Año Bisiesto (2010)

Alternatieve titel: Leap Year

Mexico

geregisseerd door Michael Rowe
met Monica del Carmen, Gustavo Sánchez Parra en Armando Hernández

Laura is een 25-jarige, alleenstaande journaliste die op een kleine flat in Mexico-Stad woont. Na een reeks kortstondige relaties ontmoet ze Arturo. Als ze voor het eerst met elkaar naar bed gaan raakt Arturo haar op een manier die haar overweldigt. Zo begint een intense, passionele en seksuele romance waarin genot, pijn en liefde elkaar afwisselen. Na een tijdje komt Laura’s geheime verleden echter bovendrijven, wat Arturo tot het uiterste drijft.

avatar van narva77
Draait op het komende FBTS!

avatar van Roel_
narva77 schreef:
Draait op het komende FBTS!

Ik had hem in mijn programma zitten. De recensies zijn hier bij fbts erg slecht en ik wil liever het festival afsluiten met een uitsmijter zoals "The kids are all right".

Vorig jaar was dat "precious"!

avatar van voskat78
Het was zeker geen aangename film om naar te kijken maar naar mate het richting het einde liep en het een en ander wat meer duidelijkheid verschafte werd het wel wat boeiende. Nee het was zeker geen goeie film maar onwijs slecht was het ook weer niet, al kon ik me goed voorstellen dat mensen deze film helemaal niks vonden.

avatar van wibro
Inderdaad geen aangename film om naar te kijken maar wel een film die voortdurend door mijn hoofd blijft spoken. De film gaat in feite over hoe extreme eenzaamhed en traumatische ervaringen een mens tot wanhoop kunnen drijven. De steeds terugkerende seksscènes tussen Laura en Arturo die steeds meer sadistische vormen gingen aannemen en die met liefde niets te maken hadden waren voor Laura niet meer dan een middel om haar ellende te verzachten hoe pijnlijk de handelingen ook waren. De perverse seksscènes zouden op 29 februari moeten eindigen in een dodelijke climax maar door onverwachte omstandigheden pakte dit gelukkig anders uit. Een te voorspelbaar einde bleef mij hierdoor bespaard.
Al met al heb ik deze film ervaren als een best interessante film die echter niet weggelegd is voor een groot publiek. Ik verwacht daarom ook dat deze film hooguit een of twee weken in de filmhuizen zal blijven draaien. Zeker niet langer.

avatar van Fuentes
Groot minpunt is dat het niet moeilijk te raden is dat Laura op haar 12e is misbruikt door haar vader. Jammer dat dit er zo dik bovenop ligt. Ook wordt hierdoor sm toch weer in een hoekje gedrukt als manier van seksbeleving voor mensen met een verknipt verleden. Dat vind ik een beetje simplistisch en afbreuk doen aan deze bijzondere 'love story'. Er werd erg goed geacteerd, de scènes tussen Laura en Arturo na de daad op de bank waren onvervalst vertederend.

avatar van tevelenco
Deze film een tijdje geleden op het Film By The Sea Festival in vlissingen gezien.
Het verhaal sprak me wel aan maar de uitwerking hiervan in zijn geheel niet!
Het karakter van de hoofdrolspeelster wordt totaal niet uitgediept waardoor ik totaal geen binding had met haar personage.
En verder heeft ze de uitstraling van een wijgaardslak.
En haar vriendje in de film doet het al niet veel beter.
Er waren zelfs scene`s waarbij behoorlijk wat mensen de bioscoop verlieten.
En deze mensen hebben niets gemist want de film doofde uit als een nachtkaars.
Als je op zoek bent naar een troosteloze film misschien een aanrader.
Maar voor mij een van de slechtste films in jaren!

avatar van Movie-Addicted
Deze film laat zien, hoe wanhopig, slordig en ontevreden mensen kunnen zijn. Opzich is het een beetje een huis-tuin-keuken filmpie, gewoon een dag geprikt uit iemands leven en op camera gezet. Je zou bijna zeggen dat dit geen film is maar een soort van documentaire.

