• 145.960 films
  • 7.520 series
  • 22.942 seizoenen
  • 506.909 acteurs
  • 317.515 gebruikers
  • 8.345.948 stemmen
Avatar
 
banner banner

Rosencrantz & Guildenstern Are Dead (1990)

Komedie / Drama | 117 minuten
2,85 63 stemmen

Genre: Komedie / Drama

Speelduur: 117 minuten

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Tom Stoppard

Met onder meer: Gary Oldman, Tim Roth en Richard Dreyfuss

IMDb beoordeling: 7,4 (21.712)

Oorspronkelijke taal: Engels

Releasedatum: 29 november 1991

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Rosencrantz & Guildenstern Are Dead

"A man talking sense to himself is no madder than a man talking nonsense not to himself."

Rosencrantz en Guildenstern werken aan het hof van Denemarken en zijn bevriend met prins Hamlet. Ze hebben een eigen filosofie, die zeer verbaal is. Op een dag worden ze bij de koning geroepen, omdat hij van mening is dat zijn neef Hamlet gek is geworden. Ze willen de koning hier graag mee helpen, maar moeten dat met de dood bekopen.

imageimageimageimageimage

Externe links

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van as

as

  • 3524 berichten
  • 5614 stemmen

Heerlijk filmpje over twee losers die totaal geen weet hebben van hun onbelangrijke bestaan in een toneelstuk van Shakespeare, genaamd Hamlet. Oldman en Roth in topvorm. Dreyfuss valt een beetje uit de toon, maar verveeld totaal niet.

(Voor 1.49 bij de Blokker.)


avatar van Mug

Mug

  • 13949 berichten
  • 5959 stemmen

Hilariteit alom. Een must voor Hamlet-fans. Een must voor theater-liefhebbers. Een must voor natuurkunde-nerds. Een must voor huis-/tuin-/keuken-/cafe-filosofen. (niet voor iedereen dus, zoals aan het schandalige gemiddelde op te maken valt)

The sight is dismal;

And our affairs from England come too late:

The ears are senseless that should give us hearing,

To tell him his commandment is fulfill'd,

That Rosencrantz and Guildenstern are dead.

Where should we have our thanks?


avatar van feanaro surion

feanaro surion

  • 5765 berichten
  • 1645 stemmen

Geweldige titel


avatar van Flipman

Flipman

  • 5686 berichten
  • 1023 stemmen

Ik moet gauw "Hamlet" eens gaan lezen, om erachter te komen hoe ik deze film nou moet zien. De momenten waarop je die twee volgt zijn de momenten waarin zij in het stuk niet 'op het toneel' staan?

Een beetje langdradig verder, de toneelstukken die door The Player (Dreyfuss) en zijn groep werden opgevoerd waren ook een lust voor het oog!

En dat gebabbel van Rosencrantz & Guildenstern, die filosofiën, soms zijn ze ondoordacht, dan weer erg goed, en aanzettend tot nadenken.

De langdradigheid weerhoudt me ervan de film een hogere score te geven, ik geef een vier.


avatar van korykory

korykory

  • 136 berichten
  • 111 stemmen

Spitsvondige dialogen, goed gespeeld, en het helpt natuurlijk als je Hamlet een beetje kent. Een van de grappigste dingen vond ik het vliegtuigje dat een van de twee vouwde (Rosencrantz? Guildenstern? Ze wisten zelf niet eens wie wie was.) En dat in de tijd van Hamlet!

De twee hoofdpersonages maken zich regelmatig schuldig aan wat ze in Amerika een 'epiphanot' noemen. Op urbandictionary.com wordt dat als volgt omschreven: 'An idea that at first seems like an amazing insight (at least to the conceiver) but later turns out to be pointless, mundane, stupid, or incorrect, and often is the root cause of bad decisions.'

