Disturbing Behavior (1998)

Australië / Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door David Nutter
met James Marsden, Katie Holmes en Nick Stahl

Een jongen verhuist naar een nieuwe plaats en wordt daar lastig gevallen door een stel populaire kids. Hij besluit zich aan te sluiten bij een groep minder populaire mensen. Eén van hen zit vol samenzweringstheoriën, een ander is een albino en met de derde krijgt hij een relatie. Samen ontdekken ze dat de populaire kids eigenlijk gehersenspoelde zombies zijn.

Matige film waarin een jongen op een nieuwe school terecht komt en merkt dat er iets niet klopt bij een groep leerlingen. Een mager verhaaltje dat verre van origineel te noemen is. Spannend of eng wordt het nergens. Nog wel enigszins vermakelijk omdat het niet te lang duurt en vanwege de cast (en dan heb ik het niet over het actweerwerk).

avatar van misterdhdh
Zeer matig filmpje dat mij niet echt kon overtuigen. Verhaal op zich stelt niet zo veel voor, uitwerking is nog redelijk goed maar de film kon mij nooit echt boeien. Op zich is hou ik meestal wel van dit soort films, heerlijk tienersfeertje, leuke muziek, maar deze vond ik minder. Eigenlijk slaagt het verhaal nergens op, je moet bang zijn van de blauwe groep. . Het grootste probleem is dat de film nooit eng of een spannend momentje heeft. Ook zitten er geen schrikmomentjes in, en dat wil ik toch zien in dit soort films. De cast is nog redelijk goed, het acteerwerk was redelijk maar ook niet overtuigend. Het beste aan deze film is inderdaad nog Katie Holmes die er echt heel goed uitziet in deze film. Einde vond ik gewoon slecht met die grote geluidboxen dieiedereen vernietigd. . AL bij al niet echt genoten van dit filmpje, dat gelukkig niet te land duurde. Te weinig sfeer en spanning om goed te zijn. Filmpje die niet echt een scene heeft die er bovenuit spring. Disturbing Behavior is zeker niet de slechtste film ooit en valt al bij al nog mee maar een aanrader vind ik het niet. Het is allemaal te braaf.
2/5

avatar van JoeCabot
X-files in een MTV-jasje

Ben hier zonder enige verwachtingen aan begonnen en het viel uiteindelijk best mee. Makkelijk verteerbaar B-filmpje, vlot scenario, aardige cast. Het gebrek aan smoelwerk wordt min of meer gemaskeerd door een leuk 90s-sfeertje.

Naar het einde toe glijdt het allemaal nog even weg richting C-film, al had ook de potsierlijke climax nog wel zijn charme. Nutter - de regisseur heeft zijn naam niet gestolen - breit er gelukkig na 84 minuten een eind aan.

Kort en krachtig (en morgen ben ik deze al weer vergeten). 2.5*

avatar van IH88
“This town sucks for heroes.”

Echt zo’n jaren 90 tienerfilmpje. Disturbing Behavior wil origineel zijn, maar vervalt al snel in clichés. Ik begrijp dat het de punt van de film is om alles uit te vergroten, maar interessant wordt het niet. En spannend ook niet. Katie Holmes is leuk om naar te kijken maar hier totaal miscast. Gelukkig slaan die perfecte tieners soms helemaal door wat nog wat aardige scènes oplevert.

avatar van Gang_Star
Matig, de film leunt teveel op een standaard concept en weet met het tegenvallende plot op geen enkel moment te verrassen. Weinig horror, thriller des te meer. Spanning is ver te zoeken en de gehele cast weet nergens uit te blinken. Het voelde iets teveel aan als een tienerfilm en stelt flink teleur.

avatar van Metalfist
Hey, teacher, leave them kids alone

Misschien is het omdat ik de schoolbanken zelf nog niet zo lang ben ontgroeid, misschien is het omdat er in mij het guilty pleasure schuilt dat ik graag studenten achtervolgd zie worden door een killer, maar dit soort horror highschool films doen het altijd wel goed ten huize Metalfist. Het jaar 1998 was dan ook een goed jaar voor dit soort films aangezien - in navolging van Scream die in 1996 het genre een nieuwe boost gaf - we getrakteerd werden op twee gelijkaardige films: The Faculty en Disturbing Behaviour.

Van die twee titels is The Faculty de meest bekende geworden (voor een groot stuk dankzij meer naamsbekendheid met onder andere Robert Rodriguez en Elijah Wood) maar eerlijk gezegd, ik heb meer met Disturbing Behaviour. Geen tijd verliezen met een uitgesponnen speelduur (al blijkt er naar het schijnt nog wel een director's cut te bestaan van een kleine 2 uur maar regisseur David Nutter heeft die nooit mogen uitbrengen) en gewoon een vermakelijk plotje rond een stel studenten die in de gaten krijgen dat hun medestudenten wel erg vreemd uit de hoek komen. De gebruikelijke clichés worden niet uit de weg gegaan en toegegeven, de film leunt wel erg hard aan bij onder andere The Stepford Wives, maar het blijft boeiend. Meer zelfs, de scène in het gekkenhuis vond ik oprecht griezelig.

Fijne cast ook met onder andere James Marsden op kop. Ben absoluut geen fan van de man, al baseer ik dat vooral op zijn waardeloze invulling in de X-Men franchise, maar dit doet hij goed. Beetje getroebleerd voor zich uit staren, ondertussen een pak slaag krijgen wanneer hij het voor de zwakkeren opneemt en natuurlijk een romance beginnen met het meisje. Die rol wordt ingevuld door Katie Holmes in één van haar eerste filmrolletjes en je begrijpt perfect wat Tom Cruise ooit in haar heeft gezien wanneer je haar hier als alternatieve chick ziet rondlopen. Best nog een leuke chemie met Marsden, maar vooral ook met Nick Stahl (Yellow Bastard uit Sin City!) en dan lopen er nog vermakelijke bijrolletjes rond zoals Chad Donella die de rol van de lichtschuwe U.V. speelt.

Ik ben wel benieuwd naar die director's cut eigenlijk, je gaat er weliswaar vanuit dat dat een betere film zal opleveren maar ik vraag me af of een langere speelduur wel zo'n goed idee is. Het einde zou zijn aangepakt (geen Gavin die het overleefd heeft en nog steeds onder de invloed is) en dat lijkt me dan wel weer een goede zet. In ieder geval: ondergewaardeerde film die best wel wat meer aandacht mag krijgen.