Ik ken deze style qua films wel, ergens weet ik zoiets toch wel te waarderen (indien het boeiend genoeg is) maar dit was iets TE.

2 sterren voor de gedane moeite als regisseur.

"De klinische aanpak houst de kijker op afstand, en de thematiek doet geforceerd aan", las ik. Er wordt beweerd dat seksualiteit en agressie de belangrijkste driften van ons mensen zijn en dat geweld en lust in sadomasochisme samenkomen. In dit verhaal is eenzaamheid en anonimiteit en het gemis van vrienden, nabijheid en relatie de aanleiding tot een depressie en de betreffende vrouw hoopt d.m.v. one-night-stands het geluk te vinden. De treurige werkelijk zijn echter illusies en ze krijgt een sadomasochistische affaire. Jammer is dat niet duidelijk wordt wat de drijfveren voor vernedering en zelfvernietiging zijn en de karakers van de beide hoofdpersonen onduidelijk blijven, zodat de controversiële film nooit indringend wordt en gericht lijkt op het tonen van shockerende seksscènes.

avatar van 93.9
Zware tegenvaller.

avatar van Stijn B.
Voor velen een saaie, vervelende film. Maar wat begint als een rustige film over een het leven van een alleenstaande vrouw, ontaardt in een dramatisch verhaal over eenzaamheid en onverwerkte trauma's. De makers geven zeker niet op alles een antwoord (waarom gaat ze nooit naar haar moeder??? Waarom zaait ze twijfel over haar vader naar het einde toe???). De makers laten veel aan de inspiratie van de kijkers over.

Maar sterk is dat je je niet mag laten mislijden door hetgeen je ziet (alleenstaande vrouw die single is maar werk heeft en toch weggaat en afspreekt met haar broer,...)). Het moment dat ze zich van naam vergist van de man aan de telefoon en de naam vermeld van haar afspraakje, denk je direct van :" aha die man zijn naam onthoudt ze wel dus zal die iets aangewakkerd hebben bij haar".

Maar de tekenen die meer en meer naar het oppervlakte komen zijn deze van een depressief en vereenzaamd iemand. De makers vinden, terecht, het niet nodig om haar te volgen naar buiten want dat kan je als kijker perfect zelf invullen en dat zou het verhaal juist clichématiger maken.

Quotering: 8,0 / 10

avatar van sinterklaas
Het plot is opzich nog wel mooi, maar tjonge jonge wat is het toch doelloos en saai uitgewerkt. Alleen maar de ene sadomasochistische spel na de andere wat toch eigenlijk weinig nut heeft en ook op een tergende wijze word aanschouwt waardoor de film daar meer om draait dan om het zogenaamde traumatische verleden. Dan kan je ook netzogoed Nekromantik kijken ofzo. Ik ben altijd wel geintereseerd in dit soort verhalen maar dit sloeg toch echt helemaal nergens op. Net alsof wij geshockeerd moeten zijn van een een of ander ontspoord wijf die der eigen de hele film door laat neuken, verkrachten, onderpissen, slaan en dan hier en daar een beetje zeggen: ik heb dit en dat in me jeugd meegemaakt. Makkelijke (en vooral stokoude) verzonnen reden om je SM-thema lekker uit te leven. Zoo strontvervelend als dat ook gewoon de hele film door zich lijkt te herhalen.

