La Ardilla Roja (1993)

Alternatieve titel: The Red Squirrel

Spanje

geregisseerd door Julio Medem
met Emma Suárez, Nancho Novo en Ana Gracia

De popster Jota ziet het niet meer zitten. Net op het moment dat hij een einde aan zijn leven wil maken, ziet hij een meisje op een motor tegen de railing knallen. Door de klap heeft ze haar geheugen verloren. Jota doet zich voor als haar vriend en geeft haar de naam Lisa. Samen vertrekken ze naar het kampeergebied De Rode Eekhoorn (La Ardilla Roja) en daar leren ze elkaar pas echt kennen....

Wederom een mooie film van Julio Medem.
Hij is niet alleen regisseur, maar ook een fantastisch schrijver. Ook dit scenario heeft 'ie zelf geschreven.
Ardilla Roja is een spirituele film vol symboliek en romantiek. Als geen ander weet hij de relaties tussen mensen bijzonder vorm te geven. De hoofdrolspeelster is een knappe, mysterieuze vrouw.
Het verhaal is iets rechtlijniger dan andere films van Medem, maar zeker wel mooi.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik heb me best wel vermaakt, maar echt indruk achterlaten doet het niet. Deze film is me toch iets te veel een soort pompeus melodrama. Nou hoeft dat geen probleem te zijn, maar er zit iets in de toon van de film waardoor het voor mij niet helemaal werkt. Wellicht dat Medem mijn regisseur niet helemaal is.

Niet Medem's beste, maar wederom een erg mooie film. De film begint dan ook erg sterk, maar helaas zakt ie met name naar het einde toe ietwat in. Desalniettemin bewijst Julio Medem hiermee nogmaals dat hij op dit moment één van de beste Europese cineasten is. 3,5*

avatar van maxcomthrilla
starbright boy schreef:
Deze film is me toch iets te veel een soort pompeus melodrama.

Nou, dat valt reuze mee. Er wordt gedurende de film niet gehuild en de toon van de film is juist erg broeierig en luchtig tegelijkertijd. Veel humorvolle situaties, zoals een moeder die haar kind stalt bij een familie om op mannenjacht te gaan.

De 1ste keer dat ik deze film zag moeten mijn ogen achterstevoren hebben gezeten. Ongelofelijk hoe ik Medem `s werk niet op waarde wist te schatten. Het zal wel mijn gebrek aan slaap zijn toendertijd, die me parten speelde.

Volgens de hoes van de film, de hernieuwde versie van Vertigo (1958). Valt wel wat voor te zeggen, maar hier acteren de personages niet als bordkartonnen poppetjes en wordt de relatie tussen 2 geliefden niet houterig en knullig uitgewerkt. Hier spat de erotiek soms van het scherm af.

Tel daarbij op de geweldige cameravoering. De camera beklimt bomen, toucheert de railing naast de weg, raast door de straten heen en brengt een wat wankele, onzekere relatie passioneel in beeld. Vooral na de aankomst op de camping, woedt er een strijd tussen verschillende belangen en wordt het interessant. Echt een zomers filmpje, met veel prestigestrijdjes onderling op zonnige locaties aan een meer. Mooie passende muziek ook. 4*

Ik word steeds meer geïntigreerd door de Spaanse taal. Woorden als Rapido, Preparar, Trabajar en Peligrosa laten zich lekker uitspreken.

Ik weet niet, het komt een beetje over als een goede stijloefening voor later Medem-werk als Lucia..

Dit vloog een beetje van dermate sterk dat je echt in de film zat tot enorme nonsens-scenes (vooral met die Felix).

Overigens zelden zo'n sexy actrice in een film gezien als de hoofdrolspeelster.

avatar van Legan
Na Los Amantes del Círculo Polar mijn tweede van Medem en ook nu kan hij niet overtuigen.

