Little Annie Rooney (1925)

Drama / Romantiek

geregisseerd door William Beaudine
met Mary Pickford, William Haines en Walter James

Annabelle 'Little Annie' Rooney (Mary Pickford) leeft in een krottenwijk waar vechten en schieten de orde van de dag is. Als haar vader, politieofficier Timothy Rooney (Walter James), wordt neergeschoten, krijgt Joe Kelly (William Haines), op wie Annie heimelijk verliefd is, de schuld. Annies broer Tim gelooft deze beschuldiging en wreekt zijn vader door Kelly neer te schieten. Zo gauw Annie dit hoort, spoedt zij zich naar het ziekenhuis om een levensreddende bloedtransfusie te geven, maar het is zelfs de vraag of dat zal helpen.

avatar van matthijs_013
Redelijk filmpje. Niet meer, niet minder.

avatar van alexspyforever
De plotomschrijving verraadt eigenlijk alles wat er in de film gebeurt, dus van spoilers kan er hier al geen sprake zijn in dit bericht. Ik dacht aanvankelijk dat deze film in de jaren 10 was gemaakt, maar gezien de langere speelduur zou dat een beetje vreemd zijn. Pickford speelt hier nog steeds een kinder- of laten we zeggen een tienerrol ondanks dat ze nu toch al een dertiger moet zijn. Dat geeft niet want in Sparrows was ze zelfs nog ouder en kon ze nog steeds een rol spelen van meer dan 10 jaar jonger. De film is erg levendig vooral in het eerste kwartier met 2 rivaliserende jeugdbendes (zeg maar kinderbendes) die om onduidelijke redenen een vete hebben. Het deed me denken aan de lange intro van West Side Story en misschien dat die film hier wel zijn inspiratie heeft gehaald. Ook hier weer zoals vaker de nodige comedy, maar ook vooral tragedie. Verhaal is simpel, sommige dialogen halen het tempo er wat uit net zoals het theatertje dat samen met het lang uitrekken van het gevecht op het begin vooral diende om het anderhalf uur vol te krijgen. Aardig maar toch ietsje te langdradig.