Welkkeom tu Dongmakgol (2005)

Alternatieve titels: Welcome to Dongmakgol | Battle Ground 625 | 웰컴 투 동막골

Zuid-Korea
Drama / Oorlog

geregisseerd door Kwang-hyun Park
met Ha-kyun Shin, Jae-yeong Jeong en Hye-jeong Kang

Tijdens de Koreaanse oorlog worden de inwoners van het afgelegen bergdorpje Dongmakgol opgeschrikt, wanneer er Noord-Koreaanse en Zuid-Koreaanse legereenheden stranden en genoodzaakt zijn in de gemeenschap samen te leven. De situatie wordt nog vreemder als er een Amerikaanse vliegtuigpiloot in de buurt een noodlanding moet maken en van de gastvrijheid van de dorpsbewoners afhankelijk is.

Superfilm. Kon mij niet ontgaan dat het echt een soort verfilming was van een Hayao Miyazaki film (dat was het dan wel niet), mede vooral door de muziek en de decorstukken. De cinematogrpahy was werkelijk superrrr.

Helaas moeten de Koreanen wederom drama toevoegen waardoor deze film echt een minpunt heeft. Ook erg cool de amerikaanse acteur die hieran heeft meegewerkt, het stoorde mij absoluut niet dan sommige andere amerikaanse acteurs in andere films.

er staat drama en oorlog in de genres, daar mag ook wel comedy bijgezet worden, want er zaten erg veel lachwekkende scenes tussen

4.5* een must see dus

avatar van balosa
mooi gefilmd, verder een goed verhaal met een magisch tintje, in sommige scene's waren de SFX wel goed zichtbaar maar dat stoorde verder niet, het gaat er in deze film meer om wát er gebeurt en hoe tegenstrijdige mensen veranderen en uiteindelijk samen werken voor een groter doel, ik heb me prima vermaakt met deze film, maar of hij voor iedereen is weggelegd dat betwijfel ik, 3.5*

GerwinF
Prachtige film met een aantal heerlijke scenes. Vooral de scene met de popcorn en dat zwijn zijn onvergetelijk. Voorlopig 4,5*

avatar van manic
Een prachtige mix van diverse genres, die dan ook nog origineel en geslaagd in beeld wordt gebracht. De soundtrack van Joe Hisaishi, tevens verantwoordelijk voor de muziek bij o.a. How's Moving Castle(=Miyazaki), past ook perfect bij de fantasievolle sfeermomenten.
Enige lichte tegenvaller wat mij betreft is het meisje in het midden van de poster. Haar vond ik minder geloofwaardig overkomen in haar rol.

't Is ongelooflijk hoe die Koreanen hun eigen films zo kunnen verkloten.

De vergelijking met Miyazaki is logisch (begin van de film veel bos en groen, een "oud" volks dorpje, muziek van Hisaishi ... maar daar houdt het dan ook echt wel op. Zoals steeds mag het allemaal niet te lang duren. Stevig tempo, zodat het hele feel-good gebeuren redelijk rushed is. Fair is fair, een goeie 80 minuten weet de film wel te amuseren. Er zitten een paar stevige flutscenes in (zoals die met het wild zwijn), maar algemeen gezien toch een aardig sfeertje met een paar zeer leuke scenes.

Wat er zich daarna afspeelt is gewoon pijnlijk. Megadramatisch gezwets van de bovenste plank. Na 80 minuten bergse feel-good gaan we een beetje oorlog voeren, met lekker veel ontploffingen en heroisch gedrag. Ik zit op die moment niet op zulks gedoe te wachten. Komt er nog eens bij dat het allemaal erg slecht geacteerd en georchestreerd was, en de film valt de laatste drie kwartier gewoon totaal in het water. Jammer, want het leek lang dat het één van de eerste Koreaanse niet-dramas zou zijn die een voldoende ging krijgen. Jammer genoeg kan dat er niet af.