Erg tongue-in-cheek allemaal, maar inhoudelijk niet zo diepgaand, dus daarom kom ik toch niet verder dan 3.5.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18898 berichten
  • 13002 stemmen

De eerste twintig minuten ging ik er echt voor zitten, Oldman en Roth waren prima op hun plek, maar daarna verzandde het teveel in theater en een beetje ons-kent-ons humor. Ik begon me meer en meer af te vragen waar, en waarom, ik hier en nu naar zat te kijken. Ook een vervreemdende ervaring, maar niet een van de juiste soort. En met Richard Dreyfuss in een film zal ik wel altijd onoverkomelijke problemen blijven houden.


avatar van go_gol

go_gol

  • 18 berichten
  • 602 stemmen

Geweldige film met een glansrol voor Oldman. Natuurlijk kan deze film niet misgaan als hij wordt geregisseerd door de schrijver van het boek/toneelstuk zelf (en wat voor een schrijver ). Zo onwerkelijk als wat, de overgang van achtergrond per scene is prachtig gedaan (het arriveren in Elsinore gebeurt bijvoorbeeld in één shot) met die immer rondvliegende bladen - wat die betekenen? Leuke humor:
ROS A[..] curious scientific phenomenon is the fact that the fingernails grow after death [..]
The toenails, on the other hand, never grow at all.
GUI toe nails on the other FOOT never grow at all.
.

Op een paar details na - enkele grapjes, vooral de visuele (het vliegtuigje van Rosencrantz, bijvoorbeeld), een een exacte verfilming van het originele toneelstuk-script. Zie ook http://www.boekmeter.nl/book/10477.

4,5*


avatar van pieteroyama

pieteroyama

  • 33 berichten
  • 179 stemmen

Ik heb werkelijk nog nooit zo'n slechte film gezien. De hoofdrolspelers doen het overigens erg goed. Maar deze film gaat nergens over. Ik vindt het helemaal niks.


avatar van Daenelia

Daenelia

  • 210 berichten
  • 178 stemmen

Ik had het toneelstuk gelezen (niet gezien helaas) en Stoppard is wel een briljant schrijver vond ik. Hoe blij was ik dat hier een film van gemaakt was? Ik, de Shakespeare groupie? Heel blij.

Er zitten veel lagen in. Eigenlijk gaat het over twee personages uit een toneelstuk, die, als ze niet in het toneelstuk zijn, dus ergens anders zijn. Hou in gedachten dat dit personages zijn, en dat ze denken dat ze echte mensen zijn. Daar wordt mee gespeeld. Stoppard geeft hen een bestemming naast hun doel in het toneelstuk.

Gelukkig is het ook een grappig verhaal, ook als je Hamlet niet kent. Maar... als je toch Hamlet wil zien (en toneel moet bekeken worden) dan zijn er verschillende versies van Hamlet verfilmd. Gek genoeg vond ik die met Mel Gibson best goed te doen. Maak er een Shakespeare avond van.


avatar van Boenga

Boenga

  • 2083 berichten
  • 1262 stemmen

Ik ken Hamlet niet, en hou niet van dit soort/genre toneel. En dat is dan allicht voor een groot deel de verklaring waarom ik dit echt helemaal, maar dan ook echt helemaal niks vond.

Vraag me niet om te vertellen wat ik gezien heb, ik weet het gewoon niet. Geen flauw benul wat er gezegd werd, het lukte me totaal niet om in de dialogen op te gaan.

1* voor de acteurs die allicht wel een behoorlijk zware dobber hadden aan het leren van de dialogen (al is dat in een film nog wel een heel stuk makkelijker dan bij een toneelspel), maar verder... een lijdensweg van 117 minuten.


avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

  • 3293 berichten
  • 3855 stemmen

Zeer geslaagde komedie, waarbij je wel moet kunnen meegaan in de gezwollen taal. Veel dialogen zijn immers letterlijke citaten uit Hamlet, die worden aangevuld met filosofische bespiegelingen en woordgrapjes van de protagonisten, ook in Shakespeare English uitgedragen. Als leuke running gag is Rosencrantz (of is het toch Guildenstern?) bijna-ontdekker van allerlei wetenschappelijke principes. Roth en Oldman zijn allebei geweldig, Dreyfuss was een beetje een vreemde castingkeuze, maar hij doet het niet slecht.

Misschien had het iets korter gekund, want hoewel ik het spel van de toneelgroep best leuk vond duurde dat vrij lang, verder weinig aan te merken op deze enige speelfilm van toneel-en scenarioschrijver Stoppard.