Shen Da (1975)

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Chia-Liang Liu
met Yue Wong, Chen Chi Lin en Shen Chan

Als Master Chi te dronken is om een exorcisme uit te voeren neemt zijn leerling Chien het van hem over. Hij wordt bezeten door de Apengod en weet de dorpsmensen ervan te overtuigen Chien royaal te belonen na de rituelen. Na een aantal van deze fratsen weet Chien een reputatie op te bouwen en zet hij zich in voor de minder bedeelden, totdat hij in conflict raakt met de lokale bende.

Zeer vroege Liu (maar volgens IMDb nog steeds niet de eerste).

Valt een klein beetje tegen, al is het maar omdat er weinig echte martial arts inzit. Het gaat meer over oplichterij, iets wat ik toevallig vorige week een stuk leuker terug zag komen in Yuen's The Miracle Fighters (toegeven, een film die pas 7 jaar later kwam).

Het idee dat Chien bezeten wordt door de verschillende martial arts goden is wel grappig, maar er wordt niet zo bijster veel mee gedaan. Tot echte gevechten komt het zelden, enkel op het einde wordt er wat echt heen en weer gegooid. De gevechten zijn verder wel oké, echt verheffend wordt het alleen nergens.

Typisch Shaw Bros filmpje verder. Setting, acteurs en plotlijntjes zijn voor de fans wel gekend ondertussen. Veel meer dan een vervollediging van Liu's oeuvre is deze film niet, maar een vermakelijk en vlot tussendoortje is het natuurlijk wel.