Wat mij betreft gewoon een hele vervelende klotefilm die ernstig mislukt is uitgewerkt. Het verhaal is al niet eens meer van de orde. Bah!

avatar van DjFrankie
Knap dat zo'n klotefilm me toch weet te boeien met zo weinig personages en in 1 setting.
Ik vond het grote eenzaamheid thema er bovenop liggen. En dat speelde en was het hoofdthema in deze film, ook de kalender die een grote rol speelde er goed in verwerkt.

avatar van nadrin
Soms rauw maar op een realistische manier weergegeven. Ik kon me goed verplaatsen in de hoofdrolspeelster, en haar afhankelijkheid

avatar van Rickyman
Ben het ook helemaal eens met Sinterklaas hierboven.
Een hele vervelende en saaie film.
Ik kan best naar een saaie film met vrouwelijk schoon kijken, maar hier was de hoofdrolspeelster ook niet echt boeiend om aan te zien.

avatar van cucciolo
Wat ik er vooral in zag was niet eens zo zeer eenzaamheid, maar leegte. Ze is nooit in het reine gekomen met dat donkere hoofdstuk uit haar verleden, en met de daaruit voortgekomen zelfhaat/schaamte, en probeert die leegte op te vullen dmv seks, dat steeds extremere vormen begint aan te nemen. Ik vond haar goed en geloofwaardig acteren maar bij mij heerste over het geheel een erg ongemakkelijk en onaangenaam gevoel. Het overbodige dierenleed hielp daar ook beslist niet bij.

Goeie film over een alleenstaande vrouw die verschillende mannen meeneemt naar haar appartement. De film speelt zich praktisch in zijn geheel af in het appartement en heeft een aantal lang aangehouden, statische shots (die het geheel zo indringender maken). De rol van Monica del Carmen draagt hier ook aan bij. Op het eerste gezicht kan de film wel wat saai overkomen.

Behoorlijk koude en kille film over de eenzame ongelukkig Laura (ze kruist ook de dagen af die ze overleeft via een maandelijkse kalender aan de muur) die ook behoorlijk geïsoleerd leeft (wat ze eigenlijk niet wilt want ze bespioneert via haar raam het gelukkig uitziende stelletje aan de overkant, wat ze eigenlijk ook zou willen. Daarbij masturbeert ze zich overigens zelf) en eigenlijk alleen contact (buiten haar broer en moeder) heeft met de buitenwereld via onbekende mannen (die ze naar haar appartement meeneemt) die haar gebruiken voor seks (beter gezegd voor een snelle wip) als een soort van hoertje (maar dan zonder te betalen) en als ze klaar zijn gekomen totaal geen emoties vertonen tegenover Laura (eentje belt daarna gewoon doodleuk zijn vrouw op dat hij nog op het werk is en over een paar minuten thuis zal komen ) en ook daarna weer met de horizon verdwijnen.

De leefomstandigheden van de kleine mollige Laura (overigens prima gespeeld door Monica del Carmen die veelvuldig bloot in beeld te zien is) zijn ook verreweg van ideaal want haar kleine appartement ziet er kil en ietwat vervallen uit. Datzelfde geldt voor haar eetgewoontes want ze eet gewoon voedsel uit blikken (geweldig was daarbij de scene waarbij ze uit een blik zit te eten en waarbij ze telefonisch tegen haar moeder verteld dat ze wat biefstukjes heeft gemaakt ). Ook rookt ze sigaretten.

Na circa 30 minuten krijgt ze met een persoon, genaamd Arturo, wel een soort van relatie, maar die is ook weer vooral gericht op seks (inclusief een scene waarbij ze Arturo aftrekt en haar bizarre dood wens vertelt) en waarbij ze ook hardhandig en vernederend gebruikt wordt voor SM-achtige praktijken (o.a. geslagen en wat gewurgd met een broekriem, sigaretten drukken op haar borsten, spelen met een mes waarbij ze o.a. vraagt "waarom snij je me niet ?" en "zou je mijn keel niet willen doorsnijden terwijl je me neukt" en ook wordt er zelfs over haar geplast. Na dat laatste en dat ze zich gedoucht heeft praten ze er ook over en geeft ze aan dat ze het wel lekker warm vond ). Ondanks dat (ze vindt het allemaal wel prettig) heeft ze wel gevoelens voor hem (hij praat tenminste ook met haar, iets was andere mannen niet deden en hij vindt haar ook leuk) en vertelt ze op een gegeven moment ook als Arturo haar vraagt wanneer ze haar maagdelijkheid heeft verloren, dat dat is gebeurt toen ze 12 jaar oud was en dat degene die het heeft gedaan hem niets aangaat. Na een bizarre gebeurtenis (dat betreft de eerdere genoemde bizarre dood wens) komt toch min of meer de aap uit de mouw dat het om haar vader (het wordt overigens wel nooit echt gezegd) gaat. Van haar vader heeft ze overigens nog een scheerapparaat welke ze regelmatig gebruikt om haar benen te scheren en op het einde ook haar flinke behaarde schaamstreek (na die scheerbeurt, die visueel aardig in beeld werd gebracht, zag je ook een kale spaarpot met gleuf ).