Een interessant verhaal met potentie wordt weer eens verpest door enkele pretentieuze en onzinnige scènes (welke vaak grenzen aan lachwekkendheid), en slechte acteerprestaties. En net zoals het verhaal en de personages, komt de muziek, welke zo slap is als een vaatdoek, erg pretentieus en karikaturaal over. Ook op cinematografisch gebied pover, met slecht een enkele betere scènes, maar verder toch wel erg slecht en lelijk. En wat betreft de sfeer; deze is ook hier grotendeels afwezig.

Enfin, weer een erg wisselvallige film van Medem.

avatar van Goldenskull
Aardige film van Medem.

Het verhaal is niet slecht, maar zeker niet het gedeelte wat mij geboeid hield. Emma Suárez zorgde daarvoor, knappe vrouw die goed acteert. Ook Novo doet het niet verkeerd. Verder was het vooral de muziek die mij geboeid hield. Erg fijn om te horen, beetje mysterieus, lekker rustig en bijdragend aan een leuk sfeertje.

avatar van The One Ring
kos schreef:
Overigens zelden zo'n sexy actrice in een film gezien als de hoofdrolspeelster.

Ja, dat moet wel gezegd worden. En ze speelde ook nog eens verreweg het beste van iedereen. Een enorme screen presence.

Dan hebben we ook meteen het beste van de film besproken. Eigenlijk ben ik het volledig met Kos eens, een film die wisselt tussen geniale scènes en momenten die gewoon niet werken. Ik had ook helemaal niets met dat plotje rond gemene ex Felix en die scène waarin hij zijn wang afknipt valt totaal buiten de toon. Hoe meer Felix bij het verhaal betrokken raakte hoe minder ik geïnteresseerd werd. Het ging iets teveel van arthouse naar pulp. Maar ook het begin vond ik niet erg sterk. Op een bepaalde manier had ik moeite om te accepteren dat de mannelijke hoofdfiguur werkelijk op een dergelijke manier een vrouw met insomnia mee kon nemen. Andere scènes zijn gewoon onverklaarbaar, zoals het moment waarom Elisa ineens de hand van die jongen over haar achterste laat wrijven. Breekt een beetje het karakter doormidden.

Maar Medems grootste probleem voor mij, zoals in alle films die ik tot nu toe van hem zag, is dat hij alles te veel in elkaar wil plakken. Dat hij alles perfect in elkaar wil laten passen is op zich niet meer dan normaal, maar hij doet het zo opzichtig en drijft het tot het onzinnige door. Dus de dokter waarvan de hoofdpersoon de naam steelt blijkt toevallig de broer te zijn van Elisa, waardoor ook nog eens de hoodfpersoon toevallig Elisa de juiste achternaam geeft. Toen ik een vrouw met een arm eraf zag wist ook meteen dat de dader een rol zou krijgen. Dat is enorm voorspelbaar bij Medem. Zijn spel met toeval wordt ook doorzichtig na enkele films. Dat constante aandacht trekken naar het plot als plot vind ik persoonlijk nogal vervelend.

Maar Medem is wel goed met sfeer. De beelden en muziek zijn altijd perfect verkozen. En de man heeft een grote fantasie, dus je blijft toch kijken naar wat er in de volgende scènes weer voor iets verassends gebeurt. Ik moet alleen nog die film zien te vinden waarin alle goede eigenschappen van Medem voor mij echt positief op hun plaats vallen, zodat het niet langer een matige film met sterke momenten wordt.

wibro schreef:

De scène waarin Lisa's man zichzelf met de schaar een stuk uit de wang knipte had voor mij weggelaten mogen worden. Zo'n scene hoort eigenlijk in een horrorfilm thuis.

Volkomen mee eens.

Een typische Medem film, maar een stuk minder dan zijn Los Amantes del Círculo Polar (prachtig!) en Lucía Y El Sexo.

avatar van maxroelofs
Mooi, maar toch ook matig.

