La Ardilla Roja (1993)

Alternatieve titel: The Red Squirrel

Spanje

geregisseerd door Julio Medem
met Emma Suárez, Nancho Novo en Ana Gracia

De popster Jota ziet het niet meer zitten. Net op het moment dat hij een einde aan zijn leven wil maken, ziet hij een meisje op een motor tegen de railing knallen. Door de klap heeft ze haar geheugen verloren. Jota doet zich voor als haar vriend en geeft haar de naam Lisa. Samen vertrekken ze naar het kampeergebied De Rode Eekhoorn (La Ardilla Roja) en daar leren ze elkaar pas echt kennen....

Wederom een mooie film van Julio Medem.
Hij is niet alleen regisseur, maar ook een fantastisch schrijver. Ook dit scenario heeft 'ie zelf geschreven.
Ardilla Roja is een spirituele film vol symboliek en romantiek. Als geen ander weet hij de relaties tussen mensen bijzonder vorm te geven. De hoofdrolspeelster is een knappe, mysterieuze vrouw.
Het verhaal is iets rechtlijniger dan andere films van Medem, maar zeker wel mooi.

veel van verwacht, maar toch wat tegengevallen.... 3 sterren...

mooie spaanse film!

FisherKing
Fantastische film waarin Emma Suárez ongelooflijke indruk achterlaat. 4 *

Dustyfan
Iemand die hier een 1 voor geeft mag naar een kliniek of zo.

avatar van Redlop
Dustyfan schreef:

Iemand die hier een 1 voor geeft mag naar een kliniek of zo.

Moet je dit stuk eens lezen

Waar ik het niet helemaal mee eens ben trouwens. Medem's stijl bevalt me wel en staat in dienst van de inderdaad dik aangezette thematiek.
De theatrale gepassioneerdheid van Medem stuit me niet tegen de borst. Het is fascinerend, origineel en oprecht gefilmd.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik heb me best wel vermaakt, maar echt indruk achterlaten doet het niet. Deze film is me toch iets te veel een soort pompeus melodrama. Nou hoeft dat geen probleem te zijn, maar er zit iets in de toon van de film waardoor het voor mij niet helemaal werkt. Wellicht dat Medem mijn regisseur niet helemaal is.

Niet Medem's beste, maar wederom een erg mooie film. De film begint dan ook erg sterk, maar helaas zakt ie met name naar het einde toe ietwat in. Desalniettemin bewijst Julio Medem hiermee nogmaals dat hij op dit moment één van de beste Europese cineasten is. 3,5*

Misschien wel de beste!

avatar van 93.9
Heeft ook wel iets weg van de films van regisseur David Lynch.
Met zo'n (geniaal) fluttig jaren 50-60 liedje,soms hele vreemde dialogen,bijzondere plots.

Heb deze film per toeval gezien op AT5(!) en was erg verrast. Aangenaam verrast, want ik hou wel van surrealisme....

avatar van maxcomthrilla
De film viel me helaas een beetje tegen. De film begon sterk, het camerawerk viel in positieve zin op en er waren enkele prachtige shots van een eekhoorn. De verhaallijn vond ik minder boeiend, het sprak mij niet aan. 2,5*

Pas op hij bijt

Super! Beetje romantisch surrealistisch, knappe combinatie. Niet alleen David Lynch, ook Hitchcock-achtig.

avatar van Conquest
Misschien de beste, ik vond het de minste (moet wel zeggen dat ik ze nu allemaal één keer heb gezien, dus eigenlijk is de beste dan moeilijk uit te selecteren). Echter, ook deze keer was Medem weer het kijken waard. Hij weet toch elke keer weer een mysterieuze film in elkaar te zetten met enkele prachtige beelden en een verhaal dat boeit.

avatar van Badalamenti
Medem weet opnieuw een geheel eigen universum te creëren vol mystiek, passie en een vleugje erotiek............héérlijk ! 4*

avatar van maxcomthrilla
starbright boy schreef:
Deze film is me toch iets te veel een soort pompeus melodrama.

Nou, dat valt reuze mee. Er wordt gedurende de film niet gehuild en de toon van de film is juist erg broeierig en luchtig tegelijkertijd. Veel humorvolle situaties, zoals een moeder die haar kind stalt bij een familie om op mannenjacht te gaan.

