Fremde Haut (2005)

Alternatieve titel: Unveiled

Duitsland / Oostenrijk

geregisseerd door Angelina Maccarone
met Jasmin Tabatabai, Navíd Akhavan en Bernd Tauber

Met gevaar voor haar leven is Fariba er in geslaagd haar vaderland Iran te ontvluchten waar ze gezocht wordt voor homoseksualiteit. Na een verblijf in het vluchtelingencentrum in Frankfurt wordt haar asielaanvraag afgewezen. Als een medevluchteling zelfmoord pleegt, neemt ze zijn identiteit aan, en krijgt zo een tijdelijk verblijfsvergunning. Ze vindt werk, maar krijgt het moeilijk om haar mannelijke vermomming vol te houden als haar collega Anne haar/hem probeert te versieren.

avatar van Near_Dark
Dat was een mooie, kleinschalige film

Je krijgt een interessante kijk achter de schermen van vreemdelingenzaken en over hoe de asielzoekers het zelf ervaren om in een vreemd land opgesloten te zitten, wachtende op een onzekere toekomst hier of terug naar hun land waaruit ze zijn weggevlucht..?

7/10.
Een mooie, gevoelige film over een thema waar tegenwoordig veel om te doen is en waar iedereen wel één of ander vooroordeel over heeft klaarliggen om te vertellen aan al wie het horen wil.
Ja ja, ook ik laat me al eens een onvriendelijk woord ontvallen over al die 'profiteurs' die naar ons landje komen afgezakt, ook al meen ik dat niet echt
Ik zal mijn leven proberen te beteren, zulke mooie films helpen daar wel bij

Infosite : http://jasmin-tabatabai.com...

Indrukwekkende, soms ontroerende film over een wanhopige gevluchte Iranese lesbische vrouw, die in Duitsland alles in het werk stelt om een verblijfsvergunning te bemachtigen. De regisseur brengt de schrijnende, onzekere situatie van de opvangplaats op de luchthaven, azc en de ongastvrije omgeving, trefzeker, en is het sterkst in de "kleine beelden". Jasmin Tabatakai overtuigt als een angstige illegale immigrante in een vreemd land (met een door verdriet getekend starre blik, mondhoeken omlaag), heen en weer zwalkend tussen cultuur en identiteit en zonder hoop.