Spaanse films, ik zie ze de laatste tijd steeds meer. Na The skin I Live In hoopte ik natuurlijk op een ander Spaans hoogstandje. Niet dat The Red Squirrel slecht is, er had alleen zoveel meer meer gedaan kunnen worden.

Vanaf het begin draagt de film een fijne, bovenal aangename sfeer. Een ontastbaar, soms bijna magisch sfeertje heerst. Dit ontastbare is ook het mooiste aan de film. Als ik de film alleen hierop zou beoordelen was er een erg hoge score uitgekomen.

Het acteerwerk is redelijk goed. Suárez doet het matig als vrouwelijke hoofdrolspeelster, gelukkig wordt dit gecompenseerd met het erg goede acteerwerk van Novo.

De film schiet nergens echt uit de bocht, het jammere is alleen dat de film ook nergens écht heel goed is. Overal had ik het idee dat er meer mee gedaan had kunnen worden. Hiermee doel ik in het bijzonder op het psychologische aspect van de film. Dit is in een film als deze hetgeen de film echt bijzonder zou moeten maken. Helaas was dit hier nergens overtuigend genoeg.

Visueel is de film erg makkelijk te kijken, vaak mooie of bijzondere settings. Dit droeg bij aan eht mooie sfeertje.

Een film waar helaas zo veel meer mee gedaan had kunnen worden.

avatar van Metalfist
Vertigo op zijn Spaans

Julio Medem is zo'n regisseur die bij mij altijd wel een belletje deed rinkelen maar waar ik op zich geen titels van kende. Mijn eerste kennismaking met de Spanjaard kwam er via Lucio y el Sexo en die was erg aangenaam te noemen. Wat me vooral opviel was de broeierige sfeer die de film uitstraalde en ik was wel benieuwd of Medem dit altijd in zijn films wist te steken of dat het meer een toevalstreffer was. Na La Ardilla Roja is het duidelijk geworden: het is zeker en vast geen toevalstreffer.

Want Medem levert hier toch weer een heerlijke film af. Geen idee hoe hij het doet maar vanaf de eerste minuut bevat de film een soort van ongrijpbare sfeer die je helemaal mee de film inzuigt. Het is dus pas de tweede film die ik van hem zie maar toch begin ik een soort lijn te zien in zijn werk maar dat is niet altijd even positief te noemen. Zo wordt er in La Ardilla Roja ook weer erg veel teruggegrepen naar toeval, iets wat me in Lucia ook al een beetje tegenviel, en dat is zonde want hierdoor komt de film soms ietwat te gekunsteld over. Op zich heb ik niets tegen dit soort situaties waar alles in elkaar blijkt te passen maar Medem wilt er teveel van dit soort geintjes (bijvoorbeeld dat Lisa de zuster is van Salvador, de medewerker in het ziekenhuis) instoppen. De erotische aspecten zijn ook wederom aanwezig, weliswaar niet zo uitdrukkelijk als in Lucia, maar Medem slaagt er ook deze keer in om het op een artistieke manier te verwerken zonder dat je het gevoel krijgt dat je naar een halve pornofilm zit te kijken. Normaal gezien ging dit ook een hogere score krijgen dan Lucia maar jammer genoeg schiet de regisseur naar het einde toe uit de bocht met de introductie van Felix. Op zich vond ik het nog wel een geslaagd personage maar wanneer hij om een onduidelijke reden een stuk van zijn wang afsnijdt had ik het wel gezien. Het past compleet niet in de film en dat is toch wel erg jammer.

