The Space between Us (2017)

Sciencefiction / Romantiek

geregisseerd door Peter Chelsom
met Asa Butterfield, Britt Robertson en Gary Oldman

Een groep astronauten vertrekt voor een eerste missie naar Mars met de bedoeling de planeet te koloniseren. Na de lancering ontdekt een van hen dat ze zwanger is. Kort nadat de shuttle op Mars landt, bevalt ze van een zoon en sterft. Ze heeft echter nooit de identiteit van de vader prijsgegeven. Zestien jaar later is Gardner Elliot een tiener die zijn hele leven op de planeet heeft doorgebracht en slechts 14 mensen heeft ontmoet. Benieuwd naar de identiteit van zijn vader en de aarde wendt hij zich tot het internet waar hij een vriendschap opbouwt met een meisje uit Colorado genaamd Tulsa.

avatar van tbouwh
Het young-adultgenre lijkt meer en meer het domein te worden van sciencefictionproducties. Onmogelijke liefdes tussen tieners doen het nu eenmaal beter in dystopische maatschappijen en in arena’s waar varianten op levend stratego worden uitgespeeld. Het succes van The Martian bood Peter Chelsom (Serendipity) een uitgangspunt met iets meer realiteitszin. In The Space Between Us komt hij (Asa Butterfield) inderdaad van Mars, terwijl zij (Britt Robertson) Venus voor planeet aarde heeft verruild.

Verder lezen? Klik hier

avatar van Donucius
Een sf-film met tieners in de hoofdrol en als doelgroep. Alles is een beetje logisch gemakkelijk te verklaren en uiteraard draait het hier weer om een liefdesverhaal. De film deed me licht denken aan 'Lost in space' mede door Gary Oldman; beetje zelfde niveau, maar vond LIS wel een stuk vermakelijker. Acteerwerk is boven een voldoende, echter het verhaal blijft erg vlak. De space setting is aangenaam om te zien, maar dat is eigenlijk ook het enige noemenswaardige van deze film.

avatar van Zwolle84
’What's your favorite thing about Earth?’

Young adult-films zijn doorgaans niet aan mij besteed. The Host, The Maze Runner, Ender’s Game, Tomorrowland en ga zo nog maar even door; vaak ogen ze vreselijk mooi maar zijn ze ook ontzettend irritant. The Space Between Us is een uitzondering op de regel. En wat voor een!

De film voelt namelijk boven alles heel warm. Tuurlijk zit het twijfelachtige plot vol met onlogische zaken en clichés. Daar is het ook een young adult-film voor. Een vrouw die tot de eerste lichting Mars-bewoners (we zullen het thema vast nog vaak tegenkomen in de filmwereld nu de realiteit voor de deur staat) behoort en ondanks alle medische tests aan boord opeens zwanger blijkt te zijn - hmm…

Maakt ook niet uit. Het gaat erom wat je met zo’n gegeven doet. Bij The Space Between Us lach je het al snel op een positieve manier weg als je al het moois ziet passeren. Alleen die beelden al; schit-te-rend. Van die scènes als de luchtballonnen tijdens de road trip of het confettimoment zijn bloedmooi in al hun eenvoud.

Waarmee een slick bruggetje naar Britt Robertson ook gelijk gemaakt is. Want mijn god, wat is ze toch prachtig. Als een verliefde puber zat ik steeds weer breed grijnzend in de bioscoopzaal als haar lieve, expressieve gezicht in beeld kwam. Beetje lullig voor haar dat ze als midden-twintiger nog steeds liefdesscènes met jonge jongetjes moet spelen, maar ze brengt het er uitstekend van af.

En over dat jonge jongetje gesproken; Asa Butterfield heeft een flinke stap gezet de afgelopen jaren. Waar hij in Ender’s Game nog vooral irriteerde, wist hij deze film verrassend goed te dragen. Die dorky humor staat hem goed, wat ook wel met zijn slungelige postuur te maken heeft. Sowieso is de humor in The Space Between Us erg fijn. De lekker flauwe, lichtvoetige momentjes konden op het nodige gegniffel rekenen in de zaal.

Maar zoals gezegd: boven alles is de film heel erg warm. De onvermijdelijke romantiek tussen de twee komt vele malen intiemer en echter over dan in het gros van de andere films in dit genre. Mede daardoor had ik als dertiger eigenlijk geen moment het gevoel dat ik niet in de zaal thuishoorde, ondanks het vrij jeugdige publiek om me heen.

