The Disappearance of Garcia Lorca (1996)

Alternatieve titel: Lorca

Frankrijk / Spanje / Verenigde Staten / Puerto Rico
Thriller

geregisseerd door Marcos Zurinaga
met Esai Morales, Andy Garcia en Edward James Olmos

Toen Federico Garcia Lorca (Andy Garcia) in 1936, ten tijde van de Spaanse burgeroorlog, werd vermoord, verloor Spanje hiermee zijn belangrijkste schrijver. Twintig jaar na de dood van Lorca keert een van zijn aanhangers, Ricardo, terug naar Spanje om uit de vinden wie de dodelijke kogel heeft afgevuurd en waarom. Hoe dichter hij bij de waarheid komt, hoe meer weerstand hij ontmoet.

Andy Garcia is in vorm.

zip
deze film is een verkrachting van het mooie levensverhaal en het talent van Frederico Garcia Lorca, dit alles in het voordeel van een onwaarschijnlijk, voorspelbaar, flutmisdaad, pseudo-drama.
Erg jammer. mijn grootste bron van frustratie: de eindscène meteen is alles weer koek en ei.
De acteerprestaties van Andy Garcia zijn inderdaad de lichtpunten van deze film, maar worden verdrongen door (en ik zeg het weer) een verschrikkelijk cliché scenario. (Ik heb trouwens nog nooit iemand zo beroerd flamenco zien dansen als Andy Garcia )

zijn er nog andere films over Lorca's leven gemaakt ?

zip schreef:

zijn er nog andere films over Lorca's leven gemaakt ?

Jazeker. Ik heb ene gezien op het filmfestival van Mons. Even de titel opgezocht: La Luz Prodigiosa. Van Miguel Hermoso.
Prachtige film.

Bloompje schreef:

Even de titel opgezocht: La Luz Prodigiosa. Van Miguel Hermoso.
Prachtige film.
Deze dus.

zip
ontzettend bedankt.

zip schreef:

ontzettend bedankt.

ja, kennis doorgeven he...