Maar wat een cast bevat La Ardilla Roja! Ik heb gezien dat Emma Suárez ook meedoet in Vacas en Tierra en laat dat nu juist de twee volgende films zijn uit mijn boxset. Ik ben benieuwd want ze heeft hier zo'n heerlijk dierlijke uitstraling dat het puur genieten is om haar in beeld te zien. Als Lisa draait ze een rad voor de ogen van iedereen met wie ze in contact komt maar ook als kijker kun je er nooit zeker van zijn wat haar nu eigenlijk juist drijft. Veel daarvan is dan ook te wijten aan het geweldige tegenspel van Nancho Novo. De film steunt voornamelijk op de chemie tussen de ex-popster en het meisje zonder geheugen maar die is dan ook zo uitdrukkelijk aanwezig dat het een genot is om naar hen te kijken. Moet toch dringend eens wat meer Spaanse films gaan kijken. Ik was ook wel te vinden voor de visuele kunstjes die Medem hier bovenhaalt. De sequenties met Lisa onder water waren sowieso al mooi maar ook de toevoeging van de eekhoorns vond ik wel vrij geslaagd.

Tweede Medem film en tweede keer dat hij op 4* wordt beloond. Het hadden er meer kunnen zijn mocht de film naar het einde toe niet wat uit de bocht vliegen. Wat vooral bijblijft is de enorme sexy presence van Emma Suárez en de hypnotiserende sfeer. Moet toch echt wel dringend eens werk maken van de twee andere films in de boxset.

avatar van arno74
Aparte film. Het begint heel sterk, als spannende en boeiende mysterieuze film, bijna thriller-achtig, maar gaat op den duur (gelukkig pas tegen het einde) over in een meer surrealistische / psychologische film. Die overgang, met name de veelbesproken scene met de schaar, moet ik nog even verteren. Voor mijn smaak slaat de film vanaf dat punt een beetje door. Bij deze film had ik graag een alternatief einde gezien. Het is trouwens wel een tijdloze film, 20 jaar oud alweer, en dat valt totaal niet op.

Gedurfd, origineel en apart. 3*

avatar van david bohm
Een aardige film die helaas hier en daar uit de bocht vliegt en dat bedoel ik dan in figuurlijke zin.
Het uitgangspunt is sterk maar de uitwerking daar schort het hier en daar wat aan. De toch wat typische Medem humor is gelukkig wel weer aanwezig.

Vanwege het goede en leuke acteren van Emma Suárez in de film "La Mosquitera (2010)" en mede omdat ze er ook leuk uitziet, ben ik opzoek gegaan naar eerdere films van haar en toen stuitte ik al snel op deze film en mede door de "Mr Skin" website

Het leuke en vooral vermakelijk verhaal draait om een man en een vrouw, waarbij de vrouw (goed gespeeld door Emma Suárez die er in deze film heel fraai uitzag en soms ook wat bloot, behoorlijk rondborstig is ze, is te bewonderen) in de avond een flink ongeluk maakt met de motor (botst tegen een reling) en door de flinke klap die ze daarna maakt bij de val, verliest ze haar geheugen. De man met de naam Jota/Jee (verdienstelijk gespeeld door Nancho Novo) die in de buurt is omdat hij een einde wilt maken aan zijn leven, ontfermt zich dan over de vrouw en maakt misbruik van de situatie. Want hij doet net alsof het het zijn vriendin is (hij zat dan zogenaamd achterop de motor) is met de naam Lisa. De naam overigens bewust omdat hij een popster is van een onbekende band "Las Moscas" die een goed nummer hebben geschreven met de naam "Elisa". Hij zegt ook tegen haar dat ze een schoenenverkoopster was en dat haar winkel failliet is gegaan en dat ze daardoor geen werk meer heeft. Ook maakt hij haar wijs dat ze niet gelooft in een huwelijk en dat ze geen kinderen wilt hebben.