Hartverwarmende film en een grote verrassing.

avatar van wwelover
Leuk concept maar matig uitgewerkt. Het is op zich best een vermakelijke film, maar ik houd dan ook van coming of age films en ben een romanticus. Het aanstekelijke van de film is de relatie tussen de tieners, maar de opbouw op Mars is wel erg lang. En zeker gezien het niet de beste special effects zijn was dat misschien een beetje too much. Sommige dialogen zijn wel te cheesy, en ik had zelf voor iets meer movie gimmicks gekozen aangezien dat goed werkte in mijn optiek. Wel opvallend om Gary Oldman te zien hierin. Lijkt mij toch wel te goed voor dit script. Brit Robertson viel mij wel erg positief op.

Een luchtige romantische drama science fiction film, die zich makkelijk weg kijkt.

Een tegenvaller. Echt een tiener flic.
Volledig ongeloofwaardig. Internet chatten met een vertraging van minimaal 4 minuten bijvoorbeeld.
Ik heb het uit hoop en luiheid toch uitgekeken, maar het viel gaandeweg steeds meer tegen en het werd alsmaar voorspelspaarder. Was ik nog maar een tiener! Maar zelfs dan betwijfel ik of ik het beter had gewardeerd.
Behalve de uitermate irritante constante hysterie van Gary Oldman waren de acteerprestaties verder ok.

avatar van Pazmaster
Het begint sterk met een interessant gegeven, ik had goede hoop, maar zodra de kids in beeld komen besef je dat het hier om een simpele, romantische tienerfilm gaat. Vanaf dat moment is het een neerwaartse spiraal met een zoetsappig, braaf en voorspelbaar tienerverhaaltje. De cast doet zijn best en het ziet er allemaal niet eens zo slecht uit maar het kon me allemaal niet bekoren, ook de cheesy popmuziek irriteerde me mateloos. Leuke film voor de jeugd misschien maar ik vond er niet veel aan.

avatar van Alathir
Ik dacht eerst dat het niets voor mij zou zijn maar blijkbaar schuilt er toch een romanticus in mij.
Deze film viel echt veel beter mee dan verwacht, adhv de reviews hier dacht ik deze zelfs over te slaan. Ik ben eigenlijk oprecht blij dat ik dat niet gedaan heb. Visueel prachtig en ik geef toe hier en daar zitten er een paar zwakkere dingen in het script maar verder is het soms zelfs grappig en op andere momenten was ik ontroerd. En dat is mooi, dat is wat ik van een film verwacht.

Ik dacht in het begin, je moet geen Interstellar of The Martian verwachten, zo goed zal ie niet zijn. Het is eens wat anders, maar ik heb me er zeker en vast even hard mee geamuseerd als met die andere twee. Deze film heeft vast een veel lager budget ook en het viel niet echt op. Dit soort films (ruimtefilms in het algemeen) zijn absoluut mijn ding.

Stel jezelf eens de vraag, waarom zou een groot acteur als Gary Oldman hierin mee willen spelen? Dan moet hij het toch een goed script gevonden hebben? Ik vond hem zelfs niet eens de ster hier, dat was Asa Butterfield en Britt Robertson. Ik vond de muziek erg goed (maar ik ben heel tolerant op dit gebied - ik luister bijna alles graag). Ja, deze film had van mij nog langer mogen duren. Nu de waardering. Ik weet ook dat de film wetenschappelijk gezien zijn gebreken kent, maar dat heeft me eigenlijk nergens gestoord. Laat de film gewoon op je afkomen, je hoeft hier niet na te denken! Je moet hier gewoon van genieten 4*

Flauwe, slappe film, die me geen moment kon overtuigen. Is maar goed dat een klasbak als Oldman hier weer erg enthousiast loopt te doen, waardoor het nog wat lijkt, maar voor de rest.....Geen spanning, een love story die nergens geloofwaardig is en dankzij The Martian hebben we al zo veel moois van Mars gezien dat de beelden van de rode planeet in deze film erg karig ogen. Een mislukte, te lang durende sciencefiction poging in mijn optiek, wellicht dat een enkele tiener met nog niet al te veel kijkervaring dit nog wel leuk vind.

avatar van Brabants
Sciencefiction is het overgoten jasje waarbij het natuurlijk puur en alleen draait om de romantiek als je het hebt over The Space between Us. Mensen die hier de sciencefiction gaan vergelijken met wetenschappelijk correct of de link leggen naar films als The Martian die hebben de boodschap kennelijk niet goed begrepen. Het kent dankzij de sciencefiction puur entertainment, maar krijgt ook hart door de romantiek. Ik vond het verhaal mooi en dit is dan ook zeker door het zeer overtuigend acteerwerk. De cast had er kennelijk zin in.

avatar van IH88
“I'm on a road trip with an insane person.”

