Nordkraft (2005)

Denemarken
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ole Christian Madsen
met Thure Lindhardt, Signe Egholm Olsen en Claus Riis Østergaard

De film volgt drie verhaallijnen, waarin verscheidene mensen van de drugs proberen af te kicken. Maar iedereen komt tot de ontdekking dat het niet zo makkelijk is om de omgeving waar ze jarenlang in hebben geleefd, de rug toe te keren. Eén van de verhalen gaat over de relatie van een jong meisje en haar bezitterige vriend. De twee, dominante, verhaallijnen gaan respectievelijk over een junkie die probeert van de drugs af te komen, om zo zijn ex-vriendin terug te krijgen. En de andere over een ex-drugsdealer, die probeert zijn leven weer op de rails te krijgen.

Het boek was in ieder geval goed, zie dat het verfilmd is door de maker van het sublieme 'Mifune's Sidste Sang'!

avatar van Baldur
Geweldige verfilming van het uitstekende en zeer vermakelijke boek, hoewel natuurlijk niet honderd procent overeenkomstig. Nordkraft gaat over de niet al te positieve drugsscene (gefocust op enkele gebruikers en handelaren) in een Deense stad.

Zoals in het plot al staat beschreven bestaat de film uit drie verhaallijnen vanuit drie personages. Maria leeft samen met een of andere drugsdealer die op varkenshuiden loopt te tatoeëren en waarvan de honden ondertussen ook junkie zijn geworden, en is die hele shit beu. Allen is back in town na enkele jaren te hebben gevaren en een scheepsbrand te hebben overleefd en wordt (op een niet al te fijne manier) achtervolgd door zijn drugsverleden terwijl hij zijn leven weer op gang probeert te krijgen. Steso is naast een liefhebber van literatuur ook een die-hard drugsgebruiker en leeft er echt voor. Allemaal proberen ze een betere toekomst te krijgen.

Nordkraft is echt heel gaaf gemonteerd, met erg cool gebruik van muziek (goede soundtrack ook), vol leuke effecten en vet filmwerk, en bevat redelijk wat spacey scenes en dialogen. De sfeer kan soms wat deprimerend zijn maar ook erg geestig, het einde is erg sterk en ook in deze film zullen weer wat aangrijpende gebeurtenissen plaatsvinden... De film zwakt in ieder geval nergens af en is een erg fijne verrassing.

avatar van Leo1954
Film duurde veel te lang, zat vol met pseudo artistieke trucjes en wist me aan geen kant raken.