• 8.253.840 stemmen

Otoko-tachi no Yamato (2005)

Oorlog / Historisch | 145 minuten

Genre: Oorlog / Historisch

Alternatieve titels: Yamato / 男たちの大和/YAMATO

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Jun'ya Satô

Met onder meer: Takashi Sorimachi, Shido Nakamura en Tatsuya Nakadai

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Otoko-tachi no Yamato

Tijdens W.O. II tracht Japan haar strijd met de Verenigde Staten te beslechten door een reusachtig en onoverwinnelijk slagschip te bouwen. Het schip wordt onmiddellijk ingezet bij een zeer belangrijke missie, waarbij het Amerikaanse leger bij Okinawa zal worden aangevallen. Dit verloopt helaas niet geheel naar behoren en de bemanning moet verwoede pogingen doen het vege lijf te redden.

image

avatar van hannes64

hannes64

Schitterende oorlogsfilm.

Een beetje ``Taegukgi Hwinalrimyeo``-achtig, beiden even goed.

Word ook erg goed in geacteerd....zie vooral de jonge jongens met de uitdrukking op hun gezicht van ``dit had ik niet gewild``.

Uitmuntende actiescenes die je bijna niet meer vergeet.

De ledematen vliegen je figuurlijk om de oren, bijna perfect camerawerk..

Alleen de muziek deed me denken aan de begintune van de uitstekende actiefilm THE ROCK.

Misschien gejat van Hans Zimmer??

Verder een prima film waar je bij gaat nadenken.

Alweer een aanrader...deze moet je echt `s een keer zien ( zakdoekjes maar weer bij de hand ), ondanks de lange speelduur.

avatar van hedkandi1

hedkandi1

Inderdaad een mooie oorlogsfilm, met een klein vleugje titanic achtig.

Zeker de moeite waard en een aanwinst voor mijn collectie.

avatar van balosa

balosa

kan niet tippen aan Taegukgi Hwinalrimyeo maar zeker wel een goede film, waarbij het puur draait om de Yamato en de rest van de oorlog in vogelvlucht behandeld wordt, dat vind ik op zich wel jammer, maar ja anders had de film minstens 3 uur geduurd denk ik, 3.5*

avatar van jan66

jan66

Ik had veel van deze film verwacht.

De beelden vielen echter zwaar tegen, te duidelijk dat alles in de studio is opgenomen. Je ziet direct dat het schip niet echt is (studio grafics) en dat sommige figuranten daar ook geen raad mee weten. Af en toe zelfs lachwekkend als je een scheepje van 30 centimeter in de zee ziet varen terwijl het een ship van 300 meter moet voorstellen. Je kreeg absoluut geen gevoel dat je je op een schip in zee bevond, laat staan op het grootste schip ter wereld op zee.

De verschillende sferen volgen elkaar maar traag op, half uur intro, half uur schieten, half uur drama, half uur rondvliegende ledematen, half uur drama. Er hadden veel meer snelle afwisseling in gemogen, nu zijn het lange blokken achterelkaar, wat de neiging tot doorspoelen aanmoedigd. Jammer.

Toch voor het goede acteerwerk en de muziek:

avatar van Baggerman

Baggerman

Film met zijn manco's. Af en toe wat tè sentimenteel en indedaad, die boot lijken ze wel in Madurodam te hebben gefilmd.

Toch wist het verhaal me wel te grijpen, in ieder geval genoeg om de volle speelduur uit te zitten.

Maar aan de andere kant speelde tot mijn verbazing mijn held Tatsuya Nakadai mee in deze film!!!! Dat wist ik niet van tevoren. Gaaf dat hij op zijn leeftijd nog steeds acteert!

hannes64 schreef:

Mij meer aan 'Expeditie Robinson'.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Voor de liefhebber mogelijk een must als je naar de waarderingscijfers kijkt, voor mij werd er teveel in "geblaft". Dus vrij snel gestopt met deze film. Misschien dat men afsnauwen in Japan verwisseld met indruk maken maar voor mij is het te irritant.

avatar van blurp194

blurp194

Zoals wel meer films over dit onderwerp wat breedsprakig, wat langdradig en wat sentimenteel. Japan heeft wat moeite om van het verlies van de oorlog en van het schip af te komen, dat blijkt er wel uit. En net als ook wel vaker is het misschien eerder een bijzondere film dan een goede. Hoewel er beslist goed geacteerd wordt, en het verhaal met alle denkbare zorgvuldigheid uitgewerkt wordt - en daarbij vooral de beleving van de individuele marinemannen volgt. Echt nieuw is het allemaal niet, en je weet ook al hoe het afloopt natuurlijk.

Behalve dan dat Baggerman nog even een verrassing bezorgt Tatsuya Nakadai, ik had hem niet herkend. Mooie rol, niet zijn mooiste natuurlijk, maar zeker wel een eervolle. Je zou hem zijn leeftijd niet geven, en ondertussen alweer een jaar of tien na deze film is hij nog steeds niet met pensioen.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

knusse stoel schreef:

Dat is heel gewoon in de Japanse militaire traditie. Bedenkt niet dat het leuk is overigens.