Tinker, Tailor, Soldier, Spy (1979)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Drama
315 minuten / 290 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Frances Alcock en John Irvin
met Alec Guinness, Michael Jayston en Anthony Bate

De voormalig medewerker van de Britse geheime dienst, George Smiley, geniet ruim een jaar van zijn pensioen tot het moment dat de geheime dienst hem vraagt iets te onderzoeken. Eén van zijn oude collega's bleek namelijk een Russische spion te zijn. George Smiley wordt gevraagd hem op te sporen en uit te leveren aan de Britse geheime dienst. Dit dient echter wel te gebeuren op eigen kracht en middelen en dus zonder de hulp van zijn superieuren.

FisherKing
Dat deze er nog niet op stond.

Briljante vertolking van Alec Guiness als het "John Le Carre"- personage George Smiley.

De hoge waardering van 9.3 op IMDB is naar mijn mening, volkomen terecht.

avatar van pascal83
Er is ook nog een vervolg op: Smiley's People (1982)

FisherKing
Briljant gewoonweg hoe George Smiley oftewel een fantastische Alec Guinness hier zijn stempel op weet te drukken.

Gesteund door een Britse top-cast, met een enorm budget, met een enorm goed verhaal en met briljante Fotografie van Tony Pierce-Roberts en dito muziek van Geoffrey Burgon maken dit een pareltje zoals zelden vertoond.

Enorm zonde dat er hier nog geen stemmen bij staan.

5* geef ik voor de goeierd George Smiley, die uiteindelijk door vasthoudendheid wint. Thema's als generatieconflict zitten hier briljant in.

Geweldige miniserie. Ik heb hem over meerdere dagen verspreid gekeken, wat m.i. de film alleen maar ten goede kwam, omdat ik in de tussentijd regelmatig nadacht over het verloop van het verhaal.

De kracht van deze film zit in zijn eenvoud. De decors, voor zover je daarvan kunt spreken, zijn vaak simplistisch, soms haast saai. Maar daardoor komt het acteerwerk des te sterker naar voren en wordt de spanning en suspense vergroot.

Alec Guinness is misschien wel de beste acteur aller tijden.
Maar dat wist ik al.

De mini-serie is te koop op cdwow.nl, verder niet op bol.com, dus blijkbaar zonder ondertiteling! Ik hoop dat hij een keer in de winkel komt!

Ja heb hem nu helemaal gezien. Hoge score voor het goede acteerwerk! Maar verder vind ik de film wat langdradig met heel weinig actie. Verder wel een goed verhaal. Op een slimme manier hebben ze Bill Haydon (Ian Richardson), de spion van het Circus ontmaskerd. Zijn rol vond ik een van de vermakelijkste! Ondanks dat hij eigenlijk de bad guy was, vond ik het erg dat ie op laffe wijze werd doodgeslagen door z'n vriend Jim Predeaux. Dat was niet nodig geweest! Alec Guinness speelt zijn rol als George Smiley inderdaad erg goed!

avatar van Uzza_Sparta
Deze miniserie en die van Smiley's People samen in een DVD boxset tegenwordig voor maar 12 pond bij de HMV winkels in Schotland

Smiley's People (1982)

JCvos7 schreef:

Inmiddels te verkrijgen bij de blauwe mannetjes, met nl ondertitels. Het vervelende is wel dat ze de codenamen Tinker, Tailor etc anders hebben vertaald (Misschien door een boek?). Een beggar is toch geen keizer, en een poorman geen koning. Dan merk je opeens dat je bij het kijken een soort mix van luisteren en een beetje lezen gebruikt. Is je Engels redelijk, dan kun je beter kijken zonder Nederlandse ondertitels, negeren is minder comfortabel. Helaas is waarschijnlijk het Tjechisch wat lastiger te volgen zonder.

Sowieso is de vertaling armer dan het gebruikte engels. 'The maggots are eating up the Circus' klinkt anders dan 'De mot zit in het Circus'. 'We've turned enough Russians' is zwakker dan 'Wij ronselen', na de zin 'Are the British incapable of deception?'. NIet helemaal fout, maar In deze film gebeurt veel in de dialoog, er ontbreekt een zekere kracht in de vertaling. Misschien kan het ook niet anders omdat het allemaal kort moet maar dan valt het bij deze serie meer op.

