Tapas (2005)

Spanje / Argentinië / Mexico
Komedie / Drama

geregisseerd door José Corbacho en Juan Cruz
met Ángel de Andrés López, María Galiana en Elvira Mínguez

Vijf verhalen kruisen elkaar in een buurt van een grote stad. Het zijn vijf werelden die elkaar ontmoeten in de dagelijkse bezigheden, met een bar, de winkels en een supermarkt als belangrijkste ontmoetingsplaatsen. Deze mensen tonen ons hun zorgen, verlangens en dromen. Mariano en Conchi, twee gepensioneerden die in de buurt wonen, vrezen ziekte en eenzaamheid... Raquel, een vrouw van middelbare leeftijd beleeft een liefde via internet, en voelt hoop en verdriet... De toekomst is onzeker voor César en Opo, twee jongeren die in de plaatselijke supermarkt werken en bezig zijn hun vakantie te organiseren...Lolo ontdekt een andere wereld buiten zijn bar, dankzij Mao, zijn nieuwe kok... Al deze gevoelens tonen ons het leven in een arbeidersbuurt vol genegenheid, humor en bitterheid.

Leuke ideetjes, fijne setting. Dialoogjes zijn ludiek, en tijdens een enkele bedscene wordt het bijzonder grappig. Maar ongelofelijk zwak geacteerd en ook qua camerawerk is het net alsof ik het zou gemaakt hebben, zeer schlemielig.

Jammer, dit had zeker een gezapige 3* kunnen zijn met een beetje stijl die de gemiddelde aflevering van 'thuis' of 'mooi en meedogenloos' overtreft.

avatar van 93.9
Inderdaad leuke ideetjes, fijne setting. Dialoogjes ludiek, bedscenes grappig dus 3, 5 ster.
Acteren niet slecht, van het camerawerk moet je houden, ik hou er dus wel van.
Prima, ruim voldoende!

avatar van ILDIB
Wat een heerlijk simpel en stemmingsvol filmpje. Leuke personages, niet teveel nutteloos gekwebbel maar gewoon een lekker sfeertje, waarbij voor alle mensen wel iets goeds te zeggen is.

avatar van nadrin
Kijk daar wordt ik nu gelukkig van.
Een complexloos filmpje die je doet lachen en nadenken tegelijk.
Ik had sympathie met elk figuur uit Tapas.
Geen overdreven dramatiek maar toch had elk figuur wel iets waar je jezelf in herkent.
En voelde ik mee met elke ervaring die werd beleefd.
Een aanrader !!!!!!!!

avatar van Robi
Best aardige film met meerdere verhaaltjes door elkaar. Had nog beter kunnen zijn als de verhaaltjes wat dieper zouden gaan. Of waarschijnlijk als er één verhaal uitgekozen zou zijn.

samslam schreef:

Ik vermoed dat samslam een andere film heeft gezien, want vooral het acteren in deze film is over de hele breedte van een onwaarschijnlijk hoog niveau.

Geen spectaculaire actiefilm, maar een liefdevol gemaakte film over het dagelijkse wel en wee van gewone mensen. In de losjes met elkaar verbonden verhalen wisselen een lach en een traan elkaar in rap tempo af, zoals dat eenieder van ons in z'n eigen leven ook overkomt. Vooral het oudere echtpaar Mariano en Conchi (Alberto de Mendoza en María Galiana) speelt op een ontroerende wijze de sterren van de hemel. Om nog lang van na te genieten.

Een echte verrassing, een zeer bijzondere "kleine" film, een juweeltje.
Niet te missen!

avatar van mjk87
Leuk warm filmpje. Een bonte keur aan personages die allemaal wel enige sympathie opwekken en soms ook gewoon grappig zijn. En eigenlijk zit iedereen prima in zijn rol, maar vooral López als tapasbareigenaar staat te excelleren. Zo krijg je een fijne film waar niks mee aan de hand is. Voor een goed uur dan toch. De laatste 20 minuten, als het allemaal wat zoetsappiger wordt, is de spanningsboog ook weg. Maar och, soms ben ik ook mild. 3,5*.

avatar van Vidi well
Mooie ontroerende en vaak grappige vertellingen in Spaanse stad tijdens een hittegolf. Diverse verhaallijnen raken elkaar aan, en keer op keer is liefde het thema. Of het nu gaat om vriendschap, passie of een al dan niet geslaagd huwelijk.
We zien personages die bijzonder realistisch aandoen in al hun menselijke charme en tekortkomingen. Fijn om eens mee te mogen kijken in deze levens, die weliswaar in een ander land afspelen, maar zo goed zijn neergezet dat er voor iedere kijker een feest van herkenning zal zijn qua situaties.