St. Elmo's Fire (1985)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Joel Schumacher
met Emilio Estevez, Rob Lowe en Demi Moore

Nog niet zo lang afgestudeerd, maken zeven vrienden kennis met het echte leven. Ieder heeft zo zijn eigen problemen, maar als vrienden lossen ze die doorgaans samen op. Leslie en Alec proberen hun relatie te redden. Wendy is nog steeds maagd en verliefd op Billy, die echter een rokkenjager én getrouwd is. Kevin houdt iets geheim en Kirby valt weer als een blok voor een knappe studente medicijnen waar hij ooit één keer mee uit is geweest. De mooie Jules heeft een affaire met haar baas en denkt door drugs te gebruiken en geld te lenen haar problemen wel te boven te komen.

Erg leuke film. Soms wel erg clichematig maar de fijne jaren 80 sfeer maakt veel goed!

maar waar is Molly Ringwald

avatar van moviecrazy91
Deze link van de geweldige muziek die er in zit moet ik hier even achterlaten.

St. Elmo's fire music

avatar van Filmkriebel
Irritant portret van een stel wispelturige yuppies. Ze zijn rijk, kunnen de mooiste jobs krijgen, gaan naar de beste restaurants (le petit chateau maar liefst), lopen wild van waarden als huwelijk en trouw, rijden in opzichtige auto's, wonen in ruime flats, lopen er altijd elitair bij met hun kostuumvestjes. Kortom, geen authentieke mensen maar typetjes. In eigen land noemen we ze johnny's en marina's, of heten ze Jean-Jacques De Gucht en Mathias De Clercq. Was wel leuk om een jonge Demi Moore en Andie McDowell te zien.

Ik begrijp de hoge cijfers niet voor die flauwe film die een verkeerd beeld geeft van de jeugd uit de jaren '80 door alleen een groepje snobs te tonen.

avatar van zembla
Typisch amerikaanse prent die zich afspeelt in de jaren 80. Elke teener, knap en schatrijk, woont minstens in een villa en heeft uiteraard een dure auto. Het echte beeld is echter anders en dat maakt dat deze film meer past in de categorie sprookjes.

avatar van rep_robert
Aardige Bratpack film waarbij de bovenstaande heren wel iets overdrijven, ze werken immers voor hun geld, wonen ze gewoon met elkaar samen in appartementjes en gaan ook gewoon naar de normale kroegen toe. Daarnaast scheppen ze nooit op en zijn de problemen waarmee het vriendengroepje kampt oprecht en nooit geld gerelateerd.
Wel jammer dat de rol van Estevez een beetje vervelend was, doordat hij de hele tijd wanhopig achter die Andie McDowell aanzat, gelukkig is die kus op het einde dan wel weer grappig. Wat me ook opviel was de leuke soundtrack, die moviecrazy91 hierboven ook al heeft gepost.

Niet de beste Bratpack, maar heb me prima vermaakt.

p.s. die alternatieve Nederlandse titel is weer om te huilen zo slecht

avatar van Boenga
Het eerste half uur kon de film me absoluut niet boeien; een wat chaotisch geheel met verschillende verhaallijnen, zonder diepgang, met saaie en inhoudsloze conversaties, en personages waar je niet meteen sympathie voor hebt.
Er is beterschap naarmate het verhaal vordert, komt er beterschap; maar echt boeiend of pakkend wordt het op geen enkel moment.
Om maar op de klassieke verwijzing in te spelen: St. Elmo's Fire staat een behoorlijke tree lager op de trappen van vergelijking met The Breakfast Club...

Meneer Bungel
zembla schreef:
Typisch ... prent ... Elke teener knap ... schatrijk ... echte beeld is echter anders ... categorie sprookjes.
Ja, bah, propaganda is het! Klopt natuurlijk wel tot op zeker hoogte, al is er nog genoeg te nuanceren aan
Filmkriebel schreef:
Irritant portret ... wispelturige yuppies ... rijk, ... mooiste jobs ... beste restaurants ... lopen wild van waarden als huwelijk en trouw ... opzichtige auto's ... ruime flats ... elitair ... kostuumvestjes ... geen authentieke mensen ... typetjes.
Of ze de mooiste jobs zullen krijgen is nog maar de vraag (zie opmerking ''er zijn meer rechtenstudenten dan er op dat moment advocaten zijn''), dat beste restaurant weet Kirby slechts één keer officieel te bezoeken - de tweede keer valt hij nogal uit de toon, zo wild als ze lijken te lopen - zo ''tam'' zijn ze kennelijk in de praktijk, en die periode blijft nu eenmaal een (in meerdere of mindere mate) gevoelige periode, etc.. Rijk en elitair zijn ze (al lijkt de één toch iets meer op ouderlijk geld te bogen dan de ander), maar problemen hebben ze desondanks óók. Het is dan ook vooral leuk om een stel jonge, enthousiaste acteurs deze figuren te zien vertolken (waardoor ik wél het gevoel van een zekere authenticiteit kreeg), waarbij allerhande sentimenten hand in hand gaan en dit een moeilijke, maar niet te moeilijke film over adolescentie oplevert. Ik kwam eerst uit bij drie sterren, omdat het verhaal wel erg makkelijk en 'veilig' tot een goed einde gebracht wordt, maar anderzijds heb ik me er wel uitstekend mee vermaakt qua acteerwerk, dialogen, soundtrack, (al dan niet doorsnee) het beeld van de '80s en de meeste verwikkelingen. En dus een halfje er bij.