Overigens is het geen reden om de 2DVD- box met zeven afleveringen van ruim drie kwartier links te laten liggen voor rond de 10 euro.

En om de verzameling uit te breiden met verhaalgerelateerde films:
Smiley's People (1982)
en
The Spy Who Came In from the Cold (1965).

avatar van Roger Thornhill
De BBC-dubbel-DVD (copyright 2003) die ik kortgeleden heb gekocht bevat een Engelse ondertiteling voor de "hard of hearing", maar via de audioknop op mijn afstandsbediening kwam ik erachter dat er op de eerste DVD ook nog een tweede ondertitelingsspoor staat, en als je dat spoor kiest worden de paar Tsjechische dialogen uit de eerste aflevering vertaald – maar dan weer niet de Engelse teksten, vreemd genoeg. Verder bevat deze versie ook nog een aardige documentaire van 57 minuten uit 2000 over de ontwikkeling van Le Carré's schrijverschap en het belang van Tinker tailor sailor spy daarin. Pas wel op voor de Amerikaanse versie van deze uitgave, want daarin is de serie van zeven tot zes afleveringen ingekrompen.
        Ik heb deze serie indertijd gemist, maar heb hem nu alsnog gekeken vanwege de fantastische verfilming van Tomas Alfredson, en ook hiervan heb ik genoten. Er zullen ongetwijfeld diverse verschillen tussen beide versies zijn, maar wat mij persoonlijk opviel was dat in de versie uit 2011 de sterke band die Bill Haydon (Colin Firth) en Jim Prideaux (Mark Strong) hebben duidelijk wordt gemaakt doordat je ze samen ziet op het personeelsfeestje èn op een jeugdfoto waarop ze met de armen om elkaars schouders geslagen staan, terwijl er in de versie van 1979 wel verteld wordt dat het zulke goede vrienden zijn maar je ze (gespeeld door respectievelijk de absoluut briljante Ian Richardson en Ian Bannen) nooit samen ziet tót die fatale laatste scène. Het gevolg is dat je als kijker hun band in de moderne versie veel meer voelt, waardoor Haydons verraad aanzienlijk meer impact heeft.

avatar van Hendrick99
De remake uit 2011 ken ik niet, maar de originele TV-serie kan ik mij nog wel herinneren. Vandaar de aanschaf van deze dubbel-DVD. De ondertiteling was uitsluitend in het Engels, dus die heb ik maar uitgeschakeld. De serie laat het beste zien van de Engelse manier van filmen. Sterk onderkoeld en afstandelijk. Het zijn typische praat-afleveringen; nauwelijks actie en weinig echte spanning. De sfeer is echter altijd een tikje dreigend en onbestemd. Verder een ijzersterke rolverdeling en hoogstaand acteerwerk. Als je eenmaal 'in' het verhaal zit, wil je eigenlijk doorgaan tot de laatste aflevering.

avatar van Baggerman
Leuk, maar wel wat te traag. Wel een heerlijke Koude Oorlogsfeer, die ik toch minder terugvond bij de remake. Alec Guinness is wel geweldig als Smiley, de droge, afstandelijke analyticus. Muziek werkte bij mij ook. Ik ben het met Hendrick99 eens dat zodra je in het verhaal zit, je hongerig blijft naar het verdere verloop en de afloop! Ik ben ook benieuwd naar 'Smiley's People' !!!

tsjidde schreef:

Precies mijn gedachtes en acties.

Roger Thornhill schreef:

Vreemd? Mijn Nederlandse DFW-dvd bevat ook maar 6 episodes, maar duurt wel de volle 318 minuten (hierboven staat 315?)?

avatar van Roger Thornhill
O, Baggerman, dat kan kennelijk ook nog, inkrimpen tot zes lángere afleveringen, misschien is de serie in Nederland wel in díé vorm op televisie uitgezonden... Nou ja, zolang je maar aan die circa 315 minuten komt is het goed, neem ik aan. Op mijn uitgave duren de afleveringen 49, 49, 46, 42, 45, 41 en 43 minuten (en steeds nog wat seconden uiteraard), dus op jouw uitgave steeds wat langer?

avatar van Baggerman
Roger Thornhill, .....

het zijn toch 7 afleveringen op de dvd's....blijkbaar begin ik te dementeren

avatar van Roger Thornhill
Oh dear... terwijl bij deze serie toch juist scherpte is geboden!