Het einde was overigens best goed. Terwijl ze zit te wachten (ze heeft ook al alles klaargelegd) dat haar dood wens zal worden uitgevoerd komt verrassenderwijs (en tegen haar verbazing, want ze had natuurlijk Arturo verwacht) haar broer langs die zijn liefdesverdriet vertelt en waardoor haar dood wens uiteindelijk niet zal doorgaan. Daar is ze overigens wel niet blij mee want vlak daarna stort ze huilend in elkaar. De maand februari (is ook een schrikkeljaar, waarbij de 29e eigenlijk de dag zou moeten zijn waarbij haar dood wens zou worden uitgevoerd) is dan inmiddels helemaal afgekruist en die draait ze dan om naar de maand maart.

Ondanks dat de hele film koud en kill overkomt en soms ook wat saai is, zit het verhaal wel goed in elkaar en vond ik het zelfs realistisch en ook fascinerend (ik heb in ieder geval geboeid zitten te kijken, en dan bedoel ik natuurlijk niet geboeid als op een SM-achtige wijze) en ziet het er zelfs onder de sombere omstandigheden wel visueel aardig uit. De film speelt zich overigens (op het begin na) de hele tijd af in het appartement van Laura.

P.S. Persoonlijk vind ik dat deze film hier een te laag gemiddelde heeft, dus hopelijk zal mijn review en stem bijdragen dat het gemiddelde punt van deze film uiteindelijk hoger zal worden.

avatar van ralfsjam
Een vrij troosteloze film over eenzaamheid, en dit voor anderen verbergen. En daarnaast de frustratie opvullen met mannelijke aandacht. In een notendop.
Mooi geschoten en sfeervol in beeld gebracht. Geen film voor het grote publiek.
Het verhaal oogd simpel, maar is toch best wel gelaagd als je er goed op let. Relatie tot moeder, broer, werk, haar verleden, haar depressie, verlangen etc etc. Het komt allemaal zachtjes voorbij.
Voor de filmhuisliefhebbers.
3.5**

avatar van mjk87
Bijzonder saai. Van die typische arthouse waarin vooral veel stille beelden zitten met iemand die een jeugdtrauma heeft of iets anders heeft meegemaakt (een misbruikende vader in dit geval - zoiets ruik je van 10 kilometer afstand al, maar ik heb het toch maar gespoilerd). Je weet dus nooit echt wat er nu precies is gebeurd, maar je kijkt wel naar iemand die net niet helemaal normaal is. Dan kijk ik liever naar mensen die niks bijzonders hebben maar waar je gewoon hun levens ziet. Een enkele heel trieste seksscène was dan nog wel een sterk punt in de film net als de relatie met haar broer die wel oprecht overkwam, maar verder kon het me maar matig boeien. 1,5*.

lezertje
Wat een Mexicaans wangedrocht is dit. Het laffe verhaaltje, waar regisseur Michael Rowe zijn kijkers mee opzadelt, dat slachtoffers van seksueel misbruik later tot perverse seks overgaan (In dit geval SM), dient slechts als reden op zoveel mogelijk al dan niet expliciete seksscènes in zijn film te stoppen. Aangezien alles met een zéér statische camera is gefilmd, valt ook daar weinig lol aan te beleven. En verder gaat deze film werkelijk nergens over. Een halve ster is zelfs nog te veel.