De 1ste keer dat ik deze film zag moeten mijn ogen achterstevoren hebben gezeten. Ongelofelijk hoe ik Medem `s werk niet op waarde wist te schatten. Het zal wel mijn gebrek aan slaap zijn toendertijd, die me parten speelde.

Volgens de hoes van de film, de hernieuwde versie van Vertigo (1958). Valt wel wat voor te zeggen, maar hier acteren de personages niet als bordkartonnen poppetjes en wordt de relatie tussen 2 geliefden niet houterig en knullig uitgewerkt. Hier spat de erotiek soms van het scherm af.

Tel daarbij op de geweldige cameravoering. De camera beklimt bomen, toucheert de railing naast de weg, raast door de straten heen en brengt een wat wankele, onzekere relatie passioneel in beeld. Vooral na de aankomst op de camping, woedt er een strijd tussen verschillende belangen en wordt het interessant. Echt een zomers filmpje, met veel prestigestrijdjes onderling op zonnige locaties aan een meer. Mooie passende muziek ook. 4*

Ik word steeds meer geïntigreerd door de Spaanse taal. Woorden als Rapido, Preparar, Trabajar en Peligrosa laten zich lekker uitspreken.

Ik weet niet, het komt een beetje over als een goede stijloefening voor later Medem-werk als Lucia..

Dit vloog een beetje van dermate sterk dat je echt in de film zat tot enorme nonsens-scenes (vooral met die Felix).

Overigens zelden zo'n sexy actrice in een film gezien als de hoofdrolspeelster.

Malick
Naar vijf films van Julio Medem gezien te hebben kan ik zachtjes concluderen dat Medem niet mijn regisseur is. De films van Medem zijn maar al te vaak gehuld in een wolk van mystiek en magisch realisme die ik niet kan doorgronden. De verhalen zijn voor mij meestal niet echt boeiend waardoor Medem het vooral moet hebben van zijn handelsmerk. Zijn visuele stijl staat ten allen tijde in dienst van de thematiek. Het acteerwerk en de muziek onder de film is meestal niet meer dan aardig. Maar eerlijk gezegd word ik er niet door geraakt. Ik wil de films niet als slecht betitelen want dat zijn ze niet. Daarvoor heeft Medem gewoon genoeg talent alleen zie ik in Medem niet de visionaire regisseur van de Jaren ‘’90.

avatar van wibro
De derde film die ik van Julio Medem gezien heb en wederom een zeer goede film, hoewel toch minder dan "Los Amantes del Circulo Polar" en "Lucía y el Sexo", welke laatste ik nog steeds zijn beste film vind.
Waar deze film het echt van moet hebben is het geniale script. Niets is zoals het lijkt. In het begin van de film vroeg ik mij af waar die scène in het ziekenhuis voor nodig was waarin wij een jonge vrouw met een afgerukte arm op de brancard zagen liggen. In het laatste ½ uur van de film werd duidelijk waarom. Geen enkele scène kan los van elkaar gezien worden. Alles past op het einde precies in elkaar. Hét kenmerk van de films van Medem, die op het ogenblik voor mij verreweg de beste Spaanse filmregisseur is. Verder werd er uitstekend geacteerd en de erotische scènes in zijn films, hoe onopvallend ook, zijn voor mij altijd een lust voor het oog.
De scène waarin Lisa's man zichzelf met de schaar een stuk uit de wang knipte had voor mij weggelaten mogen worden. Zo'n scene hoort eigenlijk in een horrorfilm thuis. Kost de film in mijn waardering een ½ ster.

avatar van Legan
Na Los Amantes del Círculo Polar mijn tweede van Medem en ook nu kan hij niet overtuigen.

Een interessant verhaal met potentie wordt weer eens verpest door enkele pretentieuze en onzinnige scènes (welke vaak grenzen aan lachwekkendheid), en slechte acteerprestaties. En net zoals het verhaal en de personages, komt de muziek, welke zo slap is als een vaatdoek, erg pretentieus en karikaturaal over. Ook op cinematografisch gebied pover, met slecht een enkele betere scènes, maar verder toch wel erg slecht en lelijk. En wat betreft de sfeer; deze is ook hier grotendeels afwezig.

