Pelle Svanslös (1981)

Zweden
Animatie / Familie

geregisseerd door Jan Gissberg en Stig Lasseby
met de stemmen van Mats Åhlfeldt, Ewa Fröling en Ernst-Hugo Järegård

Op een boerderij op het Zweedse platteland worden vijf poesjes geboren, waarvan één echter zonder staart. De boerenknecht redt het beestje en stopt het in de auto van vakantiegangers. Als die weer thuiskomen ontdekken ze het poesje en besluiten het Pietje Kortstaart te noemen.

avatar van bioscoopzaal
Hee wat leuk, nog een film uit mijn prille jeugd. Erg veel kan ik me er niet meer van herinneren, behalve dat mijn zusje en ik ontroostbaar waren toen Pelle zo vreselijk werd gepest.

2.5 sterren voor de nostalgie.

avatar van Matchostomos
Geen enkele andere animatiefilm, of film tout court, brengt dermate veel jeugdsentiment naar boven zoals 'Pietje Kortstaart' dat doet. De kijkbeurten die voorafgingen aan de kijkbeurt van vandaag, zijn dan ook ontelbaar, of tenminste niet meer bij te houden. Een objectief oordeel is bijgevolg geen sinecure, vermits het geheel evenzeer charmeert als weleer. De animatie is houterig en allesbehalve dynamisch, maar immer charmant binnen zijn mogelijkheden. Ten slotte kan het verhaal zondermeer weinig openbarend genoemd worden, maar daarbinnen is 'Pietje Kortstaart' licht herkenbaar en worden we steeds getrakteerd op een resem aantrekkelijke en immer amusante personages.

2.5* ...maar de herinnering zegt veel meer...

avatar van MizKriz
Mijn jeugd komt weereens naar boven bij het lezen van dit verhaal.
Ik was misschien zo'n 6 jaar toen ik deze voor het eerst zag,
toen nog op video cassette, ik geloof dat ik hem heb kapot gedraaid.
Best wel een leuk vermaak, zoals al vermeld, vrij "houterig" maar.. herinneringen blijven
En het waren mooie herinneringen, zulke tekenfilms maken ze helaas niet meer.
Verhaal op zich, het klassieke he, maar dit was toch iets speciaals.
toch goed voor 3,5*

avatar van baspls
Hartstikke Leuke Animatiefilm!! Wel hartstikke slechte animatie maar de film is gewoon leuk. Zelfs de liedjes zijn te pruimen. Vroeger vaak op VHS gezien.