Wild Orchid (1989)

Drama / Erotiek

geregisseerd door Zalman King
met Mickey Rourke, Carré Otis en Jacqueline Bisset

De sensationeel mooie advocate Emily gaat op zakenreis met haar sensuele bazin Claudia. Claudia stelt Emily voor aan de intrigerende en rijke zakenman James Wheeler. De onschuldige Emily raakt al snel gefascineerd door deze mysterieuze man. Wanneer ze merkt dat hij ook in haar geïnteresseerd is, probeert ze dat uit te buiten. Als ze hem echter tracht te verleiden, reageert Wheeler uitermate stug. Hij blijkt bang te zijn voor intimiteit.

Een overtuigend gebrachte expliciete soft porno scène tussen Mickey Rourke en Carré Otis, heeft de meest gestelde vraag tot gevolg: deden ze het echt of zijn het briljante acteurs? De regisseur had duidelijk een erotische thriller op het oog, maar het verhaal heeft (ook al) niets om het lijf, lijdt aan een gebrek aan spanning, kent belabberde dialogen (elke connectoe ontbreekt) en wat dan nog rest is dat iedere scène eindigt in seks (het lijkt een soort excuus omdat de regisseur niets beters te bieden heeft). En voor het zien van een blote kont en dito borsten zijn er genoeg soft porno films op de markt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het enige dat de film bekend houdt is de eeuwige vraag of Rourke en Otis echt sex hadden tijdens de opnames. Kan zijn, al is het denkelijk gewoon een promopraatje om de film te verkopen. De film mist verhaal, sfeer en het acteerwerk is niet echt om naar huis te schrijven. Dit is verre van de beste film van Rourke (al is de man niet bepaald de beste acteur) en Carré Otis heeft naast dit enkel nog een onbekend filmpje met Rourke opgenomen in 1996 (Exit in Red). Regisseur Zalman King (die pseudoniem zegt al genoeg) is vooral bekend voor films met softerotische scènes in niets betekenende films. Deze film heeft enkel de bedoeling om softerotische films te verkopen met een bekende naam zodat ze niet onder de noemer soft porno zouden vallen... Gewoon andere verpakking voor dezelfde lege doos.

Een Mickey Rourke met bindingsangst fungeert als flinterdunne kapstok voor warmbloedige muziek en goed getroffen broeierige sfeer in deze film van de onlangs overleden regisseur Zalman King.
Ik wou dat ik positiever kon zijn over deze film die ik zelf voor het eerst op TV zag in de lente van 1993. Maar helaas, als begin-twintiger maakte de film meer indruk op me dan tegenwoordig. Dit niemendalletje is voor mij alleen nog geschikt om een keer te bekijken op een ledige warme zomeravond of nacht, al dan niet in charmant gezelschap. 2*

avatar van Sergio Leone
Beetje lachwekkend.

Het plotje dat een kapstok zou moeten zijn voor een erotisch getinte thriller trekt op niets en wat overblijft is ... ja, wat blijft er eigenlijk over?
Alles is zo nietszeggend, de dialogen trekken op geen fluit en het hoogtepunt van de film is een seksscène. Say no more.

Mickey Rourke en de mooie Carré Otis hebben een ongelooflijke chemie in de laatste scène, maar voorts proberen ze om ter slechtst te acteren. Alles komt zo amateuristisch over.

In de eerste helft is er nog wel een broeierig sfeertje aanwezig, met rare taferelen. De muziek is daar niet vreemd aan. Maar als een thriller spannend moet zijn, is dit zwaar mislukt.

"Look at them. Tell me what you see."
"I see ... two people having sex."

avatar van Aapje81
Wild Orchid is een tijdsgebonden film die bij vlagen best sfeervol is. Er wordt duidelijk gespiekt bij 9,5 weeks maar dit gegeven leverd geen goede film op. Het scenario is een excuus om wat bloot in beeld te brengen en eigenlijk is dit alleen op het einde de moeite waard. Rourke en vooral Otis acteren ondermaats maar dat maken ze in de laatste scene een beetje goed.

Maar zoals gezegd voordat je het slot hebt gehaald moet je hard ploeteren om door alle overbodige scenes heen te komen. De dialogen zijn vaak om te janken en de uitvoering is vooral door Rourke erg routinematig en zonder bezieling. De enige reden dat hij waarschijnlijk heeft meegedaan is vanwege de slotscene.

Matig.

Ik ben geen fan van Zalman King. Hoewel zijn films er altijd tiptop uitzien en kosten noch moeite worden gespaard, is het toch altijd weer of je naar een soort variant op de Red Shoe Diaries zit te kijken. Het meisje met haar zwoele blik en pruillipjes is altijd net een slag te mooi, het licht is altijd diffuus en vroeg of laat duikt die jengelende saxofoon weer op.

Zo ook in Wild Orchid. King had voor deze productie Mickey Rourke met zijn toenmalige liefje Carré Otis en Jacqueline Bisset weten te strikken. Bisset speelt een gehaaide zakenvrouw die Otis heeft ingehuurd om een schimmige deal tot een goed einde te brengen. Rourke is een al even schimmige zakenman, die overal opduikt waar geld te verdienen valt. Otis en Rourke krijgen wat met elkaar, maar omdat Rourke bang is van intimiteit gaat dat niet van een leien dakje.

Dat is het wel zo’n beetje. Rourke speelt altijd de zelfde rol, die van engerd die spelletjes speelt. Zo ook hier. Bisset lijkt geen idee te hebben wat ze in deze film doet. De opnamen zijn gemaakt in Rio de Janeiro en dat levert altijd fraaie plaatjes op van het carnaval. Van de deals snappen we niks omdat ze niet uitgelegd worden. Het gaat kennelijk over een in aanbouw zijnd hotel. Maar dat doet er natuurlijk niet echt toe. Het gaat om Rourke en Otis en die hebben zeker chemie.

De film is een klassieker geworden om de vreemde reden dat er nog steeds gediscussieerd schijnt te worden over de vraag of Rourke en Otis het in de slotscène nu echt deden of dat het fake was. Rourke schijnt zoiets gesuggereerd te hebben. Waar het natuurlijk om gaat is het resultaat. Dat lijkt wat mij betreft meer op een acrobatische act dan op twee mensen die de liefde bedrijven. We hadden het kunnen weten. Alle films van Zalman King lijken op elkaar.

avatar van goongumpa
Doodsaai sexotisme. Carré bakt er he-le-maal niks van, en Mickey (nochtans een van m'n favoriete acteurs) doet het ook niet erg goed, met zijn zonnebankhoofd.

avatar van de grunt
Komt een Blu-ray release van Eurekaentertainment.

Zeer zwak verhaaltje dat uiteindelijk weinig spanning brengt en er alleen op uit is erotische scènes in beeld te brengen.
De vaak zwoele dialogen slaan nergens op.
Mickey Rourke is wel een heel aparte acteur, maar overtuigen doet hij nu ook niet.