Enfin, weer een erg wisselvallige film van Medem.

AddictedToMovies
Voor mijn verjaardag de boxset Cinema Espana gekregen, en om het spits af te bijten heb ik deze gepakt, tevens mijn eerste Julio Medem film. Ik was aangenaam verrast!

De film begint sterk, en sleept je mee in een mysterieuze sfeer en ontpopt zich uiteindelijk tot een mooi liefdesverhaal. Interessante personages waarvan je nooit het volledige plaatje hebt, en de hele film blijft gissen. Maar het einde is heel bevredigend; alles krijgt een plaatsje. Goede afwisseling van scenes, mysterieuze droombeelden, visies, etc. Ook dat nummer "Elisa" was heerlijk. Ik kan tot geen andere conclusie komen dat dit een briljante film is! Ik heb nu al zin in de andere Spaanse films (waaronder nog één van Julio Medem).

AddictedToMovies
Uniek, geheimzinnig, exotisch, kunstzinnig, symbolisch, geweldig! Ja, Julio Medem kan er wat van. Als eerste heeft hij een heel goed gevoel voor verhaalstructuur, zoals we ook zullen zien in Los Amantos del Circulo Polar en Lucia y el Sexo.

De verschillende personages en verhaallijnen steken enorm goed in elkaar, en zijn ook heel interessant in beeld gebracht door gebruik van dromen, gedachten, muziek, alles wat je met beeld en geluid voor elkaar krijgt. Daarnaast weet ie personages zo mooi te schetsen door geweldige symboliek en met hele sensuele scènes. Met perfecte casting (wat een fantastisch wijf is Emma Suárez!) komt hartstocht en liefde op prachtige wijze op het scherm. En wat een regisseursoog heeft die man. Een hele unieke stijl waar vooral de natuur prachtig is geschoten. Soms is het wat vreemd en ik kan ook niet alles plaatsen (waar komt bijvoorbeeld opeens die scène tussen moeder en dochter van de camping vandaan, of de verschirkkelijk geplaybackte opera in de douche?) maar het maakt niets uit, I love it I love it I love it!

Zoiezo spreekt het verhaal me enorm aan; een man ten einde raad, die door een bizarre ontmoeting zich opnieuw hervindt en zijn verloren liefde terug probeert te laten komen door een ander persoon, wie op haar beurt de kans ziet om haar problemen te ontvluchten en opnieuw te beginnen, waar uiteindelijk alleen maar leugens en complicaties ontstaan maar ook echte liefde. Zoals altijd in zijn films is het net te toevallig, maar juist daar ligt de kracht van Julio Medem’s magie. De muziek maakt het af. De hier en daar wat vreemde maar altijd briljante muziek van Alberto Iglesias en dat geweldige Elisa…

avatar van Goldenskull
Aardige film van Medem.

Het verhaal is niet slecht, maar zeker niet het gedeelte wat mij geboeid hield. Emma Suárez zorgde daarvoor, knappe vrouw die goed acteert. Ook Novo doet het niet verkeerd. Verder was het vooral de muziek die mij geboeid hield. Erg fijn om te horen, beetje mysterieus, lekker rustig en bijdragend aan een leuk sfeertje.

avatar van The One Ring
kos schreef:
Overigens zelden zo'n sexy actrice in een film gezien als de hoofdrolspeelster.

Ja, dat moet wel gezegd worden. En ze speelde ook nog eens verreweg het beste van iedereen. Een enorme screen presence.

Dan hebben we ook meteen het beste van de film besproken. Eigenlijk ben ik het volledig met Kos eens, een film die wisselt tussen geniale scènes en momenten die gewoon niet werken. Ik had ook helemaal niets met dat plotje rond gemene ex Felix en die scène waarin hij zijn wang afknipt valt totaal buiten de toon. Hoe meer Felix bij het verhaal betrokken raakte hoe minder ik geïnteresseerd werd. Het ging iets teveel van arthouse naar pulp. Maar ook het begin vond ik niet erg sterk. Op een bepaalde manier had ik moeite om te accepteren dat de mannelijke hoofdfiguur werkelijk op een dergelijke manier een vrouw met insomnia mee kon nemen. Andere scènes zijn gewoon onverklaarbaar, zoals het moment waarom Elisa ineens de hand van die jongen over haar achterste laat wrijven. Breekt een beetje het karakter doormidden.

