Extra Ordinary (2019)

Alternatieve titel: Extra Ordinary.

Ierland / België

geregisseerd door Mike Ahern en Enda Loughman
met Maeve Higgins, Barry Ward en Will Forte

Rose, een liefdevolle rij-instructrice in een kleine stad, is begaafd met bovennatuurlijke vaardigheden, hetgeen betekent dat ze kan praten met de spirituele wereld. Ze heeft een haat-liefdeverhouding met deze capaciteiten, na te hebben gezien wat ze met haar vader Vincent hebben gedaan. Ze probeert de constante, kleine, spirituele verzoeken van de lokale bevolking te negeren. Maar wanneer haar hulp wordt gevraagd door Sarah, raakt ze in de verleiding.

avatar van Collins
In deze film waarin een stel innemende losers van middelbare leeftijd op spokenjacht gaat, draait het vooral om de grappige situaties. Op imdb draagt de film tevens het label horror, maar dat is erg overdreven. Ondanks ontmoetingen met kwade geesten is de film nooit griezelig. De middelen die normaal gesproken voor de opwekking van horror worden gebruikt, worden niet effectief genoeg ingezet. Geen stemmig camerawerk, geen onheilspellende setting, geen creepy muziek, geen indrukwekkende speciale effecten.
De film kenmerkt zich vooral door de luchtige en grappige insteek met in het centrum van de verzameling losers de geestdriftige Maeve Higgins, een vrouwelijke komediant uit Ierland die mij volkomen onbekend was. Altijd tricky zo’n onbekende factor, want aan de combinatie vrouw-humor in film kleeft maar zelden een prettige herinnering. Slechts mijn mening, natuurlijk.
In deze film gaat het humoristisch gesproken heel redelijk. Maeve Higgins vertolkt een amusant en sympathiek personage en is overduidelijk het personage waar de film om draait. De andere personages hebben hun momentjes, maar zijn humoristisch aan haar ondergeschikt. En (eerlijk is eerlijk) Maeve houdt zich op het grappige vlak over het algemeen goed staande.
De humor is vooral van de tragikomische soort. Hou ik van. Maeve’s personage is na een traumatische ervaring een vereenzaamde ziel geworden. Onvoorziene gebeurtenissen dwingen haar om weer actiever in het leven te gaan staan. Een soort Coming of Age verhaal met een oudere vrouw als lijdend voorwerp, ontspint zich. Haar handelingen en teksten zijn doorspekt met trauma gerelateerde humor. Dat doet zij met een onbeholpen uitstraling en met prima mimische vaardigheden. Erg leuk.
De situaties die zich voordoen zijn meestal geslaagd humoristisch en zijn afwisselend visueel en dialogisch. Sommige scènes zijn ronduit flauw en vervelend. Die momenten halen de film meteen uit zijn prettige komische cadans. Gelukkig trekt de film steeds net op tijd bij met iets dat wel grappig is, zodat het effect van de antihumor nooit een hele desastreuze uitwerking heeft.
Na afloop blijven vooral de woorden grappig en feelgood in de herinnering.

avatar van schumacher
Mijn soort film en humor niet.

avatar van knusse stoel
En wel onze humor en film dus. Het gegeven had misschien iets beter uitgewerkt kunnen worden, nu en dan is de clou net iets te flauw. Maar in zijn geheel was het een leuke film om een ruim anderhalf uur van jouw tijd aan te besteden. Met humor is het gewoon zo dat de één het leuk vindt en de ander er nog niet eens een glimlach aan besteedt. Jammer dat de laatste tijd er weinig op dit gebied aan films uitkomt en daarom waren we met "Extra Ordinary" verrast. Maeve Higgins speelt zoals zo vaak een beetje onderkoeld en degene die alles (lijkt het wel) voor de eerste keer meemaakt.
(zal je toevallig bijna aan het einde van de film op de vloer zien)
Zoals gezegt, een aardige film met een aardige waardering van een 7!

avatar van apolicum
Het enige leuke was Stephen Fry verkleed als vrouw.

avatar van DarlingDionne
Het enige leuke was Stephen Fry verkleed als vrouw.

Hebben wij wel dezelfde film bekeken?
Dat heb ik dan echt gemist.

Oh wacht... nu snap ik 'm pas. Bit harsh....

avatar van DarlingDionne
Dit was een knotsgekke, gedurfde en originele film. Ierse humor ligt mij wel. Vind de serie Derry Girls ook al zo leuk.

Beetje goofy, plat, no nonsense type humor. Ik vind het aandoenlijk.

Wij hebben ons er echt prima mee vermaakt. Gelukkig krijgt deze flick wel een hoge waardering op Rotten Tomatoes, want deze rating vind ik niet helemaal rechtvaardig hoor.

avatar van shugenja
Geinig filmpje. Er zit een origineel idee in namelijk geesten zijn overal en ze lopen ons constant te plagen. Verder kunnen geesten van alles en ze zitten graag in kaas. Die absurditeit moet je maar net grappig vinden, persoonlijk vind ik het wel lollig en het neemt op een bepaalde manier ook de geestenwereld op de hak. Will Forte daar kan ik ook altijd wel om lachen, hij speelt weer eens een zeikerig ventje die zich inlaat met duistere krachten.

Helaas is de uitwerking heel erg standaard. Dat is zonde want als ze de originele ideeën nou wat meer consequent hadden uitgewerkt dan was dit een klassieker geworden. In plaats daarvan krijgen we een mega standaard verhaaltje dat was is opgeleukt door een paar originele vondsten die worden uitgemolken tot de grap er wel vanaf is. Ik weet of dit nou gemakzucht is of dat de makers het toch niet aandurfden om echt van gebaande paden af te wijken? Wat je dus nu hebt is een film die "te raar" is voor mainstream publiek en te "normaal" voor een cult status. Kortom, het is een leuke film maar komt niet ver boven de middelmaat uit. 3 sterren.

avatar van james_cameron
Sympathieke maar overwegend flauwe komedie over een onhandige rij-instructrice annex spokenjager (Maeve Higgins). Zij krijgt te maken met een uitgerangeerde muzikant (Will Forte) die een comeback denkt te kunnen maken door met de duivel in zee te gaan. Hier en daar wat grappige momenten, vooral door de lekker ongemakkelijke hoofdrol van Higgins, maar de leuke dialogen en aangename sfeer kunnen niet verhullen dat het allemaal nogal dunnetjes is. En ruim voor het einde wordt de opgebouwde goodwill verspeeld.