Het begin is mooi, soms erg aandoenlijk, al wordt de bal ook een aantal keer stevig gemist. Het einde is gewoon het vernietigen van wat eerder opgebouwd was. Ik begrijp echt niet wat die mensen bezielt, want het is toch echt een typisch Koreaanse kwaal. Vreemd filmland, veel potentieel, maar ofwel komt het er niet uit, ofwel weten ze het zelf steeds erg vakkundig de nek om te wringen. 3* voor de aardig tot mooie eerste helft, een volle * aftrek voor het lamentabele einde.

GerwinF
Hahaha, ik had het gezegd eh En de scene met het zwijn was echt wel humor hoor!

Ben het half eens met onderhond. Film was prachtig, het begon zo mooi, mooie opnames, mooi verhaal, maarja de koreanen MOETEN er altijd weer drama in stopppen en dat heeft deze film echt de nek om gedraait. Het had echt door kunnen gaan voor een soort van Hayao Miyazaki verfilming maar dat lukte helaas niet desondanks was de muziek echt schiterrend, maarja wat veracht je van Joe Hisashi die osn al eerder heeft weten te vermaken met Spirited Away, Princess Mononoke e.a.

toch 4,5* omdat het gewoon een supergeweldige film is. op het end na!

en gvd Die crazy chick MOCHT gewoon NIET dood....

he closest thing I can think of to a live-action Miyazaki film is the South Korean film Welcome to Dongmakgol. It's directed by 1st time director Kwang-Hyun Park who's a HUGE Miyazaki fan. He even wrote a personal letter to Joe Hisaishi, which eventually led to him composing the score.

Leuk weetje

GerwinF
Ja het is inderdaad jammer dat de sfeer uit de eerste helft van de film niet wordt aangehouden.

avatar van Prudh
Alleraardigst filmpje, met in het midden een fijne feel-good sfeer. De gestrande soldaten worden in het idyllische dorpje Dongmakgol hartelijk ontvangen door diens inwoners, met hun vertederende onschuld en leefwijze. De overeenkomsten met Miyazaki zijn inderdaad treffend. Wel jammer dat het gebruik van CGI in de film oerlelijk is, wat tot een paar onnodig lelijke scènes leidt. Het gedeelte met de grote biggenmans, bijvoorbeeld. Het was vast mooi bedoelt, maar zo kwam dat niet uit de verf...

Het einde van de film, het hierboven zo verguisde dramagedeelte, vond ik niet zo stekend. Het stond wel in mooi contrast met het rustieke deel. Geen rede voor puntenaftrek. Wat wel punten kost was de uitvoering van het drama. Nogal bombastisch, met Hollywoordtrekjes. Het pastte simpelweg niet bij de veel subtielere sfeer die vooraf ging. We krijgen tijdens het middenstuk al enkele aankondigingen van wat komen gaat: de scènes op de Amerikaanse legerbasis zijn afgrijselijk slecht. Slecht acteerwerk en slechte dialogen. Het lijkt wel of Hisaishi dit ook zo voelde, het zijn de enige stukken in de film dat zijn muziek ook aboninabel was. Verder klinkt de soundtrack naar meer.

Gelukkig beslaat dit maar een klein deel van de film. Wat rest is een puik stukje warmte. 3,5*

avatar van J.T.O
De voorspelbaarheid is niet eens zo gek, want het is gewoon een entertainment film. Hoe wil je het anders zien aflopen? Dat de soldaten de mensen van het dorp evacueren en zo het dorp redden? Dat het oorlog wordt beeindigd en dat de soldaten ondanks de haatgevoelens samen gezellig daar gaan vestigen? De tijden dat ze in het dorp hebben gewoond voelen ze een beetje schuldig en vinden ze dat ze zonder bewustzijn van de dorpbewoners het bombardement moeten stoppen. Maar goed, wat volgt als je met vijf mensen een bombardement probeert tegen te houden? Het einde was mooi om te zien, Smith die de mensen in het dorp zelf heeft gefilmd. Hoe de dorpelingen verder gaan met hun eigen leven en dat oorlog alleen slechte consequenties met zich brengt.

Overigens was de scène met die zwijn alleen bedoeld als een grappige scène, het was verreweg van oerlelijk, eerder gezegd niet perfect, maar wel redelijk tot goed geanimeerd. Overigens duidde het alleen het begin aan dat de rivaliserende soldaten hun haat beginnen los te laten. Ik kon er wel om lachen.

