. Lekker bizar, heerlijke creature design en een soundtrack waar ik kippevel van krijg? Get a Life? The Same to You.
olivier
-
- 1249 berichten
- 1577 stemmen
Laten we de vraag omdraaien: hoe kan ik niét denigrerend doen over deze film? Ik wist niet wat ik zag, laat staan dat ik kan begrijpen dat mensen dit werkelijk gewéldig vinden en er 'kunst' in zien (en geef me nu niet dat "kunst is persoonlijk"-verwijt, want daar geloof ik niet in). MIJN stupide uitlatingen? Deze film classifiëren onder de noemer 'surrealisme', dàt is stupide: films van bunuel, dali en consoorten, dàt is surrealisme, dat heeft niets te maken met dit uit zijn voegen gebarste computerspel dat door sommige verward wordt met cinema.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Heb ik ergens het woord 'kunst' genoemd dan?? Zo ja, quoten alsjeblieft. En Silent Hill is wel degelijk surrealistisch te noemen. Ook surrealisme kan in verschillende vormen komen. Als jij het niet zo hebt ervaren prima, maar doe niet alsof de liefhebbers idioten zijn.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Volslagen gelijk. 'Silent Hill' is immers de prestigefilm van de amerikaanse cinema, de heropleving van de auteurscinema, de ultieme uiting van het individu en het droomproject van regisseur Gans *kwaakkwaak*, in feite is 'Silent Hill' een beetje wat '2001' was voor kubrick. Snap echt niet dat hier serieus over gediscutteerd dient te worden; vond het inferieure aan deze film ZO frappant. Hilàrisch om hierover te zitten spreken en argumenteren. "Een film van het surrealisme", komààn: get a life! Zoiets heeft het effect als in een michael bay-film spreken over "de intelligente reflexies over geweld". Het surrealistische karakter van 'silent hill' komt voort uit onkunde. Vind surrealistisch trouwens een érg goede omschrijving voor het scenario van deze film, alleen doelt surrealisme dan niet bepaald op de kunststroming!
Allemaal heel leuk en aardig, maar SH was mij de gang naar de bioscoop, en de 8,5 euro meer dan waard en wat dat betreft mag ik de film dan ook met recht geslaagd noemen. De sfeer zat er twee uur lang prima in, en de visuele vormgeving was aangenaam.
Dan interesseert het mij verder geen ene moer of het een 'droomproject', 'prestigefilm' of 'heropleving van auteurscinema' is.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Laten we de vraag omdraaien: hoe kan ik niét denigrerend doen over deze film?
Dat jij denigrerend doet over de film moet je zelf weten, dat je je denigrerende opmerkingen moet uitbreiden tot de mensen die van de film genoten hebben (" laat staan dat ik kan begrijpen dat mensen dit werkelijk gewéldig vinden", "dat door sommige verward wordt met cinema.") is een beetje jammer.
't Schijnt dat je niet kunt invoelen dat er mensen zijn die met een andere houding naar films kijken dan jij.
jasha
-
- 1540 berichten
- 1087 stemmen
Nog meer onzin, of laat je het voor vandaag hierbij?
Als je het volgende onzin noemt wel ja...
Religious fanaticism ignites the darkest dreams of tortured innocence, yet the white hot embers of surrealist horror are quickly doused by careless plotting, poor characterization, and downright embarrassing dialogue in director Christophe Gans and screenwriter Roger Avery's muddled adaptation of the popular survival horror video game of the same name. Her troubled adoptive daughter having vanished into thin air following a minor car accident, desperate mother Rose Da Silva (Radha Mitchell) goes down the rabbit hole for a decidedly dark journey into a nightmarish wonderland that might have left young Alice suffocating with terror had it not been handled with such cinematic ineptitude. Though Silent Hill is ostensibly a dread-soaked journey into a series of nightmarish landscapes that grow increasingly outlandish until the invading darkness descends onto the one sanctuary in the cursed town, the swelling terror that should have inflated the film to epic proportions is effectively deflated by a notable lack of skilled storytelling. Perhaps nowhere is this more apparent in the fatally flawed film than in the fact that there is no attempt made to even explain the curse that plagues Silent Hill until well near the two-hour mark -- by that point trying the patience of even the most forgiving viewer. The true tragedy of Silent Hill for horror fans, though, is that, broken down frame by frame, some of the infernal imagery is so striking that it would have made even Hieronymus Bosch proud. In order to be effective in cinematic terms, though, those images need to be backed up by a potent sense of urgency, dread, or at the very least, a competent sense of dream logic, and those are three elements that the frightfully dull Silent Hill is sorely and sadly lacking.
Bron: www.allmovie.com
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Een mening in het Engels, gekopieerd van één of andere site. Nou, ik ben onder de indruk.
Zeg nou eens in eigen woorden hoe de *filmposter* aangeeft dat de film in één twee drie klaar moest zijn.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Een recensie om totaal niet serieus genomen te worden imo. Weer zo eentje die het liefst alles hapklaar voorgeschoteld had gekregen. AllMovie heeft wel meerdere recensies waar ik het totaal niet mee eens ben.
jasha
-
- 1540 berichten
- 1087 stemmen
Heb ik reeds een paar keer gezegd dus nu hopelijk een laatste keer. Hadden ze daar een beetje tijd ingestoken zouden zowel de regisseur als de producers als de graficus nooit hebben toegelaten dat je de trucages van de lippen zo hard zou zien. Profeesionals zouden maar al te goed moeten weten dat een eerste indruk (de affiche) heel belangrijk is. Zelfs met een gewone alledaagse programma kan je dat beter doen. De enige reden waarom er mensen daar gaan zien is vanwege het prachtig spel en niet vanwege de diepzinnige surrealistiche epos.
By the way, ik zou die andere site niet te hard onderschatten als ik jou was. Het is niet omdat films zoals Saw, Silent Hill (gedeeltelijk Bitter Moon) dat de site op niets trekt. In ieder geval betrouwbaarder dan de meeste andere sites zoals imdb.
Zeg jij nou eens in eigen woorden waarom de film een 4 waard is want ik denk dat we anders op deze manier nog dagen kunnen voort"discussiëren" en ik neem aan dat het voor jou (en voor mij) niet de bedoeling is. Ook als liefhebber neem ik aan dat deze film voor hou niet zo overdreven belangrijk is 
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Heb ik reeds een paar keer gezegd dus nu hopelijk een laatste keer. Hadden ze daar een beetje tijd ingestoken zouden zowel de regisseur als de producers als de graficus nooit hebben toegelaten dat je de trucages van de lippen zo hard zou zien. Profeesionals zouden maar al te goed moeten weten dat een eerste indruk (de affiche) heel belangrijk is. Zelfs met een gewone alledaagse programma kan je dat beter doen. De enige reden waarom er mensen daar gaan zien is vanwege het prachtig spel en niet vanwege de diepzinnige surrealistiche epos.
By the way, ik zou die andere site niet te hard onderschatten als ik jou was. Het is niet omdat films zoals Saw, Silent Hill (gedeeltelijk Bitter Moon) dat de site op niets trekt. In ieder geval betrouwbaarder dan de meeste andere sites zoals imdb.
Zeg jij nou eens in eigen woorden waarom de film een 4 waard is want ik denk dat we anders op deze manier nog dagen kunnen voort"discussiëren" en ik neem aan dat het voor jou (en voor mij) niet de bedoeling is. Ook als liefhebber neem ik aan dat deze film voor hou niet zo overdreven belangrijk is 
a) Een lelijke poster zegt mij NIETS over de film. Bovendien zie ik deze poster meer als een schilderij dat overgeschilderd is, en dat juist zichtbaar probeert te maken door niet perfect te zijn.
b) Een mening op een serieuze site, is niets anders dan een mening, en heeft met betrouwbaarheid niets van doen.
c) Ik zeg altijd alles hier in eigen woorden, ik kopieer geen meningen van anderen.
Waarom ik de film vier sterren geef heb ik al eerder aangegeven.
Pre- en sequels