Fijne film. Verhaaltechnisch is er veel op The Space Between Us aan te merken en het is geen film voor je als je allergisch bent voor onrealistische plotontwikkelingen, toevalligheden en sommige 'corny' dialogen. Maar wat deze film wel heeft is een groot bonkend hart, een meeslepend verhaal, een schitterende cinematografie, humor, lekkere muziek en sterke acteerprestaties.

De chemie tussen de jonge acteurs Butterfield en Robertson is erg goed, en Oldman en Gugino weten alles uit hun beperkte rol te halen. De film heeft een wat lange aanloop, maar zodra Gardner van Mars naar de aarde reist wordt het beter. The Space Between Us lijkt op het eerste gezicht sci-fi, maar het is natuurlijk gewoon een coming of age film over twee tieners die elkaar, zichzelf en de wereld leren ontdekken. En omdat dit zo goed werkt knijp ik een oogje dicht voor alle belachelijke en onrealistische zaken.

avatar van james_cameron
Best leuke romantische SF-film, gericht op een jeugdig publiek. Ondanks de vergezochte plot doet één en ander gelukkig niet al te geforceerd aan. Wie van logica houdt komt bedrogen uit; wie bereid is een aantal zeer ongeloofwaardige plotdetails op de koop toe te nemen (live bellen met Mars!?) is dit een vlot gemaakt en leuk gespeeld filmpje. Verrassend sympathieke rol van Gary Oldman ook. Lang niet alles werkt, maar langzaam maar zeker wint het geheel aan emotionele kracht, vooral naar het einde toe.

Matige film over een jongen die op Mars geboren wordt en naar de aarde wil reizen. Op zich een leuk gegeven, echter laat de uitwerking wat te wensen over. Zo is het fish-out-of-water te standaard uitgewerkt. Ook de romance tussen de twee hoofdpersonages mist chemie. Zeker wel een aantal aardige scenes en echt vervelend wordt het niet, maar 3.0 sterren zou net te veel zijn.

avatar van Decec
Een goede avontuur/drama/romantiek/SF film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Gary Oldman en Asa Butterfield...
Mooi gemaakte SF...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
Heerlijk genoten...

Alleszins redelijke avonturenfilm met een beetje science fiction, een toefje drama en een forse scheut romantiek. De afwisseling van de thema’s maken de film, die op zich niet erg opzienbarend is, toch tot aangenaam tijdverdrijf. Geen film die lang zal blijven hangen.

avatar van K. V.
Op goed geluk deze eens bekeken en heb me er ook prima mee vermaakt. Een toch wel origineel verhaal die wist te boeien van begin tot einde. Een mix van science fiction en romantiek, maar nergens slaat de slinger te ver over. De cast deed het ook prima en verder zag de film er goed uit.
Het is natuurlijk niet super realistisch, maar storend vond ik het niet.
Leuke film.

Ge bedenkt het maar...en meteen een waarschuwing voor toekomstige Mars-toeristen : zorg dat er geen baby op komst is...
Avontuurlijk is de come-back zeker, al had ik wel gehoopt op wat meer grappigheid - maar zeker niet nutteloos, want als Gardner tegen Tulsa zegt dat zij van hem een mens heeft gemaakt, dan geldt dat zeker ook in de omgekeerde richting.
Vlot met meerdere mooie opnames de kus even buiten de stratosfeer, inbegrepen
Ontspannen en geamuseerd gekeken naar deze space romance.

avatar van Flat Eric
Roadtrip met een marsman.

Ondanks dat je struikelt over de diverse onwaarschijnlijkheden en het nogal voor de hand liggend feit dat Oldman de vader is , is het toch een best leuke coming of age film geworden. De hoofdrolspelers overtuigden in hun spel en de onbevangenheid van Gardner op aarde is vertederend. Niet een film die me zal bijblijven verder, maar het voldeed.

avatar van Diederik58
Een leuk concept, aardig verhaal, goed geacteerd, mooie plaatjes. Je moet heenkijken door de vele wetenschappelijke onjuistheden. Ook de na 16 jaar onveranderde Oldman maar even door vingers heen zien.
Een film met tempo. Gelukkig naar. Enige diepgang ontbreekt. Gewoon recht toe recht aan.