Explorers (1985)

Familie / Sciencefiction

geregisseerd door Joe Dante
met Ethan Hawke, River Phoenix en Jason Presson

Ben Crandall is geobsedeerd door aliens en droomt op een nacht over een circuit bord. Samen met zijn vrienden Wolfgang en Darren tekenen ze het circuit en ontdekken dat ze de basis van een ruimteschip in handen hebben. Vliegend in hun zogeheten Thunder Road vinden ze de aliens waar Ben van droomde. Maar de enige vraag die ze nog hebben is of deze aliens echt zijn.

Eerste helft is fantastisch. Als de aliens in beeld komen valt de film als een pudding inelkaar. Heel erg jammer.

avatar van petey
Wat een bagger cover trouwens, niet echt uitnodigend. Leuke film als je zelf net zo oud bent als de hoofdrolspelers.

avatar van NERD
Hier heb ik als Mini-NERD uitermate geboeid naar zitten kijken. Kan me grappige en indrukwekkende (tsja, als je klein bent is iets al snel indrukwekkend) scenes herinneren.

Maargoed ik zal van de week de film nog eens zien. Tot nu toe 3 sterren.

gremlin gizmo
Ik hou wel van joe dante films net zoals gremlins dit is heel anders maar ik vind het wel een goeie film 3 en half

avatar van james_cameron
Ook na ruim 20 jaar nog steeds leuk, hoewel bepaalde aspecten natuurlijk hopeloos gedateerd zijn. De eerste helft is inderdaad veel beter dan de tweede, maar toch is de film als geheel nog goed te pruimen. Leuke akteurs, leuk verhaal en goed gemaakt. Grappige bijrol van James Cromwell als de vader van River Phoenix. De dvd-versie is iets anders dan de VHS van vroeger: 2 scenes zijn verwijderd (wel nog als deleted scenes te bekijken) en 1 nieuwe is toegevoegd aan het einde. Mooie muziek van Jerry Goldsmith overigens.

Er bestaan nog wat versies. Is deze nieuw?

Leuke avontuurlijke sf film.
Dante weet toch altijd een apart sfeertje te creeeren
in zijn films.
Ook in deze Explorers.

avatar van matthijs_013
Op het begin wel leuk, maar de slechte special effects verpestte de lol een beetje. River Phoenix acteerde heeel goed.
Voor Ethan Hawke was het duidelijk dat dit zijn eerste film was.

*2,5

avatar van Quentin
The film was never finished, and was released as a work in progress when the studio decided to move up the release date and release the film as it was, telling director Joe Dante that he was finished and they were going to go ahead and release what he had at that point.

hmm leuke informatie.
vandaar dat de 2e helft zo anders is.
begin van de film is geweldig.

vind de cover trouwens erg goed.

Het is een avonturenfilm voor kinderen met de toen nog kleine Ethan Hawke in zijn eerste rol. Later zagen we Ethan Hawke nog in Training Day en Before Sunset.

In deze film gaan de jongens op onderzoek naar buitenaardsen en in het binnenste van de aarde vinden ze iets, maar zijn het echt buitenaardsen?

avatar van Phantasm
Mooie avontuurlijke jeugd/s-f film, leuk verhaal.

avatar van dutchtuga
Ietwat knullige film, maar wel eentje die een typisch Dante stempel draagt. Veel jaren '80 sfeer gegarandeerd dus met ook typische jaren '80 kindsterretjes.

avatar van Jazzthieve
Dit is een film volledig in de stijl van Gremlins en heeft ook een "Goonies" gevoel. Een typische jaren tachtig kids film met toch wel wat kwaliteiten. De score van 2.79 in vrij onterecht.

Melvin Udall
Wat een heerlijke film! Vooral het eerste uur zit je met een continue grijns op je gezicht te kijken naar de ontdekkingen die de jonge hoofdrolspelers doen. Een echte kinder-avonturenfilm.
Zoals hierboven genoemd doet veel denken aan Goonies, Gremlins etc. maar ook E.T. en andere films uit de begin jaren 80. Gekeken met m'n zoon van 10 die hem ondanks alle mega cgi films van heden toch erg leuk en grappig vond.

avatar van Macmanus
Dante

Eerste deel is inderdaad top. Effecten zijn tot dan toe ook nog best geinig. Mag die stijl van Dante altijd wel. Ga weer eens wat meer van hem kijken. Kinderen hebben altijd van die leuke kamers. Leuk karakter ook die Wolfgang. De jongetjes zijn ook weer eens uitstekend gecast. Helaas merk je dat de film niet af is. Zo duurt het deel met het uitzoeken van de bol wat te lang en is de uiteindelijke climax kort en slap. De aliens zien er ook niet uit, die stijl waardeer ik dan weer totaal niet. En zijn ze ronduit irritant met ze tweeën. De jongetjes lijken daar ook uit te stralen alsof ze geen idee hebben wat de film hier nou weer doet.

Jammer, geeft de film een vervelende nasmaak. Maar begin is voor mensen die van die Stand By Me vriendengroepjes die een avantuur beleven een must.

3 sterren.

Eens met velen boven mij. Een fantastisch eerste deel, maar als ze eenmaal met de aliens in contact komen wordt het een zooitje. Compleet sfeerloos en een enorm matig einde. Erg jammer.

avatar van Biosguru
Erg leuke kinderfilm. Net Gremlins afgezet, daar blijft weinig van over na al die jaren, deze zag ik net voor het eerst. Blijft prima overeind. Waarbij gezegd moet worden dat ik me totaal niet of nooit stoor aan gedateerd special effects.

Ai.

Wel eens met de rest hier, al vond ik het in z'n geheel dan wel wat minder. Maar het eerste deel is duidelijk het best en wie plat gaat voor die typische 80s sfeer komt hier vol aan z'n trekken.

Een groepje typische 80s kids bouwen in "no time" een tuigje dat hen het hele dorp rondvliegt. Tot ze ontdekken dat ze eigenlijk ook veel verder kunnen. De film maakt een paar stevige bokkensprongen om het verhaallijntje in z'n vorm te boksen, maar mits wat "ach, voor kinderen" tussendoor komt deze Explorers er wel mee weg.

Problematisch is het tweede deel, met de debiele aliens en één of andere verkapte moraal die compleet niet overkomt. Zal best dat de film nooit echt is afgemaakt, maar daar heb je als kijker natuurlijk niet zoveel aan. Het verklaart hoogstens waarom het tweede deel zo belachelijk slecht is.

Beetje jammer is het wel, al ben ik verder ook geen echte fan van die 80s kindergroepjes. Er hangt een degelijk sfeertje, maar het is vaak toch iets té kinderachtig en melig en het draagt eigenlijk zelden voorbij de helft van de film, of het nu wel of niet afgemaakt is door de regisseur.

Aardige film waarin een jongen een droom heeft over een circuit bord die hij vervolgens met zijn vrienden namaakt. Een avontuurlijke jeugdfilm dat tijdens het tweede gedeelte bijna om zeep wordt geholpen. De special effects komen nu wat knullig over, maar dat maakt het aan de andere kant ook wel weer charmant. Verder leuk om een jonge Ethan Hawke te zien hier in zijn eerste rol. Een kleine 3.0 sterren.

avatar van arno74
Vermakelijk voor kinderen, voor volwassenen wat minder.