3,5*.

avatar van Filmkriebel
Ik trek je appreciatie niet in twijfel Bungel maar het leek me toch niet echt een representatief beeld van een doorsnee-jeugd. De gevoelens zijn best oprecht en de problemen zijn inderdaad best herkenbaar maar omdat ze net uit een goed milieu lijken te komen lijken al hun zorgen nogal futiel. Had die film jongeren uit een arbeiders- of middenklassersmilieu in beeld gebracht had ik me er meer in kunnen inleven... misschien omdat ik me zelf met zo'n milieu kan identificeren?!?

Meneer Bungel
Veel perikelen die hier aan de orde komen vallen toch in een vrij doorsnee categorie; in aanraking komen met drugs, affaires, trouw, vriendschap, heimelijke liefde, obsessie. Dan hoeft de achtergrond niet per se hetzelfde te zijn, wat mij betreft, en zeker niet met de genoemde pluspunten (acteerwerk voorop!).

Iets te gelikte eighties film die niet veel om het lijf heeft. Spannend of interessant wordt het nergens. Wel leuk om de Bratpack in zo grote getale acte de presence te zien geven in een film. 2.5*

Geweldige jaren tachtig film met topacteurs toedertijd genaamd de bratpack.Beste rol voor mij vond ik toch wel Andrew McCarthy.Die de rol van Kevin waarnam,Mr Mccarthy is door deze rol aan het roken geholpen.Kevin heeft een geheim ze verdenken hem er van homo te zijn maar is dat wel zo.Dan hebben we ook nog Rob Lowe de Brad Pitt van de jaren tachtig menig meisje was destijds gek op deze man.Rob speelt Billy die eigenlijk getrouwd is maar het liefste gaat hij zijn eigen weg gaat van baan tot baan en rotzooit maar ieder lekker ding die hij ziet.En zo hebben we ook nog Emilio Estevez jawel de grote broer van Charlie Sheen destijds beroemder dan Charlie.Emilio speelt de rol van Kirby die hotel de botel verliefd is op een meisje die hem eigenlijk niet ziet staan.Dan hebben we ook nog bad boy Judd Nelson die de rol waarneent van Alec.Die relatie heeft met Leslie gespeelt door Ally Sheedy Alec wil dolgraag trouwen maar Leslie houd tegen wardoor Alec vreemdgaat.Dan hebben we ook nog de rol van Demi Moore die speelt Jules.Jules denkt door seks en drugs te kunnen ontsnappen aan een depressie.
En de laatste die hadden ze niet moeten casten vreselijke rol van Mare Winningham die verliefd is op Billy,En Billy voelt ook wat voor haar, niet te begrijpen was enigste minpunt daardoor 4,5

avatar van ziggy06
Een echte jaren 80 klassieker. Ik ben geboren in de jaren 80 en in 1985 was ik 3, dus destijds is deze langs me heengegaan. Nu pas gekeken en op zich beviel ie wel goed...deze klassieker is een must-see voor de filmliefhebber....al is het maar omdat Demi Moore er wel erg appetijtelijk uit ziet in deze film, om maar niet te spreken over haar hese sexy stem....

avatar van des1
Leuke film. Aangezet drama her en der, en goed beschouwd flinterdunne vriendschappen die van z'n leven nooit beklijven. En irritante fraternity gebaartjes. Maar aanstekelijk spel vergoedt veel. Beetje voorloper van de TV serie Friends, die alleen een stuk zoetsappiger is dat m'n tandglazuur ervan kapot springt. Emilio Estevez heeft nooit het initiële grote succes van z'n broer Charlie Sheen (die per slot van rekening in Platoon en Wall Street kon schitteren) mogen smaken, terwijl het wel een acteur is met een zekere reach. Denk aan Stakeout en The Breakfast Club bijv. Leuk die 'jeugdige' koppies van met name Andie MacDowell (toen 27 jaar) en Demi Moore (toen 23 jaar) die naar verluidt tijdens de opnamen regelmatig high on cocaine was. Gekke misschien is dat de 'relatie' tussen braaf meisje Wendy en popie Billy (Rob Lowe) nog het meest authentiek overkomt.

avatar van Ted Kerkjes
Het grootste minpunt was voor mij het aangezette drama. Vaak vond ik de drama toch een beetje te overdreven. Tegen het einde vond ik de film steeds beter worden. Eigenlijk redde één personage voor mij de film: Kevin, gespeeld door Andrew McCarthy. De mooiste scène vond ik die met Kevin en de prostituee. Prachtig.

avatar van blurp194
Ouch.

Nogal een stukje jeugdsentiment had ik verwacht terug te zien in deze film - het hoogtepunt van de jaren-80, en de hele brat pack samen in een film. Maar wat een flauw drama is het eigenlijk, als je door het sentiment heen kijkt - een flinterdun slap verhaaltje over een clubje neppe mensen dat zelf niet eens doorheeft hoe dun hun karakter is, en tenenkrommend geoveracteerd door de hele cast. Je vraagt je af hoe het hele zaakje ooit nog voor een volgende film gevraagd is, als je dit zo ziet. Of ligt het aan Schumacher misschien - die heeft zo te zien wel een hele serie films afgeleverd waar ik niet heel kapot van was.

Tsja, nogal een desillusie dus. Gauw maar vergeten.

avatar van missl
Goed verhaal over een groep vrienden die allemaal een ander leven hebben en willen voldoen aan 'de maatschappij' iedereen gaat hier op z'n eigen manier mee om.

avatar van SimonV
Geslaagde bratpack film. Hoewel The Breakfast Club voor mij beter is, blijf ik dit een goede film vinden. Geeft goed de sfeer van de jaren 80 weer - al is het amerikaans en al is het in de wat 'betere kringen'. Sterke muziekkeuze, die af en toe het vals sentiment in de film versterkt.