Reindeer Games (2000)

Misdaad / Thriller
104 minuten / 124 minuten (director's cut)

geregisseerd door John Frankenheimer
met Ben Affleck, Gary Sinise en Charlize Theron

Rudy zit samen met Nick in één cel in de gevangenis. Nick krijgt en schrijft brieven van en naar Ashley, het meisje van zijn dromen, dat hij heeft leren kennen via de briefwisselingen. Wanneer Nick overlijdt en Rudy vrijkomt doet hij zich voor als Nick tegen Ashley. Zij weet van niks en ze beleven een gelukkige tijd. Maar Gabriel, de gekke broer van Ashley, staat hun geluk in de weg. Gabriel en zijn bende van ruige criminelen verdenken Rudy ervan inside informatie te hebben van een casino waar hij ooit heeft gewerkt. Terwijl Rudy een nieuw leven probeert te leiden, raakt hij verstrikt in een web van verleidingen en verrassingen die hem de kop zouden kunnen kosten, tenzij hij ze vakkundig kan ontlopen.

"Gedateerd " clichefilmpje..
Aardig als er niets anders is om te kijken.
Echt zo'n film waarvan je zegt: ok, zo deden ze dat 13 jaar geleden, terwijl er meesterwerken/klassiekers zijn gemaakt van wel 30 jaar geleden die waarschijnlijk nooit het predicaat "gedateerd" krijgen. (The ten commandments, Ben Hur etc.).
Zou "gedateerd" misschien betekenen: niet echt goed?
Of is een film die we nu "en masse" omarmen over 10 jaar ook als "gedateerd" kan worden neergezet?
Lastig!
M.a.w.: kunnen we nu al zien of een film "een klassieker" wordt of dat hij "als gedateerd" zal worden beschouwd?
Wie het weet mag het zeggen!

avatar van Flipman
Tijdloosheid is eerder het concept waarop jij doelt. Ik kan hierover betreffende deze film niet oordelen, ik heb 'm gisteravond niet gezien en wilde weten of ik daar spijt van zou moeten hebben -gezien de gemiddelde score valt dat wel mee, denk ik.

Hoe dan ook, tijdloosheid heb je er in meerdere vormen:

1: Tijdloos als in: 'Jaaa, typisch een product van die en die tijd maar nog steeds retegoed en/of relevant op de dag van vandaag!'

2: Tijdloos als in: 'Goh, alweer tien/twintig/dertig jaar oud maar klinkt/oogt/voelt/ruikt/smaakt alsof 't gisteren gemaakt is.'

Wildcard: 'Haha, typisch jaren [vul decennium in] en daarom zo leuk!'

Aan beide criteria voldoet deze film volgens jou dus niet.

Jouw concluderende vraag is erg lastig te beantwoorden. 't Is moeilijk te bepalen of een film al dan niet de Tand des Tijds zal doorstaan. Reindeer Games is blijkbaar een typisch product van eind vorige/begin deze eeuw qua plot, karakters, dialogen en actie. Hetgeen waarvoor bij uitkomst al een extreem hoge waardering gegenereerd wordt, zal waarschijnlijk de toets doorstaan. En sommige films worden bij release al afgeschreven, terwijl die jaren later alsnog omarmd wordt.

Is dit een antwoord op je vraag ?

Overigens; de hoofdrolspeler in deze film wordt Batman! Hij heeft de kop er in elk geval al voor !

avatar van missl
Aflleck leert in de gevangenis een man kennen die heel erg verliefd is op een meisje, wanneer die man komt te overlijden dan doet onze Ben zich voor als deze man. Met alle gevolgen van dien. Het meisje heeft een boze broer en hij wordt gedwongen om allerlei criminele handelingen te verrichten. Nou ja, het is vermakelijk maar niet bijzonder.

avatar van dalma
veel te lage score voor deze film ! Hij is leuk om te zien en verveelt geen moment.

avatar van Gang_Star
Heee santaclause, welcome to the tomahawk.

Hiermee zet Dennis Farina zijn kleine (enigszins ondankbare) korte bijrol kracht bij. Gevolgd door de fijne shootout . De cast doet het verder vrij aardig, ook Ben Affleck doet zijn werk redelijk. Goede actiescene's, redelijk spannend en kijkt eenvoudig weg. Een prima wegkijker.

avatar van Edie
Ik verbaas mij ook nogal om de score voor deze film, zeer waarschijnlijk hebben de meeste mensen de ingekorte versie gezien. Ik heb eerst de director's cut gezien, daarna de, door de producenten/studio, verprutste versie. Bij deze film dus zeker de lange versie bekijken!

Spannende film met een leuke cast, af en toe kleine grappige momenten en heel soms redelijk bruut, dikke 3.5*

avatar van mcdaktari
Edie schreef:

Inderdaad ja, ik vind ook wel dat deze film meer verdiend. Maar hier op MM en ook op IMDb denken ze er toch anders over.

Toch grappig dat ik een film puur en alleen heb opgenomen van tv vanwege een opmerking van Tony Stark richting Loki in The Avengers. Goed, zoals verwacht had de verwijzing niets te maken met de film, maar dat neemt niet weg dat ik best genoten heb. Sinise is een fantastische badguy, Affleck irriteert me eigenlijk niet en Theron doet het helemaal goed in haar verradelijkerol. De gebeurtenissen hangen van knulligheden aan elkaar en het is allemaal zo onrealistisch, maar het plezier is er niet minder om. Jammer van het mierzoete einde, gelukkig maakt de bijrol van Dennis Farina een hoop goed. Simpel vermaak, niets meer of minder, maar wel leuk voor een keer.

avatar van dvdcrusher
Leuke actiefilm met Ben Affleck die van het vriendinnetje snoept van zijn overleden celgenoot en daardoor ongewild in contact komt met Gabriel (Sinise) de gestoorde broer van Ashley. Vooral de dartscene blijft mij bij. Let ook op het bijrolletje van Trejo. Vooral Sinise speelt erg sterk. 4 sterren, deze film garandeert vast en zeker een leuke filmavond

avatar van IH88
“Hey, Santa Claus! Welcome to the Tomahawk!”

Dertien in een dozijn actie/thriller die door de acteurs en veel nostalgische waarde wel zijn charme heeft en behoudt. Het script is degelijk maar alles heb je al eens eerder gezien en beter. Zelfs de twists zie je al van een kilometer ver aankomen.

Maar het verhaal heeft veel plottwists waardoor Reindeer Games niet snel verveeld. En de acteurs met Sinise voorop doen het goed. Ook Affleck en Theron zijn zeker niet slecht. De plotontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en de film heeft veel vaart. En Reindeer Games is ook nog eens een atypische kerstfilm. Altijd een bonus.