Zero Effect (1998)

Komedie / Thriller

geregisseerd door Jake Kasdan
met Bill Pullman, Ben Stiller en Ryan O'Neal

Daryl Zero is privé-detective. Hij is intellectueel zeer begaafd, maar sociaal een nul. Zero wil geen persoonlijk contact met zijn opdrachtgevers, hij communiceert alleen via zijn compagnon Steve Arlo, een gehaaide advocaat. Door zich zo te distantiëren, weet hij elke zaak op te lossen. Maar dan krijgt hij een opdracht van zakenman Gregory Stark die gechanteerd wordt. Het lijkt een eenvoudig zaak, maar voor het eerst in zijn carrière raakt hij emotioneel betrokken bij de zaak.

Geweldig genoten !! ****

avatar van Macmanus
Nooit van deze film gehoord eigenlijk maar een 7.2 op IMDB en hier een 4 (wel pas na 2 stemmen) maken me toch nieuwsgierig, wat was er leuk aan Armin?

avatar van Armin
Naar mijn mening 1 van de meest onderschatte films van de laatste jaren. In alle opzichten een verrassende film. Origineel verhaal met heerlijke personages (vooral Pullman steelt de show als a-sociale maar briljante detective). Als je bedenkt dat dit een debuut was en dat Kasdan niet alleen het verhaal maar ook de regie voor zijn rekening heeft genomen is het ongelooflijk dat deze film destijds niet de aandacht heeft gekregen die hij verdiende. Kortom, gaat dat zien. Ben benieuwd naar andere meningen.

tja hij is echt nergens te huur of wat dan ook dus wordt moeilijk

tja hij is echt nergens te huur of wat dan ook dus wordt moeilijk

Het klinkt alsof je stad en land bent afgeweest. Ik heb hem destijds in ieder geval gewoon bij de videotheek gehuurd.

nou ja 2 jaar geleden ofzo heb ik er wel naar gezocht in de videotheken van zwolle

avatar van Armin
Zou zeggen:"Hou 'm in gedachten". Je loopt er vast nog wel een keer tegen aan.:)

avatar van John Doe
Weinig stemmen zeg voor een goede film met goede acteurs. 3.5 ster voor de subtiele humor en het verhaal dat zich goed ontplooit later in de film met betrekking tot Bill Pullman.

neo (crew)
Kasdan ( de zoon van) is talentvol te werk gegaan met dit debuut. Niet alleen de regie, ook het script en tevens heeft hij met Pullman wat muziek voor de film geschreven. Pullman speelt een prachtig karakter, gelijk de eerste scene met Pullman is het al raak. Waarin je ook meteen het prima costume design werk van Kym Barrett (The Matrix trilogie) ziet, wat een geweldig gekozen kleding heeft ie aan! Stiller is ook erg op dreef. Het verhaal wat op het eerste gezicht nogal standaard lijkt, is veel beter dan je zou denken. Leuke vocie over van Pullman, vele komische scenes, geweldige dialogen... Voor de look was Bill Pope verantwoordelijk (jawel de 2e grote Matrixcrew naam). 4 sterren

avatar van John Doe
neo schreef:

Mee eens. Die kleren die Pullman in die eerste scene aan heeft, toen 'ie gitaarspeelde, zo'n louche outfit die je nooit zal aantrekken als je contact met mensen hebben toch? Daarna draagt 'the most private detective' veel zwart (matrix kenmerk) wat ook wel grappig overkomt als hij geheimzinnig wil overkomen.

neo (crew)
John Doe schreef:

toen 'ie gitaarspeelde

Voor mensen die geen gevoel voor muziek maken hebben verplichte kost om te zien wat er zou gebeuren als je een poging waagt.

een aardige detective/thriller die redelijk lang onvoorspelbaar blijft wat betreft de ontknoping... spannend!

***

avatar van brabusRUS
Ik hoop dat deze film binnekort op tv komt. Kan de film namelijk nergens vinden.

Kleine tegenvaller.

Humor is wel leuk, maar een beetje schaars. Personages zijn geinig, zowel Pullman als Stiller doen het goed, maar het is vooral het slome gedoe tussendoor dat de film een stuk minder maakt.

Drama, thriller en detective gedeelte werkte gewoon niet echt. Nogal banaal gebracht, saaiig en best langdradig ook. Telkens komen er weer geinige scenes of oneliners doorheen, die de aandacht weer een beetje trekken, maar over het algemeen is het gewoon wat weinig.

Visueel een dooie boel, ook de soundtrack was maar matigjes. Had er wat meer van verwacht. Zaten genoeg leuke ideeën in, maar in z'n geheel toch niet zo geslaagd en wat te lang uitgesponnen.

avatar van 606
Nja best wel leuk maar niet heel bijzonder.
Af en toe grappig en verhaal dat best leuk gevonden is.
Acteren was ook redelijk goed te doen.

3 sterren

avatar van Biosguru
Punt eraf, ik had hem blijkbaar al gezien, maar niets riep een herinnering op. Ofwel geen enkel origineel beeld, situatie of actie in deze film. Of het viel mij niet op.

avatar van assowise
De soundtrack had ik al jaren in mijn bezit. Ooit aangeschaft in een opruiming van een lokale platenzaak maar ondanks de Nick Cave bijdrage kon de soundtrack niet overtuigen. Mijn conclusie: Slechte titel, matige soundtrack = film kan ook niets zijn
Deze week verscheen dit artikel over The January Canon en ik dacht, laat ik de film eens een kans geven. Met een VPN is het internet best gul als je even zoekt.

En aangezien ik sinds de topserie Treme (HBO) zeer gecharmeerd ben geraakt van Kim Dickens was haar rol in deze film een prettige verrassing. Dat was de hele film ook een beetje.

Daryl Zero is een soort Sherlock/Mycroft Holmes met pleinvrees. Als hij niet aan het werk is durft hij zijn appartement niet uit en loopt al zijn contact via een jonge Ben Stiller, die werken voor Zero zwaar valt.
Hij wordt ingehuurd om een chantagezaak op te lossen maar er blijkt meer aan de hand.

Met House, Sherlock en Elementary hebben we het laatste decennium al honderden tv afleveringen over contactgestoorde geniën kunnen zien en lijkt deze film weinig toe te voegen. Maar deze film is alweer 20 jaar oud en was die series dus ruimschoots voor. Er valt zelfs een goed argument te maken dat Bill Pullman's vertolking van Zero een grote invloed heeft gehad op Greg House en beide Holmes.

De film is erg onderhoudend en voelt ondertussen meer als TV film dan als bioscoop materiaal. En Kim Dickens was erg leuk.