Reach for the Sky (1956)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Lewis Gilbert
met Kenneth More, Muriel Pavlow en Lyndon Brook

Douglas Bader (Kenneth More) is een vlotte piloot die na een vliegongeluk zijn beide benen verliest. Hij vecht zich weer terug in de cockpit, wordt door de nazi's boven Frankrijk neergeschoten, wordt krijgsgevangene, maar weet toch weer in Engeland terug te komen, net op tijd om een luchtvloot van drieduizend machines te leiden.

kilroy
Waarheidsgetrouwe zwart-witter over het leven van de legendarische Spitfire piloot zonder benen die meevocht in de Battle of Britain, Douglas Bader

avatar van hkoster
in het begin dacht ik wat is hier nu wat aan. gaandeweg werd de film steeds leuker.

Een breed uitgesmeerde hommage aan Douglas Bader. Een onwaarschijnlijk, maar waar gebeurd verhaal over deze gevechtspiloot, een voorbeeld van doorzettingsvermogen en moed.
Behoorlijke film, wat tijdsgebonden natuurlijk maar toch interessant dit allemaal te vernemen. Boeiend, maar sommige episodes wat langdradig.
Film geeft in zijn voorwoord toe wat personages te hebben aangepast en dat niet alles correct chronologisch voorkomt, maar dat is in veel biopics het geval.
Kenneth More was beslist best gecast voor deze rol.