College Swing (1938)

Alternatieve titel: Swing, Teacher, Swing

Komedie / Muziek

geregisseerd door Raoul Walsh
met Gracie Allen, George Burns en Bob Hope

In 1738 wordt een overeenkomst tussen de familie Alden en de respectabele Colonial Universiteit ondertekend. Hierin staat dat als binnen 200 jaar een vrouwelijk lid van de familie slaagt voor haar examen, het eigendom van de universiteit aan haar wordt overgedragen. In 1938 wil Gracie Alden (Gracie Allen), als laatste meisje van de Aldens familie, een poging doen om het examen te halen. Zij vraagt daarvoor de hulp van de gladde privéleraar Bud Brady (Bob Hope). Tevens probeert zij de no-nonsense professor Hubert Dash (Edward Everett Horton) voor zich te winnen. Professor Dash is echter geenszins van plan om zijn dierbare universiteit over te geven aan een leeghoofd als Gracie.

avatar van mrklm
Een flinterdun verhaaltje over een niet al te snuggere jonge vrouw [Gracie Allen] die een universiteit mag overnemen als ze weet te slagen voor haar examen. Daarbij krijgt ze hulp van een opportunistische leraar [Bob Hope] die, tegen een bescheiden vergoeding natuurlijk. geen enkel middel schuwt om dit voor elkaar te krijgen. Edward Everett Horton is een professor die haar gaat examineren en George Burns, Helen Kaye en Betty Grable zijn er louter om de boel een beetje op te leuken. Het 'verhaal' stelt nauwelijks iets voor en is slechts een kapstok voor een aantal (ongebruikelijke) sketches en een hoop muzikale intermezzo's. Dat zou niet zo'n probleem geweest zijn als de kwaliteit van het materiaal wat beter was geweest. Gracie Allen is gelukkig bij vlagen grappig als de domoor die steeds haar eigen glazen ingooit en Martha Kaye steelt de film met haar energieke, komische vertolking. Hope en Horton vallen hier wat tegen en Burns en Grable hebben nauwelijks iets te doen. Een curieuze film, maar een film met zo'n sterke cast zou ik toch niet zomaar links laten liggen. Zo vervelend is dit nou ook weer niet...