The Sheriff of Fractured Jaw (1958)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Western

geregisseerd door Raoul Walsh
met Kenneth More, Jayne Mansfield en Henry Hull

Wapensmid Jonathan Tibbs is een nette, Britse gentleman die door het Amerikaanse wilde westen reist. Hij stopt een Indiaanse aanval op de postkoets waarin hij zit en wordt in het dichtstbijzijnde dorp tot sheriff gebombardeerd. Hij raakt bevriend met de harde saloongirl Kate, die de goedgemanierde Tibbs weinig kans tot slagen geeft. Tibbs wordt echter niet alleen bloedbroeder van een eertijds vijandelijke Sioux-stam, maar weet tevens het gezag en de orde in Fractured Jaw te herstellen.

avatar van Dutchfan
Hele flauwe western.Zelfs Jayne Mansfield kan de boel niet redden.

avatar van Dogie_Hogan
Dutchfan schreef:
Hele flauwe western. Zelfs Jayne Mansfield kan de boel niet redden.
Maar wat een filmtitel...

Dit was anders best een leuke film met een grappige Kenneth More. Ik heb de Jayne Mansfield Collection thuis staan. Behalve "The Sheriff of Fractured Jaw" zit in deze DVD-box ook nog "The Girl Can't Help It" en "Will Success Spoil Rock Hunter?". Die laatste film moet ik nog zien.

De dvd van deze film heb ik gekocht omwille van de aanwezigheid van Jayne Mansfield (what's in a name) een legendarische actrice die nog ontbrak in mijn collectie. Wat ik op mijn bord kreeg: een pretentieloze westerncomedy die me verschillende malen hardop aan het lachen heeft gebracht. Sommigen hier vinden het flauw maar ik vond de Britse tongue-in-cheeck erg leuk. In combinatie met de eindeloze benen van Mansfield, die trouwens ook een leuke acteerprestatie neerzet, staat dit garant voor een lekker ontspannende film. Uiteraard mag je deze film niet bekijken als een 'klassieke' western, het blijft in eerste plaats een comedy, weliswaar in een westernsetting.