Maar Medems grootste probleem voor mij, zoals in alle films die ik tot nu toe van hem zag, is dat hij alles te veel in elkaar wil plakken. Dat hij alles perfect in elkaar wil laten passen is op zich niet meer dan normaal, maar hij doet het zo opzichtig en drijft het tot het onzinnige door. Dus de dokter waarvan de hoofdpersoon de naam steelt blijkt toevallig de broer te zijn van Elisa, waardoor ook nog eens de hoodfpersoon toevallig Elisa de juiste achternaam geeft. Toen ik een vrouw met een arm eraf zag wist ook meteen dat de dader een rol zou krijgen. Dat is enorm voorspelbaar bij Medem. Zijn spel met toeval wordt ook doorzichtig na enkele films. Dat constante aandacht trekken naar het plot als plot vind ik persoonlijk nogal vervelend.

Maar Medem is wel goed met sfeer. De beelden en muziek zijn altijd perfect verkozen. En de man heeft een grote fantasie, dus je blijft toch kijken naar wat er in de volgende scènes weer voor iets verassends gebeurt. Ik moet alleen nog die film zien te vinden waarin alle goede eigenschappen van Medem voor mij echt positief op hun plaats vallen, zodat het niet langer een matige film met sterke momenten wordt.

magnifique
Fantastische film, ik werd helemaal in het verhaal getrokken. Emma Suárez is mooi en speelt geweldig goed!
Verder ook wat aparte humor die ik wel kon waarderen, af en toe ook wat vreemde scene's maar die waren niet storend omdat ze kort waren.

wibro schreef:

Volkomen mee eens.

Een typische Medem film, maar een stuk minder dan zijn Los Amantes del Círculo Polar (prachtig!) en Lucía Y El Sexo.

avatar van EveAndro
Dit was de 4de film uit de Medem-box die ik zag. De laatste dus. Ik ben er geloof ik 2 x bij in slaap gevallen. Ik heb nog nooit een serieuze film gezien die zich ook op een camping afspeelde en dat vond ik meteen prachtig want ik houd van tenten.
Zoals ook bij eerdere Medem-films die ik zag...... alles is mooi en goed maar hij maakt het onderwerp net iets te ingewikkeld om er rustig naar te kijken. Toch schuilt er wel een Medem-fan in mij......

avatar van Movie-Addicted
Zeer bizarre, mysterieuze maar knappe film. Mooi gedaan, tevens ook prima acteerwerk en soms grappige momenten. Alleen had veel beter uitgewerkt kunnen worden, psychologisch gezien. Het was meer gewoon een mooi concept.

*3.5

avatar van maxroelofs
Mooi, maar toch ook matig.

Spaanse films, ik zie ze de laatste tijd steeds meer. Na The skin I Live In hoopte ik natuurlijk op een ander Spaans hoogstandje. Niet dat The Red Squirrel slecht is, er had alleen zoveel meer meer gedaan kunnen worden.

Vanaf het begin draagt de film een fijne, bovenal aangename sfeer. Een ontastbaar, soms bijna magisch sfeertje heerst. Dit ontastbare is ook het mooiste aan de film. Als ik de film alleen hierop zou beoordelen was er een erg hoge score uitgekomen.

Het acteerwerk is redelijk goed. Suárez doet het matig als vrouwelijke hoofdrolspeelster, gelukkig wordt dit gecompenseerd met het erg goede acteerwerk van Novo.

De film schiet nergens echt uit de bocht, het jammere is alleen dat de film ook nergens écht heel goed is. Overal had ik het idee dat er meer mee gedaan had kunnen worden. Hiermee doel ik in het bijzonder op het psychologische aspect van de film. Dit is in een film als deze hetgeen de film echt bijzonder zou moeten maken. Helaas was dit hier nergens overtuigend genoeg.

Visueel is de film erg makkelijk te kijken, vaak mooie of bijzondere settings. Dit droeg bij aan eht mooie sfeertje.

Een film waar helaas zo veel meer mee gedaan had kunnen worden.