Thoughtcrimes (2003)

Misdaad / Actie

geregisseerd door Breck Eisner
met Navi Rawat, Jocelyn Seagrave en Joe Flanigan

Freya McAllister is een doodgewone tiener, verlegen en bescheiden, met haar hele toekomst nog voor zich. Maar alles wordt anders op de avond van haar eindexamenbal. Dan begint ze stemmen te horen, duizenden stemmen die alleen zij kan horen. Ze bestormen haar onophoudelijk van alle kanten en zijn niet tegen te houden. De artsen stellen ernstige schizofrenie vast en laten Freya opnemen in het Brookridge Mental Hospital. Acht lange jaren leeft ze in een eenzame waanzin, totdat Dr. Michael Welles in haar leven komt en haar vertelt dat ze niet gek is. Ze is telepathisch. De stemmen in haar hoofd zijn van alle mannen, vrouwen en kinderen in haar omgeving. Michael, een briljant onderzoeksdeskundige in de bio-psychologie, leert haar hoe ze haar telepathische vermogens kan sturen en laat haar zien dat het geen vloek is, maar een machtige gave.

Tot mijn grote verbazing heb ik me heel erg vermaakt bij deze film. Interessant gegeven dat goed wordt uitgewerkt, goed tempo en af en toe erg grappig. Enige echte minpunt is dat het af en toe als een aflevering van een serie op me overkwam. Overigens was Navi Rawat erg leuk om naar te kijken.

Hele goede film, moeite waard om de film te kijken -natuurlijk ook Navi Rawat- Helaas had ik het gevoel dat de film snel afgelopen was. In ieder geval de film is 3,5 ster waard.

avatar van sn@ke
thought crimes ****

Simpele maar erg goede , doeltreffende en boeiende thriller. Het uitgangspunt is redelijk , maar de film is veel beter dan je zou verwachten. Deze thriller geniet uitstekend acteerwerk , voldoende spanning , vermaak en erg goede muziek. Kortom : dikke aanrader.

Voor mij was ie ook te snel afgelopen. Het verhaal wordt goed uitgewerkt naarmate de film volgt met af en toe humoristische stukjes . Enige minpuntje vond ik de scene waarbijde echt Zabal(toch?) zeg maar die zus beetpakt in het gerechtsgebouw..hadden ze meer mee moeten doen. Anyway 3,5*

Super goede film, van het begin tot het einde goed.
Verhaal is goed uitgewerkt, goed gespeeld, genoeg spanning. Jammer dat ze hier geen serie van gemaakt hebben. Zou goed aanslaan denk ik.

Boeiende thriller!!
Origeneel thema ook.
Film houdt de spanning vast van begin tot eind.

Ik vond het maar een mwah film!...sorry fans!

avatar van code9
Supersnel ter zaken komende tv-actiethriller – al na twee minuten is de helft van het bovenstaande verhaaltje in beeld gebracht en na acht minuten zijn er al vijf jaar verstreken.

De snelheid wordt er flink in gehouden, wat niet altijd ten goede komt aan de zorgvuldigheid van de uitwerking van het plot. Zo is het erg vreemd dat Freya, gespeeld door de mooie Navi Rawat, na haar gedwongen transfer naar het buitenverblijf van de organisatie van dr.Welles, nooit vraagt bij wie ze nu eigenlijk terecht is gekomen. Haar plotselinge ontsnappingspoginkjes doen eveneens nogal geforceerd aan omdat er gesuggereerd wordt dat ze al wel zonder veel vragen te stellen meewerkt aan haar trainingsprogramma.

Als ze eenmaal ongewild in kontakt komt met de NSA wordt de film beter en interessanter. Het zo vaak geforceerde romantische subplotje wordt achterwege gelaten en de filmmakers (waaronder medeproducer Jan de Bont) concentreren zich geheel op Freya’s bijzondere telepathische gave en hoe ze zich langzaam maar zeker steeds meer inzet om de NSA te helpen een gevaarlijke internationale moordenaar op te sporen. Dat wordt adequaat en geloofwaardig in beeld gebracht. Ook de aardige prestaties van de overige acteurs dragen hier aan bij.