Return to Silent Hill
2026
7 reacties

Silent Hill: Revelation 3D
2012
255 reacties
Gerelateerd nieuws

Videogame-verfilmingen: Dit zijn vijf van de best beoordeelde titels ooit gemaakt

Nieuwe horrorfilm 'Return to Silent Hill' in de maak, met terugkeer regisseur Christophe Gans

Regisseur bevestigt vervolg op horrorklassieker 'Silent Hill'
Bekijk ook

Saw
Thriller / Horror, 2004
3.065 reacties

Das Experiment
Drama / Thriller, 2001
775 reacties

Gu Ling Jie Shao Nian Sha Ren Shi Jian
Drama, 1991
27 reacties

El Orfanato
Horror / Mystery, 2007
508 reacties

The Others
Horror / Thriller, 2001
704 reacties

Nashan Naren Nagou
Drama, 1999
29 reacties
Gerelateerde tags
verpleegsterkindermishandelinghotelnonmonsterchild murderclassroomsymbolismpedofiliemother rolewitch burningfogsufferingdarknesssadismebovennatuurlijkweeshuisbezitwraaksurrealismebloedvergietenoverlevinggoed tegen kwaadschoolreligieheroismbloedbarbed wiremoral ambiguityziekenhuisanother dimensionmartelenschepselbloedbadpedophilewreedheidgewelddemonreligious fundamentalismchild molestergothicconsciencemolestation gebaseerd op videogamemissing childdismembermentpersecutionreligious fanaticismreligious cultchild molestation child murderghost townmistimmolation sleepwalkingnightmare becomes realitylimbo body horrorbugspolice woman sexual predatormoeder dochter relatiethroat cutbiopunksilent hillskinning supernatural powersupernatural horrorpsychotronic filmextreme violencechild sexual abusereligious fanaticism condescending
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








