A Christmas Carol (2004)

Verenigde Staten / Hongarije
Fantasy / Muziek

geregisseerd door Arthur Allan Seidelman
met Kelsey Grammer, Jason Alexander en Jennifer Love Hewitt

Scrooge is een oude vrek die sinds de dood van zijn partner Marley nooit meer vrolijk is geweest. Hij haat dan ook Kerst en alles wat er mee te maken heeft. Op een avond komt Marleys geest hem vertellen dat hij bezoek zal krijgen van drie geesten die hem zijn eigen leven, verleden en toekomst zullen laten zien.

heel mooie familie film
ik voel me nu al in de kerstperiode
een echte kerstfilm

Jammer van het zingen ik haat musicals.

avatar van kaholiic
mijn vader is een groot fan van de christmas carol reeks

avatar van Norma
Wat een vreselijke verfilming van het klassieke verhaal! Ik vind deze film op alle fronten slecht scoren: Kelsey Grammer is geen overtuigende Scrooge (al heeft 'ie dan nog wel wat meer de looks dan een Patrick Stewart in de 1999 versie), de geesten lijken helemaal nergens naar, wat ook voor de meeste gezongen dialogen op gaat; de totale uitvoering van sommige nummers past naar mijn idee helemaal niet in de stijl van de film en de decors zien er goedkoop en zeer sfeerloos uit. Nee, dan de Scrooge uit 1970! Kijk die liever als je eens een zeer sfeervolle en muzikale versie van A Christmas Carol wilt zien, dan kan je dit prul links laten liggen.

avatar van tommykonijn
Ik heb al een paar films gezien met het thema Christmas Carol of in ieder geval waar het personage Ebenezer Scrooge weer in opduikt. Standaard verhaal, met Kelsey Grammer die ik niet altijd volledig uit de verf vond komen en ook de muziek deed de film toch niet zo heel veel goed. De film keek wel opzicht lekker weg, en echt heel vervelend was het niet om naar te kijken maar er zaten duidelijk een paar flinke missers in.

avatar van Moviestar1979
Het beroemde Kerstverhaal in een musical-versie. Ik moet bekennen dat dit genre me niet echt weet te boeien. Echter heeft deze film wel een paar ontroerende momenten. Deze versie is gebaseerd op een stuk die in New York werd opgevoerd. Het verhaal heeft een paar aanpassingen. Zo gaat de vader van Scrooge naar de gevangenis. Charles Dickens heeft deze gebeurtenis persoonlijk ervaren.

3,0 *

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Het musical gedeelte is hier en daar misschien een beetje te veel maar tegelijkertijd is deze film wel een hele originele kijk op het verhaal.
De sfeer in het dorp alleen al is om van te smullen en Kelsey Grammer deed het helemaal zo verkeerd nog niet als Scrooge!
De Spirit of Christmas Past vond ik wat langdradig maar de 2 die daarna kwamen vond ik erg leuk en origineel uitgewerkt.
Volgens mij de enige film waarin The Spirit of Christmas Present een donker persoon is, leuk gevonden en de acteur die deze rol neerzet doet dat duidelijk met plezier.

Heb al veel versies gezien van dit verhaal en voor mij blijft Scrooge uit 1970 nog steeds de aller beste, maar deze mag ook zeker gezien worden!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Bij herziening toch een half puntje eraf, blijft een vermakelijke verfilming maar soms ligt het musical gedeelte er iets te dik bovenop.

avatar van arno74
Goedbedoelde musical die echter niet kan voorkomen dat je constant het gevoel hebt dat je naar een theatermusical zit te kijken. Het gebruik van decors en make-up is heel zichtbaar, en de nadruk ligt toch vooral op het spektakel van de musicale nummers waardoor het soms meer op een show dan op een film lijkt. Wellicht nog aardig als introductie van het A Christmas Carol-verhaal om daarna de vele betere verfilmingen te bekijken die er bestaan, zoals die uit 1951, 1970, 1984 en 1999. 2,5*