De film deed wat hij zou moeten doen, hoewel ik alleen een komedie had verwacht. Het liep anders uit en tevens is dat ook niet zo storend. Het acteerwerk van de Amerikanen was inderdaad een beetje vreemd, maar dat kon de pret niet onderdrukken en verder deden de andere acteurs het uitstekend. Sfeer was goed, het verhaal is voldoende, wel een leuke film.

4 sterren

avatar van YuLaw16
Wilde zwijn scene vond ik juist geweldig. Was een leuke afwisseling.

avatar van Baggerman
'Een lach en een traan....'

Dat geldt ook voor het beoordelen van deze film, want hoewel ik er erg van heb genoten is er natuurlijk ook een hoop op aan te merken!

Allereerst het lamme acteren van sommige Amerikanen. Smith viel nog wel mee, maar sommige anderen??? Wat doen ze daar eigenlijk in Azië? Valt me bij veel Japanse films ook op! Lijkt wel of ze gewoon de straat op gaan, de eerste de beste Yankee toerist van de straat plukken en die een rol in hun films aanbieden! Echt hopeloos!

En de zwijnenscène. Thematisch niet veel mis mee, maar ziet er wel wat tè goedkoop uit. Jammer.

De muziek van Joe Hisaishi is daarentegen weer van hoge kwaliteit. Voor de rest heeft de film ook een aantal scènes met een hoge amusementswaarde (de popcornregen, het onderschot houden van elkander en de dorpelingen) en soms subtiele humor (zeldzaam in Koreaanse films!), zoals het bloemetje in het haar van één van de Noord-Koreanen.

het lamentabele einde.

Tja, okay, het hàd ook wel beter gekund, maar wat had je dan gewild? Een happy-Hollywood einde? Het melodramatische valt me nog wel mee en gaat niet zo over de top als die John Woo- ik ga hand in hand glimlachend met mijn buddy een kogelregen tegemoet - wordt 26 maal doorzeefd, maar ik sta 23x op, sleep me nog 4 maal bloedspuwend en halfkruipend voort- eindshoot-outs!

Onderhond schreef:

Wellicht 'Castaway on the Moon' en/of 'My Sassy Girl' eens een kans geven voor dat wonder?

My Sassy Girl staat garant voor een dikke onvoldoende. Gezien toen ik nog niet op MM zat. Dus dat is alvast niet zo'n goeie tip

En wat dat happy end betreft, daar is niks mis mee, zeker niet gezien het begin van de film.

avatar van Priller
Ik hou het op 3,5 sterren omwille van die eindscene. Het kon simpeler en vooral realistischer in beeld worden gebracht. De opzet van het groepje soldaten kan ik begrijpen en vond ik wel een goed idee.
Toen die zogenaamde crazy chick in beeld kwam, zat dat bij mij meteen goed. Die speelde een voortreffelijke rol en toen de dorpbewoners er nog 's bij kwamen, was het bij momenten best grappig. Die scène met het zwijn vond ik evenzeer geslaagd!

avatar van Baggerman
Onderhond schreef:
Dus dat is alvast niet zo'n goeie tip .

Okay, maar als ik me geld had moeten zetten op één van de twee films, dan was dat toch op die andere geweest. Dus er is nog een sprankje hoop....

Er was eens... er was eens een afgelegen dorpje ergens in de bergen van Korea, waar Noord- en Zuid-Koreaanse soldaten én een Amerikaanse piloot warm ontvangen werden door de plaatselijke bevolking. Het is het begin van een satirisch sprookje, waarin de idioterie van de oorlog o.a. door middel van een aantal kolderieke scènes vlijmscherp aan de kaak wordt gesteld. Met als keerpunt de dood van de Yeo-il –een fraaie rol van Hye-jeong Kang– moet dat sprookje in het laatste deel van de film helaas het veld ruimen voor een grimmig oorlogsverhaal. Komedie wordt drama, de tegenstelling kan niet groter zijn. Enerzijds is dat wel jammer voor de film, maar anderzijds drukt het je wel met de neus op de feiten, i.c. de waanzinnige werkelijkheid.