Als Lisa uit het ziekenhuis vertrekt (Jee ontvoerd haar eigenlijk uit het ziekenhuis) vertrekken ze samen op de motor naar het kampeergebied La Ardilla Roja (oftewel de film titel en het betekend in het Nederlands "De Rode Eekhoorn") waar ze elkaar leren kennen. Grotendeels speelt het verhaal zich ook af op het kampeergebied waar ze in aanraking komen met de buren (een gezin met kinderen, waarvan de vader een taxichauffeur is die heel hard rijdt met zijn taxi), waar ze dan veel mee omgaan en wat een aantal vermakelijke situaties oplevert zoals de scene waarbij één van de kinderen (tienerjongen Alberto) op de billen slaat van Lisa en zij dan zegt "Wil je mijn kontje voelen ! Je wilt graag eens voelen. Ik weet wel wat je wilt. Je hebt zin. Niet?", waarna ze de hand van hem pakt en tussen haar benen stopt Sowieso zitten er een paar leuke seksuele conversaties in deze film, zoals de scene waarbij Jee aan Lisa vraagt tijdens een etentje "wat wil je graag dat ik bij je doe" en zij daarop antwoord "dat je me langs achter vingert, heel diep en naar voren" en tevens "dat je in mijn tepels knijpt met je vingers, of liever nog, dat je erop bijt". Uiteraard vraagt Lisa dat ook aan Jee en hij zegt dan o.a. "Dat je me pijpt"

Het hele verhaal (misschien wel wat langdradig) kabbelt eigenlijk rustig door naar het einde en vanaf dan (zeg maar de laatste 15 minuten van het verhaal) ontspoort het verhaal enigszins, want dan krijg je opeens te maken met een zekere Félix (gespeeld door Carmelo Gómez) die op de camping verschijnt en die die opzoek is naar Lisa en beweert dat hij haar man is en dat haar echte naam Sofia is. Hij zegt dan dat hij zonder haar liefde niet kan leven en zijn bloed dan stolt. De eerder genoemde tienerjongen Alberto gelooft dat niet waarna Félix een schaar pakt en een groot stuk uit zijn rechterwang knipt (aardig in beeld gebracht) en daarna zegt "Zie je wel ?", terwijl hij bloed als een rund

Die Félix blijkt tevens de dolle autochauffeur te zijn die mensen doodrijdt (dat komt inderdaad ook aanbod in het verhaal waarbij je dan in eerste instantie denkt dat het de campingbuurman is) en is ook verantwoordelijk voor het motorongeluk van Lisa. Als Lisa daarna wegrijdt met de motor gaan Félix en Jee haar achterna met de auto (overigens geweldig hoe Jee in de auto stapt, beter gezegd klimt), waarna Félix bewust de auto in het meer rijdt vanaf een ravijn. Félix overleefd dat niet en Jee wel, waarna hij opzoek gaat naar Lisa en dan achter haar ware identiteit komt, wat best verrassend en leuk is. Want Lisa blijkt maar heel eventjes last te hebben gehad van geheugenverlies (ze was eigenlijk alleen maar even in de war), haar echte naam was overigens Sofia Fuentes en ze werkt in de dierentuin van Madrid, en voor de rest heeft ze Jee gewoon te grazen genomen. Ze is echter wel verliefd geworden op hem en zo eindigt dan ook het verhaal.

Al met al is dit gewoon een leuke en vermakelijke Drama / Romantiek film welke zich lekker wegkijkt. Dat laatste mede natuurlijk door de fraaie Emma Suárez. Op naar "Tierra (1996) waarin Emma Suárez ook in meespeelt (bestaat min of meer uit dezelfde hoofdrolspelers als uit deze film) en welke ook geregisseerd is door Julio Medem die een aantal mooie films heeft gemaakt en waarbij mooie vrouwen veelal centraal staan.

avatar van mjk87
Bijzonder. Het oogt als een goedkope televisieserie met soms wat kitscherige harde kleuren, maar de film kijkt redelijk weg. Geinig idee en sommige losse momenten zijn goed gedaan. Suárez is sensueel en ook Novo doet het wel leuk en vooral de momentjes tussen die twee zijn wel mooi. Het verhaal boeit lang niet altijd even goed en kent genoeg mindere momenten dat de film gewoon stil valt, maar als geheel voldoende. 3,0*.