Bij een actiescene komt natuurlijk de overbekende fabriekslocatie weer tevoorschijn, maar ja, dat is haast onvermijdelijk bij een film met een beperkt budget.

Daar waar veel films met vergelijkbare verhaallijnen er voor kiezen om de de hoofdpersoon zich te laten ontworstelen aan de druk van de overheidsdiensten, kiest deze film verfrissend genoeg voor het tegendeel: Freya stelt haar nu gecontroleerde gaves, die haar jarenlang krankzinnig leken te maken, nu in dienst van de NSA.

Ik vond de film zeker niet te snel afgelopen. Goed, hij was kort (1 uur en 25 minuten) maar precies lang genoeg om wat losse eindjes te verdoezelen en daardoor een redelijk tevreden indruk achter te laten -zeker voor een tv-film.

avatar van Leviwosc
Een heel leuke film, het verhaal is fantastisch en het laat ons fantaseren over de mogelijkheid om andermans gedachten te lezen. Hier zien we de voor- en nadelen daarvan.

Het verhaal zit leuk in elkaar gedraaid en de gave waar het nu eigenlijk allemaal om gaat, krijgen we ook voldoende te zien/horen. Dit wordt ook op een leuke manier aangepakt. In een film zoals 'What women want' hoort Mel Gibson wat vrouwen denken, maar daar beperken de 'gedachtes' zich tot flauwiteiten. In deze film is het bijna een rol an sich.

De samenwerking met agent Brendan Dean (Joe Flanigan) is mooi weergegeven en Brendans reacties op het nogal vreemde gedrag zijn natuurlijk. Hij is sceptisch maar laat zich wel overtuigen zodra er voldoende bewijs is geleverd.

De film duurt wat kort, wellicht had men meer uit de film kunnen halen. Er zijn tal van mooie scenes te bedenken, geweldige momenten waarop het lezen van gedachten een uitkomst zou zijn.

Een tv-serie met dit thema lijkt mij geen goed idee, ze zullen vrij snel door de originele ideeën heenraken en telkens hetzelfde herhalen alleen dan in een ander jasje.

Deze film vind ik onderhoudend, helemaal niet irritant en ik zou hem best nog wel eens willen zien. Daarom 3,5 sterren!

avatar van nightbreed
Want een belachelijke film.
Het acteerniveau is zeer matig, de hoofdrolspeelster is duidelijk voor haar looks gekozen en niet voor haar acteertalent.
Het verhaal is zeer cliche, voorspelbaar en saai.
Na 20 minuten heb ik lekker muziek opgezet en met 1 oog de film afgekeken.

avatar van hannes64
Goeie TV film met een opend eind.....kon wel eens een pilot wezen voor een tv-serie.
Evengoed...een leuke zondagavond-thriller.

avatar van 606
beetje vreemd maar wel leuk
en ik geloof dat de minuten stuk korter waren dan hier aangegeven
op 1:04:36 stond er op mijn dvd speler

2,5 ster

avatar van riefenstahl
Het eerste stukje kon me nauwelijks boeien, met vooral de irritante ontsnappingspoginkjes van Rawat, maar zodra ze in contact komt met de NSA wordt de film boeiend en onderhoudend.
Beetje jammer van de cliché-eindgijzeling waarbij de voorbereiding van de beruchte killer zeer ondoordacht blijkt maar voor de rest een onverwachte meevaller.
Op één of andere manier komt de film wat engels over en dat is zeker geen nadeel.

avatar van Layla!
Ik heb me geirriteerd aan Rawat.. Maar om daar de film door af te keuren..

Plot was interessant (niet verassen maar wel goed..) Vaart zat er lekker in en lang genoeg om mij te boeien. Film jaren terug al gezien.. Ik kon me alleen niet herinneren dat het zoveel op een tv-serie leek..

Al met al, goeie film..

avatar van Leviwosc
Na herziening heb ik besloten mijn stem te verhogen met een halve ster naar 4 sterren.

Een rommelig verhaal. Vond de film best goed tot het moment dat ze uit de inrichting gehaald wordt Dan gaat het bergafwaarts en lijkt het een goedkope serie